Αυτοκαθορισμός

Αυτοκαθορισμός

Κυριακή, 6 Μαΐου 2012

Ο "Καθαρός Λόγος" στον Καντ..




Η διαφοροποίηση που δημιουργεί ο Καντ, της Κριτικής του Καθαρού (θεωρητικού) Λόγου απο την Κριτική του Πρακτικού Λόγου, δεν συγκροτείται στα πλαίσια μιάς συμμετρικής δομής διάκρισης δύο διαφορετικών αντικειμένων, του "καθαρού" και του "πρακτικού" Λόγου, αφού ο πρακτικός Λόγος δεν είναι παρά ο (καθαρός) Λόγος στα πλαίσια της αποκλειστικής του αρμοδιότητας, ενώ ο καθαρώς θεωρητικός Λόγος ( Ο Καντ δεν χρησιμοποιεί τυχαία σε κάποια αποσπάσματα τον επιρρηματικό προσδιορισμό) είναι ο καθαρός Λόγος που υπερβαίνει αναγκαία τα όρια της αρμοδιότητάς του. Η κριτική του καθαρού Λόγου επιτελείται αφού πρώτα έχει προηγηθεί αυτή η υπέρβαση των ορίων, που έχει ωστόσο πέραν των προβληματικών , ας πούμε "ιδεολογικών'', αποτελεσμάτων και παραγωγικά-δημιουργικά αποτελέσματα. Η κριτική του Καθαρού Λόγου πραγματοποιείται για να πειθαρχηθεί η επεκτατικότητα του Καθαρού Λόγου στον χώρο της γνωσιακής δεδομενικότητας, αφού συντελείται αρχικά χωρίς την συμπερίληψη εντός της γνωσιακής διεργασίας της δεδομενικότητας των δεδομένων της. Αυτός ο "αναδιπλασιασμός" της "δεδομενικότητας" ας μην προβληματίζει, αφού αντανακλά την ριζική αποδοχή, όσον αφορά την γνωσιακή διεργασία, της απόλυτα εξωτερικής -όσον αφορά τις ιδέες- πραγματικότητας των πραγμάτων-αισθητηριακών δεδομένων, που μετασχηματίζεται σε γνώση αν γίνει από την μιά σεβαστή ως απόλυτη δεδομενικότητα αλλά και από την άλλη αν μορφοποιηθεί απο τις προεμπειρικές (α-πριόρι) δομές (έννοιες-και καθαρή εποπτεία του Χρόνου/όχι του χώρου, που παραμένει ως καθαρή εποπτεία στο πλαίσιο μόνον της αισθητικότητας αν και α-πριόρι και αυτός όπως ο Χρόνος) δια της "σχηματοποίησης".
Στον πρακτικό Λόγο αντίθετα έχουμε τον καθαρό Λόγο να αλλοτριώνεται αν -αντίθετα- προσμειγνύεται με την δεδομενικότητα, ενώ έχει ορθή χρήση αν δεν προσμειγνύεται με αυτήν την δεδομενικότητα.
Η μη-συμμετρία της καντιανής διαφοροποίησης των δύο μορφών του Λόγου, απορρέει απο το γεγονός πως αν και υπάρχει αντίστροφη λειτουργία τους δεν προϋπάρχει η διάκριση τους ως μορφών ενός χρονικά ταυτοτικού ενιαίου Λόγου, που περιέχει ισοδύναμα τις δύο μορφές του, ή ακόμα πιό ριζικά η διάκριση δύο οντολογικά έτερων Λόγων, αλλά προϋπάρχει ο ενιαίος ιδεακός Λόγος ως  λειτουργική ταυτότητα Καθαρού-Πρακτικού, και έπειτα η υπερ-επέκτασή του στην θεωρία της "αντικειμενικής" πραγματικότητας, αλλά και στην ηθική οντότητα.
Γι'αυτό άλλωστε και ο έλεγχος του πρακτικού Λόγου, δηλαδή του (Καθαρού) Λόγου όσον αφορά την λειτουργική του ιδιότητα , έγκειται στην "μομφή" ότι δεν την ακολουθεί πιστά (όταν το πράττει "αυτό") αφήνοντας το "δεδομενικό" να εισβάλλει "εντός" του, ενώ ο έλεγχος του (θεωρητικώς) (Καθαρού) Λόγου είναι ότι ακολουθεί την λειτουργική του ιδιότητα εισβάλλοντας στο "δεδομενικό'', αφήνοντας τον "εαυτό" του να επεκταθεί πέραν των αρμοδιοτήτων του. Η εισβολή αυτή ωστόσο είναι δημιουργική, αν και πρέπει να "ανακληθεί" σε ένα ωριμότερο επίπεδο. Αν υπήρχε απόλυτη συμμετρία θα έπρεπε να κριθεί ο "ίδιος'' ο Λόγος στην "πρακτικότητά" του, πράγμα που δεν γίνεται. Θα λέγαμε κάπως απλουστευτικά ότι στην Κριτική του Καθαρού Λόγου, κρίνεται η "χρήση" του Καθαρού Λόγου, και στην Κριτική του Πρακτικού Λόγου κρίνεται η μη-χρήση του. Η φαινομενική συμμετρία όμως αίρεται από το γεγονός πως η μη-ορθή λειτουργία-χρήση  του ακόμα και στο "επίπεδο" του πρακτικού Λόγου είναι προϊόν της εισβολής ουσιαστικά διά των δεδομένων της θεωρητικότητας στην αυτοθέαση του Λόγου, και όχι των ίδιων των δεδομένων σαν αυτά να είχαν υποκειμενική βούληση. Η θεωρητικότητα είναι σαν αλλοτριωμένη και επεκτατική δράση το αίτιο της παραβίασης των ορίων.







Ι.Τζανάκος

3 σχόλια:

  1. http://tinker-tinker4.blogspot.com/2012/05/blog-post.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό κείμενο! Σκέψεις μου που γεννήθηκαν απ' αυτό (δίχως να το αφορούν απόλυτα) σου στέλνω στο παραπάνω σχόλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ φίλε μου. Σου έγραψα μιαν "απάντηση", που σημαίνει αποδοχή της "πρόσκλησης" για περαιτέρω σκέψη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ιωάννης Τζανάκος - Ιστολόγια

Δρεπάνι

Δρεπάνι
Δρεπάνι..

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Kurdistan

Nichts

Nichts

Πολιτική και Γεωπολιτική..

Στα όρια..

Ουρανός

Ουρανός

Ερμηνείες της ιστορίας..

Επιστημονικά και επιστημονικοφανή..