Αυτοκαθορισμός

Αυτοκαθορισμός

Σάββατο, 17 Δεκεμβρίου 2016

3 ανθρωπικές πτυχώσεις: 2 φυσικότητες συν 1 τεχνητότητα



Η αμφισβήτηση του υπερβατικού ανθρωποκεντρισμού ή "ανθρωπισμού" για να θεμελιωθεί σε στερεότερες αρχές νομίζω πως πρέπει να αναζητήσει μια γενικότερη κριτική των αμιγώς-ανθρωπογενών-κατασκευασιακών και όχι (βέβαια) μόνον των εργαλειακών ή τεχνικών δράσεων όπως ενυπάρχουν ή διαμεσολαβούνται συγκροτούμενες στο ανθρώπινο (την ανθρώπινη κατάσταση).
Η κριτική της εργαλειακής ή τεχνοκρατικής (τεχνικοφετιχιστικής) σκέψης και επιρροής έχει νομίζω σήμερα την αντίθετη κοσμοθεωρητική ροπή από την επιδιωκόμενη ορθότητα/ορθολογικότητα που θα απέρρεε από έναν πραγματικό κριτικό σεβασμό, και όχι μόνον από κάποια "ανοχή" αυτών και άλλων ανωτέρων δομών από την μεριά εγκεφάλων σε αντιδραστική αριστερή ή ακροδεξιά έξαψη.

Η σαθρότητα της υφιστάμενης "ποιοτικής" ή ποιοτικοκεντρικής κριτικής απέναντι σε αυτές τις δομές έχει νομίζω τις ρίζες της στην ίδια την οντολογική υπερτίμηση της (υποτιθέμενης) ανωτερότητας τού ανθρώπινου όντος στην βάση της εργαλειακής, τεχνικής και (ανθρωπογενούς) κατασκευασιακής του ικανότητας και επεκτείνεται ως τέτοια στην αντίστοιχη συνεπαγόμενη υποτίμησή της.

Υπάρχει λοιπόν ανάγκη πάλι όπως πάντα μιας μετριοπαθούς μεσότητας που να ενώνει και να αίρει τις αντίθετες (αλλοτριωτικές) πολικότητες;
Αυτή είναι η μεγάλη συνεχής ανάγκη για όλα όλα τα ανθρώπινα φαινόμενα από την σκοπιά της έλλογης στάθμισης και έλεγχού τους αλλά περιοριζόμενη στο γενικό σχήμα της καταντάει συνήθως μια ακόμα αφόρητη κοινοτοπία.
Δεν υπάρχει καμμία ισορροπιστική μεσότητα που να συνθέτει αντικρουόμενες φιλοσοφικές θέσεις και επιστημολογικές ή οντολογικές αρχές όπως θα την συνέθετε ένα άθλιο κόμμα όπως λόγου χάριν ο Σύριζα ή η Ανταρσύα.
Η αναζήτηση μιας αληθινής μεσότητας προϋποθέτει την φαινομενικά αντίθετη από την μεσότητα ικανότητα να αναζητάει κανείς με έλλογο τρόπο άλλες μορφές πειραματικής (αρχικά) οργάνωσης του αντικειμένου που έχει διασπασθεί σε πολικότητες και αλληλοετεροκαθοριζόμενες "αντίθετες" δομές.

Η θεωρητική αξιακή ανασύσταση και η θεωρητική ανασυγκρότηση ενός αντικειμένου προϋποθέτει έναν βαθμο (ανα-)μηδενισμού του, έναν βαθμό (ίσως και απόλυτο) καταστροφής του, χωρίς να υπάρχει καμμία εγγύηση για την μετέπειτα ανασύσταση ή ανασυγκρότησή του, όσο και αν αυτή (αυτές) αποτελεί (αποτελούν) αρχικό τελικό σκοπό της έρευνας ή του πολιτικοθεωρητικού πράττειν.

Στην δική μας προβληματική για την τεχνική, την εργαλειακότητα και το κατασκευάζειν ως των τριών θεμελιακών πτυχών της ανθρώπινης πρακτικής ανωτερότητας (που είναι να κριθεί και να προβληματοποιηθεί σε ένα νέο μη-ανθρωποκεντρικό πλαίσιο), το κεντρικό ζήτημα είναι η αποσύνδεση τής τελευταίας πτύχωσης (δηλαδή του αμιγώς ανθρωπογενώς-κατασκευάζειν-και-ανακατασκευάζειν) ως της λιγότερο σημαντικής πτύχωσης από μιαν εξόχως ειδική σκοπιά όμως που έχει να κάνει με την αναβίβαση (ξανά) της αρχής της Φύσης και του Κόσμου, και αυτό συμβαίνει-σημαίνει ως στόχος μας ως νοητική έκφραση μιας πιθανής λειτουργικοποίησης τής υποβίβασης τού (αμιγώς-ανθρωπογενώς-)κατασκευάζειν ανακατασκευάζειν (στο σύστημα των 3 πτυχώσεων που προαναφέραμε) ως λειτουργικού μέσου αναβίβασης των άνω κατηγοριών: Φύση/Κόσμος.
Για να γίνω πιο συγκεκριμένος και ευθύς, ακολουθώντας μιαν παλαιότερη γραμμή μου επί του θέματος, που συνεχίζω, θεωρώ πως στο σύστημα των 3 πτυχώσεων: [εργαλειακή-τεχνική-κατασκευασιακή]<>ικανότητα οι δύο πρώτες πτυχώσεις (ειδικότερα η πρώτη) εκφράζουν μιαν άρρηκτη (οργανική-ζωϊκή θα έλεγα) σχέση μεταξή νόησης/ψυχής και φύσης, ενώ η τρίτη πτυχή συναρτάται "περισσότερο" με το αμιγώς τεχνητόν ή ανθρωπογενές τής ενεργητικής σχέσης του ανθρώπου με το ον (εννοώντας και αυτό που ονομάζουμε περιβάλλον).

Ακόμα και η τεχνική που επεκτείνει την εργαλειακότητα και με την εργασιακή πείρα και με την επιστημονική διαμεσολάβηση (ως ουσιακή όμως και όχι μόνον "επικαθήμενη") που συμπυκνώνει "εντός" της, τελικά παράγει εν συγκρίσει με την φύση κακότεχνες δυναμικές μιμήσεις.
Συγκρίνετε μια ταπεινή μύγα με ένα διαστημόπλοιο και θα δείτε πως η μύγα πρόκειται για ένα τέλειον κομψοτέχνημα σε σύγκριση με μια θορυβώδη και δύσκαμπτη σακαράκα (Διαστημόπλοιο).
Με αυτό που λέω δεν μηδενίζω βέβαια την ανθρώπινη τεχνική και το μεγαλείο της, αλλά θέτω το ερώτημα της οντικής αξίας τής μιμήσεως η οποία (μίμηση) είναι στη βάση κάθε τεχνικής.
Στην φυσικότερη κλίμακα της εργαλειακής ικανότητας η σακαρακοειδής υπόσταση τής μιμήσεως αίρεται κάπως εφόσον με ανοιχτά τα μάτια θα δούμε πως ένα λαούτο, ή ένα αλέτρι, αν και τεχνικά αφελή σε σχέση με το διαστημόπλοιον σακαράκα ή το τεχνικό εν γένει σακαρακοειδές, είναι προσεγγίζοντα το τέλειον της φύσεως, γι' αυτό άλλωστε σε ένα μελλοντικό διαστημόπλοιον όχημα της ανθρωπότητας θα υπάρχουν και μύγες που θα βουίζουν στα αυτιά του κυβερνήτου Σποκ (αυτόν γουστάρω ως κυβερνήτη) αλλά και λαούτα (ενίοτε ηλεκτρικά) τα οποία θα γλυκαίνουν το ταξίδι και θα δίνουν νόημα στην πορεία της ανθρωπότητας διαστημοπλοίου προς το αχανές τίποτα.

Βέβαια πάντα θα υπάρχουν κατασκευές, εννοώντας βέβαια όχι τις οικοδομικές ή τεχνικές μορφικές κατασκευές, αλλά αυτό που εννοούν οι πολύ μονδέρνοι (αν και αγράμματοι οι περισσότεροι) κοινωνιοφιλόσοφοι ως κυρίως ή και απόλυτα (αμιγώς) κοινωνιογενές ανθρωπογενές ή ψυχογενές.
Το επιθυμώ-υπάρχειν ως αμιγώς ανθρωπογενές, ήτοι άφυλον διάφυλον άκοσμον ανόητον και ανέραστον, είναι χρήσιμο ωστόσο για να μας δείχνει την κατωτερότητα μάλλον παρά την ανωτερότητα του ανθρώπου έναντι της φύσης, εφόσον εκφράζει με βαθύ και όχι απλά διεστραμμένο διδακτικό τρόπο, δηλαδή (εκφράζει) με βαθύ διεστραμμένο διδακτικό τρόπο την αιώνια αποτυχία του ανθρώπου να είναι κάτι ίσο ή ανώτερο του Κόσμου ή των Κόσμων και της Φύσης ή των Φύσεων διά του αμιγούς ή αμιγώς ανθρωπικού εαυτού του..

Το μεγάλο αστείο της υποθέσεως είναι πως οι γκαβλωμένοι με την 3 ανθρωπική πτύχωση, ήτοι την αμιγή ή αμιγώς ανθρωπογενή (κατασκευασιακή), κάνανε και κάνουνε κριτική στον ανθρωποκεντρισμό των άλλων! 





Ιωάννης Τζανάκος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ιωάννης Τζανάκος - Ιστολόγια

Δρεπάνι

Δρεπάνι
Δρεπάνι..

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Kurdistan

Nichts

Nichts

Πολιτική και Γεωπολιτική..

Στα όρια..

Ουρανός

Ουρανός

Ερμηνείες της ιστορίας..

Επιστημονικά και επιστημονικοφανή..