Αυτοκαθορισμός

Αυτοκαθορισμός

Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2017

4 (πειραματικές) σημειώσεις για το Ισλάμ..,


Κάποιες πειραματικές σημειώσεις (σαν απάντηση σε σχόλιο αναγνώστη), για τον (νέο) αραβικό και μουσουλμανικό κόσμο.

1.
Τα πρώτα κοσμικίζοντα ή κοσμικά καθεστώτα στον αραβικό κόσμο και ευρύτερα τον μουσουλμανικό κόσμο (αν συνυπολογίσουμε και το φιλοδυτικό καθεστώς του Σάχη στο Ιράν) δεν κατόρθωσαν να προχωρήσουν στην ολοκληρωμένη αποθρησκευτικοποίησή του, και την ένταξή του σε μιαν κατάσταση ανάλογη με αυτήν στον δυτικό κόσμο (αλλά όχι μόνον τον δυτικό κόσμο).
Το Ισλάμ αντιστέκεται στην ένταξή του σε ένα γενικό και αφηρημένο σχήμα, διατηρεί την ενδογένειά του και αξιώνει αυτό καθεαυτό μιαν δική του οικουμενική ηγεμονία. 

2.
Πέραν όλων των άλλων κοινωνικών και ιστορικών συντελεστών αυτό που έπαιξε και παίζει σημαντικό ρόλο είναι η ιδιοτυπία του ίδιου του Ισλάμ ως μιας ισχυρής πολιτικοθρησκευτικής ενότητας εν εαυτώ ( "Ο Νόμος").
Βέβαια σημαντικό είναι επίσης να σταθμίσουμε την αποτυχία των εκσυγχρονιστικών αστικών τάξεων και της γραφειοκρατίας σε σχέση με τον αυταρχισμό τους την καταπίεση και τις συγκεντρωτικές και επιφανειακές μεθόδους που άσκησαν και χρησιμοποίησαν, αλλά από την άλλη και αυτός ο αυταρχισμός και η επιφανειακότητά τους ήταν και τα ίδια αποτελέσματα του απροσπέλαστου πυρήνα του ίδιου του Ισλάμ.
Με λίγα λόγια δεν υπήρξε και δεν υπάρχει ακόμα μια σοβαρή εναλλακτική σύνδεση του Ισλάμ με κάποια μορφή ολοκληρωμένης νεωτερικής συνείδησης-και-κοινωνικής-οργάνωσης.

3.
Το παράδοξον είναι ακριβώς πως αυτές οι μορφές του (πολιτικού) Ισλάμ που εμφάνισαν αυτό το αίτημα ως λαϊκό αίτημα, μάλλον συνδέθηκαν και συνδέονται άρρηκτα (αν και όχι μηχανιστικά) με τον ισλαμιστικό ριζοσπαστισμό (όπως οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι, αλλά και άλλα κινήματα, ακόμα και οι Τούρκοι ισλαμιστές του Ερντογάν).
Η σύνδεση αυτή δεν είναι απλά κατασκευασμένη ή δημιουργημένη, παρά τις προφανείς πτυχές των πραγμάτων που σχετίζονται με διάφορες σκοπιμότητες, ειδικά συμφέροντα, εργαλειοποιήσεις από την μεριά αστικών ομάδων μέσα στον μουσουλμανικό κόσμο ή εκτός αυτού (η δύση κατά την φάση καταπολέμησης των σοσιαλιστικών χωρών, της Ρωσίας, της Κίνας και άλλων δυνάμεων).
Πρέπει τελικά να αναγνωρίσουμε την αυθεντική λαϊκή δυναμική του πολιτικού Ισλάμ και να μην ψάχνουμε παντού κάποια "συνωμοτικά ζιζάνια" ή να μην τα εξηγούμε όλα από τις πολιτικές, οικονομικές και άλλες διαστάσεις τους σε μίαν άμεση μάλιστα αναφορικότητα προς το "εποικοδόμημα".

4.
Το Ισλάμ έχει ισχυρά οικουμενιστικά και ενοποιητικά στοιχεία, τα οποία φέρνουν σε δύσκολη θέση όλους σχεδόν τους δυτικούς στοχαστές, οι οποίοι είναι παρά τα φαινόμενα μερικές φορές καθοριστικά επηρεασμένοι από μιαν "εθνική" ερμηνευτική των συλλογικών φαντασιακών και νοηματικών πραγμάτων. 
Μην ξεχνάμε πως το Ισλάμ είναι η θρησκεία του απολύτως ενός Θεού, και αν εξετάσουμε τα πράγματα από την (δική μας) αθεϊστική σκοπιά το Ισλάμ είναι η θρησκεία εκείνη που σχετίζεται με το απόλυτο Εν, και μάλιστα αυτό συντελείται και σχηματίζεται βαθιά μέσα στις λαϊκές μουσουλμανικές συνειδήσεις και όχι σε κάποια φιλοσοφικά συνέδρια.
Αν εξετάζουμε το Ισλάμ ως μια ακόμα θρησκεία ίσως έτσι χάνουμε την θεωρητική δυνατότητα να δούμε τον βαθύ πολιτικό και νομικό χαρακτήρα του, και την ριζική ετερογένειά του προς όλο τον άλλο κόσμο (και όχι μόνον τον λεγόμενο δυτικό) πριν ακόμα υπάρξει ή ορισθεί ως πολιτικό Ισλάμ.


Και μια δική μου, αναπόδεικτη, πεποίθηση:
Κανείς δεν πρόκειται να εγκαταλείψει πραγματικά το Ισλάμ, αν το έχει "βιώσει", παρά μόνον για μια ριζοσπαστικότερη εν-οποιητική θέαση και βίωση του κόσμου, ήτοι για να οδηγηθεί σε μια αντίστοιχη εν-οκρατική θέαση και βίωση του όντος, ανεξάρτητα αν αυτή είναι αθεϊστική ή άλλη μεταφυσική (οντολογική).
Ο μονοθεϊσμός και η Εν-οκρατία του Ισλάμ περιέχουν ένα σημαντικό φορτίο αληθείας που δεν αντιμετωπίζεται με τον κοινωνικο-ιστορικό και οντολογικό πλουραλισμό, αλλά με μιαν αληθινότερη και περιεκτικότερη Εν-οκρατία. 
Άποψή μου βέβαια.
Πάντα θεωρούσα (πειραματικά) πως λόγου χάριν μόνον ένας (νέος) Πλωτίνος ή ένας (νέος) Δαμάσκιος (δηλαδή ένας νεοπλατωνιστής εν γένει ή ένας μονιστής εγελιανός, ακόμα και σε μιαν αθεϊστική μορφή) μπορεί να "βάλει κάτω" έναν μουσουλμάνο λόγιο ή πιστό (αναφέρομαι στην φιλοσοφική οντολογία).. 




Ιωάννης Τζανάκος

3 σχόλια:

  1. μεσιε Τζανακο, κατι ειχατε πει για σουπιτσα στο τελευταιο σχολιο σας...
    ελπιζω αυτην την φορα να μην φαμε τα .... μουστακια μας

    σημειο 1

    κανενα εκοσμικευμενο κρατος δεν θα μπορουσε να ειχε προχωρησει σε πληρη αποθρησκευτικοποιηση για οποιδηποτε θρησκευμα πουθενα στην υφηλιο - τουλαχιστον οχι με τα σημερινα δεδομενα δυστυχως...
    αλλα μπορει και πρεπει να κραταει το θρησκευτικο συναισθημα σε ελεχγο
    η θρησκεια ειναι ενα αναγκαιο κακο για την κοινωνικη συνοχη και την διαμορφωση εθνικης συνειδησης
    αρκει να μην ειναι ο μοναδικος πυλωνας για κατι τετοιο ουτε ο κυριος πυλωνας

    το σημειο 2 το εκλαμβανω ως συνεχεια του 1

    απλα να κανω μια παρατηρηση για καλυτερη κατανοηση
    συνηθως οταν λεμε μουσουλμανισμο εννουμε τη θρησκευτικη πεποιθηση μονο
    αταν λεμε ισλαμισμο εννουμε την κοινωνικη πολιτικη δομη που θελουν καποιοι μουσουλμανοι εξαιτιας της πιστης τους
    ως εκ τουτου για το ισλαμ δεν μπορει να υπαρξει εναλακτικη αποδεκτη κοινονικοπιλιτικη δομη περαν της σαριας
    για τον μουσουλμανισμο δεν τιθεται τετοιο θεμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. σημειο 3

    εν μερει συμφωνω οτι ο ισλαμισμος ειναι το λογικο επομενο βημα στην καταρευση μιας μουσουλμανικης κοινωνιας
    απλα επησημαινω οτι ο θρησκευτικος φονταμεταλισμος δεν ηρθε απλα μονος του
    κατι τετοιο θα επαιρνε παααααρα πολυ καιρο και αν ισχυε ακομη και σημερα δεν θα ειχαμε προβλημα με την ισλαμικη τρομοκρατια - και ισως να μην εφτανε τα επιπεδα που βρισκεται σημερα ακομη και αν ηταν ξεκαθαρα αυτοτροφοδοτουμενος διοτι πολlοι μουσουλμανοι θα αντιδρουσαν σε εναν τετοιο ισλαμισμο - λεω απλα ισως
    τουναντιον καλιεργηθηκε, τροφοδοτηθηκε, ενισχυθηκε οικονομικα τοσο απο την δυση οσο και απο μουσουλμανικα κρατη που εχουν μετατραπει σε ισλαμικα (Σαουδ Αραβια) η πανε να μετατραπουν (Τουρκια)
    πως να το κανουμε? για καθε βλαμενο τζιχαντιστη αντιστιχει τουλαχιστον ενας η και περρισοτεροι μουσουλμανοι που δεν εχουν την δικη του κοσμοθεωρηση
    αυτοι θα αποτελουσαν τροχοπεδη για την εκδηλωση ενος ισλαμικου κινηματος
    μονο οταν συνυπολογισεις το γεγονος οτι υπηρξαν ιμαμηδες χρηματοδοτουμενοι απο ξενα κεντρα για να αναζωπυρωσουν το θρησκευτικο αισθημα και να το κατευθυνουν τοσο προς τους μουσουλμανους αλλου δογματος η και αλλοθρησκους κατανοεις το προβλημα
    οπως λεω υπαρχουν θεωριες συνομοσιας και μετα υπαρχουν θεωριες συνομοσιας
    υπαρχουν συνομοσιολογιες του στυλ για ολα φταινε οι εβραιοι, μας ψεκαζουν κα μετα υπαρχουν και θεωριες συνομοσιας που δεν ειναι απλα συνομοσιολογικες μπαρουφες
    η ισλαμικη τρομοκρατια εμπιπτει στην 2η περιπτωση
    η ΙΣΙΣ δεν ξεπηδησε μια ωραια πρωια σαν μανιταρι μετα απο καλοκαιρινη βροχουλα
    χρηματοδοτηθηκε απο Αμερικη και την ΕΕ, και το Καταρ και τα Αραβ Εμιρατα, εξοπλιστηκε, παραχωρηθηκε εκπαιδευση ,
    τι, νομιζετε οτι ενα τσουρμο μισθοφοροι ισλαμιστες τα βαλαν με το Συριακο τακτικο στρατο εξοπλισμενοι με κουζινομαχαιρα και σκουποξυλα και βγηκαν νικητες?

    σημειο 4

    καμια δυσκολια κατανοησης , υπαρχουν εξαιρετοι διανοητες που λενε τα πραγματα με το ονομα τους
    και εδω και στην ευρωπη και στην αμερικη και απο τον μουσουλμανικο κοσμο . κατανουν την κατασταση πληρως, την περιγραφουν οπως ειναι και προτεινουν και λυσεις. οι πολιτικες ηγεσιες ειναι το προβλημα που δεν θελουν λογο ηλιθιοτητας και πολιτικης ορθοτητας να μην κανουν κατι ουσιαστικο στο ονομα του ανθρωπισμου και της αλλυλεγγυης.
    ποσο μαλλον οταν οι πολιτικες αυτες ηγεσιες ειναι μπλεγμενες μεσω χρηματοδοτησεων και μυστικων υπηρεσιων στο ισλαμικο ζητημα
    by the way, ο μουσουλμανισμος/το ισλαμ ειναι απλα μια ακομα γαμ.... θρησκεια

    τελος δεν χρειαζεται καποιος ουτε να παρει ντοκτορα στην φιλοσοφια και την θεολογια ουτε να καταβαλει και καμια τιτανεια διανοητικη προσπαθεια για να αντιταξει λογο στο ισλαμ. το να αποδομησεις μια θρησκευτικη πεποιθηση δεν ειναι και ιδιαιτερα δυσκολο και αν δεν εισακουστεις μπορεις παντα να την γελοιοποιησεις και αν δεν μπορεις ουτε να την γελοιοποιησεις μπορεις παντα να δοκιμασεις να την απομονωσεις
    και ποιο ακριβως ειναι το φορτιο αληθειας του μονοθειστικου εν-οκρατικου ισλαμ δηλαδη???

    παλι σεντονι εγραψα.... επλιζω να μην σας κουρασα...
    παρεπιμπτοντως γιατι εχω την αισθηση οτι το " μη θαυμαζειν " το εμπνευστηκατε εξαιτιας μου?????
    α, whatever.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ξεκινώ από το τελευταίο: άλλη μια φορά άτυχος αναγνώστης στιχοπλοκημάτων μου θεωρεί ως στόχο τους τον εαυτό του. Λανθασμένα όμως, αν και με κολακεύει.
    Για όλα τα άλλα θα επακολουθήσει άλλη μια...ανάρτηση.
    σε ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου και τα λέμε στην άλλη ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ιωάννης Τζανάκος - Ιστολόγια

Δρεπάνι

Δρεπάνι
Δρεπάνι..

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Kurdistan

Nichts

Nichts

Πολιτική και Γεωπολιτική..

Στα όρια..

Ουρανός

Ουρανός

Ερμηνείες της ιστορίας..

Επιστημονικά και επιστημονικοφανή..