Αυτοκαθορισμός

Αυτοκαθορισμός

Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2017

5 θέσεις για τον εγελιανισμό..



Κατά την αποφασιοκρατική (ντεσιζιονιστική) θεώρηση της πραγματικότητας, ακόμα και η θεωρία είναι αποτέλεσμα ή μάλλον μέρος του πεδίου μιας απόφασης.
Υπάρχει ένας βαθμός αλήθειας σε αυτό το θεώρημα, αλλά δεν συμφωνούμε για λόγους που δεν είναι της παρούσης να σας εκθέσουμε (με λίγα λόγια..γλυτώσατε προς το παρόν).
Κάνουμε όμως αυτόν τον μικρό πρόλογο για να μην παρερμηνευθεί η θέση μας για τον εγελιανισμό της εποχής "μας", όπως βέβαια τον εννοούμε εμείς σε ένα πλαίσιο συγκεκριμένων θεωρητικών αποφάνσεων αποφάσεων.

Σε αριθμημένα σημεία:


1. 
Ο εγελιανισμός της εποχής "μας" δεν μπορεί να υπάρξει ούτε ως νεο-κρατικιστικός ούτε ως αναρχικός ή ελευθεριακός αντικρατικιστικός. 
Εγελιανός μπορείς να είσαι σήμερα αν τηρείς ένα είδος απόστασης από όλα αυτά τα ρεύματα, και ασκείς ένα είδος αμφίπλευρης ή πολύπλευρης κριτικής σε όλα αυτά τα ρεύματα. 
Εννοείται πως αν ασκείς αυτή την κριτική (και κριτική απόσταση) δεν σημαίνει πως είσαι "αυτοδικαίως" εγελιανός, αλλά πως αν δεν ασκείς αυτή την κριτική (απόσταση) δεν μπορείς να είσαι εγελιανός.

2.
Δεν υπάρχει ούτε μια δυνατότητα συγκερασμού με διανοητές (αξιοσέβαστους κατά τα άλλα) όπως ο Ζ.Ντελέζ.
Αυτό δεν συμβαίνει λόγω των νεο-νιτσεϊκών ή άλλων θέσεών τους, αλλά λόγω μιας ειδικής μορφής του νεο-νιτσεϊσμού τους.
Γι' αυτό άλλωστε μπορεί κάποιος αντίθετα να συγκεράσει έναν (και) νεο-νιτσεϊκό όπως ο Μ.Φουκώ με τον εγελιανισμό. 
Μένει να αποδειχθεί αυτό που λέμε, αλλά θα το προσπαθήσουμε (αν προλάβουμε).


3.
Ο εγελιανισμός  βρίσκεται νομίζω, πάντα και τώρα, σε μια παράδοξη θέση σε σχέση με τον μαρξισμό και την αριστερά, την οποία (θέση) πρέπει να διατηρήσει, ακόμα κι αν δεν δύναται (ίσως) να την μετασχηματίσει σε άλλη πολιτική θέση, νέα εγελιανή αριστερή ή όχι.


4.
Ένας εγελιανός σήμερα δεν μπορεί είναι μόνον εγελιανός, σε όλα τα πεδία της σκέψης, όπως θα μπορούσε να είναι τον 19ο ή ακόμα και 20ο αιώνα, ενώ οι νιτσεϊκοί νεο-νιτσεϊκοί κ.λπ μπορούν, λόγω θράσους, λόγω καλλιτεχνικής αδείας, δεν ξέρω ούτε με ενδιαφέρει να μάθω --τώρα τουλάχιστον, πάντως αυτή η δυνατότητά τους να είναι αυτό που είναι, σε αντίθεση με την γενικότερη θέση τους ότι "καταπολεμάνε" την ταυτότητα εν γένει, δείχνει κάτι όχι και τόσο κολακευτικό γι' αυτούς.


5.
Έχω την πεποίθηση πως ο εγελιανισμός σήμερα, λόγω ειδικά της απομόνωσής του και της διάκρισής του από κάθε επικρατούσα πολιτική θεολογία, είναι ο βασιλικός δρόμος προς έναν πραγματικά αδιάλλακτο και ευφυή αθεϊσμό. 
Αυτό που είχα πει κάποτε στον κύριο Σαγκριώτη, εξαίρετο διανοούμενο, καθηγητή σήμερα, και μελετητή τότε του Αντόρνο και του Μπένγιαμιν (και όχι μόνον), ότι Κονδύλης και Σμιτ θεολογούν και μεταφυσικοποιούν, το αναφέρω και σήμερα ως (υποτίθεται) ακραίο παράδειγμα για να σας δείξω τι εννοώ.
Για τους αντικρατιστές αντεξουσιαστές αλλά και την πλειονότητα των μαρξιστών (ως μαρξιστών και όχι ψευδοεγελιανών μαρξιστών) δεν το συζητώ, μιλάμε για παπαδαριό, αιρετικό μεν αλλά παπαδαριό.
Ακόμα λοιπόν και ο Σμιτ, οι σμιτιανοί αλλά και κάθε (σήμερα) αντι-σμιτιανός κ.λπ θεολογούν, ένας εγελιανός ποτέ, παρά τα εμφανή και κραυγαλέα του ιδίου του Χέγκελ περί θεού στην  ιστορία και λοιπά.
Θα αναφερθούμε εκτενέστερα (αν βρούμε χρόνο πάλι).







Ιωάννης Τζανάκος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ιωάννης Τζανάκος - Ιστολόγια

  • Αποσύνδεση των στοιχείων.. - Η συμπλοκή όλων των δομών ενός συστήματος παρουσιάζει την εικόνα μιας μόνιμης ύπαρξής τους, ακόμα κι αν θεωρείται πως υπάρχει μια εικόνα (ριζικής) μετατρο...
    Πριν από 3 δευτερόλεπτα
  • Σχόλια σε λακανικά κείμενα [2] - Το σχόλιο [2] αναφέρεται στο κείμενο του Λακάν: *Μιλάω στους τοίχους*, από τη σελίδα 47 έως την σελίδα 69 [τής ελληνικής μετάφρασης], του κεφαλαίου: *Γνώση...
    Πριν από 3 ώρες

Δρεπάνι

Δρεπάνι
Δρεπάνι..

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Kurdistan

Nichts

Nichts

Πολιτική και Γεωπολιτική..

Στα όρια..

Ουρανός

Ουρανός

Ερμηνείες της ιστορίας..

Επιστημονικά και επιστημονικοφανή..