Αυτοκαθορισμός

Αυτοκαθορισμός

Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2016

Το ζήτημα της εκδίκησης. Γδικιωμός και πατριαρχία..



Σε μια ορθή παρατήρησή του ο Γιάννης Δ. μου υπενθύμισε την σημασία και τον ρόλο τής προνεωτερικής (προ-αστικής) πρακτικής τής πατριαρχικής αντεκδίκησης για σεξουαλικά εγκλήματα.
Ο εκδικούμενος πατριάρχης για το έγκλημα που υπέστη μέλος της οικόγενειάς του από μέλος άλλης οικογένειας-πατριάς "τιμωρεί" δια της εκδικήσεως αυτό τον "άλλο" γιατί έθιξε την δική του ιδιοκτησία ή κυριαρχία επί του "σώματος" του "δικού" του (συνήθως μιας κόρης ή αδερφής ή της ίδιας της συζύγου).
Με διάφορες αποχρώσεις και εντάσεις αυτός είναι ο γενικός όρος της πατριαρχικής αντεκδίκησης.
Είναι επίσης ορθό να επισημάνουμε όπως ο Γ.Δ ότι όλη αυτή η κατάσταση δεν είχε θετικά αποτελέσματα για το ίδιο το θύμα του σεξιστικού εγκλήματος, ή μάλλον δεν ήταν αυτός ο σκοπός της αντεκδίκησης, και μάλιστα μερικές φορές συνοδεύονταν από εξευτελιστικές συμφωνίες με τον "άλλο" (την άλλη οικογένεια-πατριά) όπως λ.χ έναν αναγκαστικό γάμο με τον βιαστή κ.λπ
Πολλές φορές επίσης υπήρχε απλά η "φυγή" της οικογένειας, ή η φυγάδευση του θύματος για να πάψει η ένταση και να κουκουλωθεί το θέμα, αν λ.χ η οικογένεια του θύματος ήταν κοινωνικά αδύναμη ή απλά προτιμούσε να μην εκτεθεί στην γενική κρίση της υπερσυντηρητικής/πατριαρχικής/παραδοσιακής "κοινότητας", η οποία πολλές φορές μετέθετε την ευθύνη του εγκλήματος στο ίδιο το θύμα ή και στο θύμα και την οικογένεια-πατριά του.


Όλα αυτά τα περιγραφικά κοινωνιολογικά/ανθρωπολογικά και ιστορικά δεδομένα είναι απολύτως αναγκαία για να θυμηθούμε χωρίς εξιδανικεύσεις τι ήταν οι "παραδοσιακές κοινότητες" σε κρίσιμα ζητήματα της κοινωνικής ηθικής και των ιδεολογικών και κοινωνικών πρακτικών.
Δεν ήταν μόνον αυτό η (πατριαρχική) κοινότητα, αλλά μην ξεχνάμε πως τα ζητήματα της πατριαρχικής οργάνωσης της κοινωνίας και του ανθρώπινου Οίκου, δεν προσφέρονται για ρομαντικές εξιδανικεύσεις και ρομαντικά εθνικά ιδεολογήματα του συρμού όπως αυτά που μοιράζουν στο κοινό οι διάφοροι αντιδραστικοί "καταγωγικοί" εθνικιστές (ή "εθνικιστές").

Ωστόσο, πρέπει πάλι, από εδώ, να διευκρινίσουμε κάποια ζητήματα, και θα το κάνουμε επ'αφορμή αυτής της άτυπης συζήτησης που κάναμε, σε αριθμημένα σημεία:


1) Σε μια παραδοσιακή πατριαρχική οικογένεια-πατρία το "μέλος", και μάλιστα η γυναίκα κόρη ή η γυναίκα-κόρη, δεν είναι απλά, ή συνήθως ή πάντα ένα κατεχόμενο σώμα, όπως είναι ας πούμε ένα υλικό σώμα, ένα εργαλείο ή ένα ζώο.
Μπορεί η φεμινιστική ή μετα-φεμινιστική ρητορική και θεωρία να πράττει καλώς οξύνοντας την εικόνα της πατριαρχικής οικογένειας-πατριάς ως αυτό το σημείο, και μάλιστα υπάρχει μια δυνατότητα/δυναμική στην κάθε πατριαρχική δομή που επιβεβαιώνει αυτή την εικόνα, αλλά τα πράγματα δεν είναι τελικά τόσο απλά και μονοδιάστατα.
Οι ανθρώπινες σχέσεις έχουν μιαν πολύπλοκη δυναμική, οι άνθρωποι μιας οικογένειας-πατριάς σε κάθε εποχή αναπτύσσουν διόδους εξανθρώπισης ή ανα-ανθρωποποίησης της καθιερωμένης δομής συνάφειας μεταξύ τους.
Υπάρχει και ένα στοιχείο, το στοιχείο της γενικής οικειώσεως των συμμετεχόντων σε μια μικρή μονάδα αναπαραγωγής της ζωής και της νοηματοδότησής της.
Δεν είναι δεδομένο πως ο πατέρας-πατριάρχης έχει πάντα ή μόνον μια ιδιοκτησιακή ή κυριαρχική σχέση με τα μέλη (ειδικά τις γυναίκες) της οικογένειας-πατριάς του. 
Όταν τα υπερασπίζεται μερικές φορές απλά υπερασπίζεται τους ανθρώπους του, τον κοινό τους Οίκο, και όχι κάποια κατεχόμενα πράγματα.
Άρα:

2) Ακόμα και μια εκδικητική πρακτική για τη χάρη της αξιοπρέπειας ενός οικείου προσώπου μπορεί να είναι πέρα από εντασσόμενη στο πατριαρχικό "πρότυπο" κάτι που περνάει κάτω και πάνω από αυτό το πρότυπο για να εκφράσει την αιώνια αξία της οικειώσεως δια του Οίκου εν γένει.


3) Κάπου "εκεί" και όχι τυχαία κυκλοφορεί και το θέμα του εθνικισμού και του εθνισμού. 
Θα το αναλύσω κάποια στιγμή..


Ευχαριστώ τον Γιάννη Δ. για το ερέθισμα και την στιβαρή Λογική του..

Προσωπικό υστερόγραφο
Ως φαντασιακά ή "πραγματικά" καταγόμενος από την Μάνη εκ του πατρός μου, άρα έχοντας κάποια σχέση με μιαν περιοχή όπου ο "γδικιωμός" ήταν κοινή πρακτική, έχω να σας πω πολλές ιστορίες που δείχνουν αλήθεια και στις δύο όψεις  των πραγμάτων (ή πολλές όψεις), αλλά και μια ειδική συμμετοχή των γυναικών στον "γδικιωμό" (σκληρή συμμετοχή πρωτεργάτη) που θα σας έκανε μεγάλη εντύπωση (μπορεί και να φρίττατε) και θα αποσταθεροποιούσε  τα στερεότυπά σας για πολλά πράγματα.


Ιωάννης Τζανάκος   

1 σχόλιο:

  1. Για τον "γδικιωμό" η γιαγιά μου, μου έλεγε μια ιστορία, όπου η κόρη των θυμάτων που ξεκληρίστηκαν από τους εχθρούς, παντρεύτηκε έναν απο τους γιους των νικητών και έζησε πολλά χρόνια μαζί τους, ώσπου μια μέρα έριξε δηλητήριο στο φαγητό και τους σκότωσε όλους.
    Θεωρητικά θαλεγες ότι δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει η καθημερινή ζωή υπό αυτές τις συνθήκες, όμως υπήρχαν πρωτότυπες λύσεις. Ας πούμε αν είχες επάνω σου κάποιο αντικείμενο (πχ καπέλο, μαντήλι κλπ) που ανήκε σε μέλος ισχυρής οικογένειας και το δήλωνες και παρ΄ όλα αυτά έπεφτες θύμα βεντέτας, τότε ο δράστης είχε να κάνει και με αυτή την οικογένεια, που έτσι έπαιζε για σένα το ρόλο του προστάτη.
    Οι γυναίκες επίσης μετά την σεξουαλικά ενεργή ηλικία, απολαμβαναν μια σχετική ελευθερία αθυροστομίας και εκτός από μοιρολόγια οι πιο ταλαντούχες εγραφαν και "τσάτιρες" που επαιζαν το ρολο κοινωνικης κριτικης και ενημερωσης, αλλά και στα μοιρολόγια (σπάνια βέβαια) δεν λείπει το χιούμορ, όπως όταν ο σύζυγος ήταν ρεμάλι και μετά τους τυπικούς επαίνους η χήρα κλέινει τον "θρήνο" με τον ανατρεπτικό στίχο "για να ντο που κι αλλιώτικα, τι είχαμε τι χάσαμε".

    Μετοικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ιωάννης Τζανάκος - Ιστολόγια

  • 1 - Οι λέξεις δεν έχουν ένα δικό τους νόημα, και όμως μπορούν να χαρίσουν νόημα σε ό,τι υπάρχει χωρίς να μπορεί κάποιος να προσδιορίσει τι ακριβώς είναι αυτό ...
    Πριν από 37 δευτερόλεπτα
  • Franz Kafka - "Sie standen plötzlich da…" (II, 10) - "Sie standen plötzlich da…" (II, 10) *Sie standen plötzlich da, in einer Reihe, zehn. * *Sie waren fast alle gleich, hagere, dunkle, kahlrasierte Gesichter ...
    Πριν από 1 ώρα

Δρεπάνι

Δρεπάνι
Δρεπάνι..

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Kurdistan

Nichts

Nichts

Πολιτική και Γεωπολιτική..

Στα όρια..

Ουρανός

Ουρανός

Ερμηνείες της ιστορίας..

Επιστημονικά και επιστημονικοφανή..