Αυτοκαθορισμός

Αυτοκαθορισμός

Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2017

Σκέψεις για την Αίγυπτο και τον νέο αραβικό κόσμο..


Με αφορμή το:
Αυτοκαθορισμός : foreign-affairs - Ο εξτρεμισμός υπό τον Σίσι.


Κάποιες παρατηρήσεις, για την Αίγυπτο τον αραβικό κόσμο με αφορμή το άρθρο του foreign-affairs. 
Σε (αριθμημένα) σημεία:

1.
Όλα αυτά που συνέβησαν με την περίφημη "αραβική άνοιξη" και όσα πραγματικά πολιτικά και κοινωνικά δεδομένα βρίσκονται στο υπόβαθρό τους, αποδεικνύονται πολυπλοκότερα και σημαντικότερα σε σχέση με την "πραγματικότητα" που δημιουργήθηκε στην (πολιτική και κοινωνιολογική) σκέψη τόσο από την αφελή δημοκρατική και φιλελεύθερη αφήγηση δυτικών ή φιλοδυτικών διανοουμένων (και δημοσιολόγων) ή τις συνωμοσιολογίες (περί αυτών) (από τους αντίστοιχους αντιπάλους συνωμοσιολόγους ή αντι-ιμπεριαλιστές "παλαιάς κοπής").
Τα κινήματα που εκφράζουν την πλειονότητα της αραβικής νεολαίας, μπορεί να κινούνται κατά την εκκίνησή τους από έναν νέο δημοκρατικό και φιλελεύθερο (ίσως και ελευθεριακό) Λόγο, αλλά [χωρίς αυτό να μπορεί ακόμα να σταθμισθεί πως στο διάολο γίνεται και πως συνδυάζεται (με αυτή την "κανονική" εκκίνηση)], ταυτόχρονα επηρεάζονται καθοριστικά και από την ευρύτερη ισλαμική ή ισλαμιστική αναγέννηση.
Σύμφωνα με την τυπική αν και ορθολογική ή ορθολογικοφανή αφήγηση που αναπαράγει και το άρθρο που αναδημοσιεύσαμε υπάρχει μια διαλεκτική γενικά "τακτοποιημένη" ως εξής: καταπίεση από τα στρατοκρατικά μπααθικά καθεστώτα>εξέγερση> καταστολή> και έπειτα> ισλαμιστική ριζοσπαστικοποίηση.
Υφίσταται και αυτό. 
Η σειρά των γεγονότων είναι περίπου αυτή, και πίσω από αυτά μπορεί να βρίσκονται βαθύτερες αιτίες και πολιτικο-οικονομικές πλοκές, αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως αυτή είναι η πραγματικότητα εκείνη που έχει μιαν δική της αυτάρκεια, παρουσία και σημασία.
Θέλω να πω πως όσοι ψάχνουν να βρούνε δυτικές, ισλαμιστικές και τουρκικές ή άλλες συνωμοσίες χωρίς να αποδέχονται την σημασία και το αντικειμενικό βάρος που έχει η ωμή καταπίεση που άσκησαν και συνεχίζουν να ασκούν οι μπααθιστές είναι "αλλού", δεν ξέρουν τι τους γίνεται.
[Αναφέρουμε τους μπααθιστές και τον μπααθισμό. 
Μπααθισμό ονομάζουμε γενικά και κάπως σχηματικά τον κύριο κοσμικιστικό στρατοκρατικό (στρατιωτικό) και εθνικοσοσιαλιστικό χώρο του πάλαι ποτέ ισχυρού αραβικού εθνικισμού που κατέλαβε την εξουσία μετά την καταστροφή της δυτικής αποικιοκρατίας].

2.
Αυτό που έχει περισσότερη σημασία από τις αντι-ιμπεριαλιστικές ή αντιδυτικές αποκαλύψεις ή ψευδοαποκαλύψεις περί εμπλοκής μυστικών υπηρεσιών στην επιβοήθηση των κινημάτων (οι οποίες ως αποκαλύψεις μπορεί να περιέχουν ωστόσο έναν σημαντικό βαθμό αληθείας) είναι η βαθύτερη διαλεκτική των κινημάτων αυτών με το Ισλάμ και τον ισλαμισμό χωρίς απαραίτητα να μεσολαβεί η καταστολή των μπααθιστών.
Το λέω αυτό γιατί και στην αριστερή αφήγηση εκείνη που δεν στέκεται μόνον ή και καθόλου στις (διαμφισβητούμενες) συνωμοτικές πτυχές του φαινομένου υπάρχει η ίδια περίπου ερμηνεία όπως στους περισσότερους δυτικούς αναλυτές.
Η ωμή και βάρβαρη καταστολή (ποτάμια αίματος και σφαγές) από την σκοπιά των κοσμικιστών ή ψευδοκοσμικιστών μπααθικών έρχεται (ακολουθεί) και η ίδια μετά από μια πρώτη εκτύλιξη μιας αρχικής μετριοπαθούς ή "μετριοπαθούς" (;) ισλαμοφονταμενταλιστικής δυναμικής.
Εκτός όλων αυτών υπάρχει και η γενικότερη στάση της Σαουδικής Αραβίας και των ελεγχόμενων από αυτήν σαλαφιστών (όπως στην Αίγυπτο) που σημαίνει μιαν συμμαχία με τους μπααθιστές, όχι παντού (στην Συρία οι μπααθιστές είναι Σιίτες), όταν είναι να περιορισθούν ή και να κατασταλούν οι πιο ριζοσπάστες φονταμενταλιστές.
Την ίδια στιγμή η Σαουδική Αραβία, η Τουρκία και το Κατάρ (με την σύμπραξη και της Δύσης) ενεργοποιούν ή αξιοποιούν τα φονταμενταλιστικά κινήματα, ειδικά τα λεγόμενα "μετριοπαθή" τα οποία δεν περιορίζονται (πλέον) στους Αδελφούς Μουσουλμάνους ή σε κάποιον ευρύτερο κύκλο που σχετίζεται με τους Αδ.Μουσ. .

3.
Η φιλο-Σίσι γεωστρατηγική των Ρώσων, αλλά και των Ελλήνων αστών (και άλλων), εκτός του ότι είναι άλλη μια χυδαία "ρεαλιστική" γεωστρατηγική πολιτική υπέρ μαζικών σφαγέων (τα καπιταλιστικά συμφέροντα πάνω από όλα), είναι επίσης κοντόθωρη περιορισμένη και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μελλοντικά "αδειάσματα" από την περιοχή και εθνοτική και εθνική αποξένωση του ελληνικού λαού από τους λαούς της περιοχής.
Αυτό που λέω δεν σημαίνει πως πρέπει μια δημοκρατική πολιτική η γεωπολιτική δύναμη να κάνει τα γλυκά μάτια στους ισλαμιστές (ούτε στους λεγόμενους "μετριοπαθείς"), ή να αυταπατάται γύρω από "κινήματα" (χωρίς να ξεχνάμε την καταστολή και την βία εναντίον τους), κάθε άλλο, αλλά σημαίνει να είναι κανείς μάλλον ψυχρός προσεκτικός και αδιάφορος απέναντι σε όλους, και να μην χτίζει πύργους στην γεωπολιτική άμμο, εφόσον το μέλλον θα είναι ούτως ή άλλως εκρηκτικό. Ειδικά στην Αίγυπτο.


Ιωάννης Τζανάκος  
 
 

2 σχόλια:

  1. μεσιε Τζανακο,
    με αφορμη το αρθρο σας θα ηθελα να παραθεσω μια σειρα απο σκεψεις και διαφοροποιησεις

    Σύμφωνα με την τυπική αν και ορθολογική ή ορθολογικοφανή αφήγηση που αναπαράγει και το άρθρο που αναδημοσιεύσαμε υπάρχει μια διαλεκτική γενικά "τακτοποιημένη" ως εξής: καταπίεση από τα στρατοκρατικά μπααθικά καθεστώτα>εξέγερση> καταστολή> και έπειτα> ισλαμιστική ριζοσπαστικοποίηση.

    νομιζω παραγνωριζετε καποια σημαντικα βηματα στην σειρα του λογισμου που κανετε

    μια ποιο σωστη αναπτυξη ειναι περιπου η εξης

    οργανωση της κοινωνιας απο τα μπααθικα καθεστωτα- αναγκαστικη κοινωνικη καταπιεση προς μεριδα του λαου (λογω θρησκευτικης διαφοροποιησης, ειδικη καταγωγη κα ) η και καθολικα προς χαριν της κοινωνικης συνοχης - προετοιμασια για εξεγερση με επανεμφανιση των αποικιωκρατικων δυναμεων με διαφορους τροπους (μκο, χρηματοδοτουμενες θρησκευτικες σεκτες κα) - εξεγερση - προσπαθεια αποσταθεροποιησης του κοινωνικοκρατικου μοντελου - καταστολη η προσπαθεια καταστολης - δημηργια faildstate ( η δυση δεν θελει πια buffer zone states - προσπαθεια επαναπροσδιορισμου εθνικης ταυτοτητας που οδηγει σε θρησκευτικη ρισοσπαστικοποιηση ( ισλαμικος φονταμεταλισμος) καθοδηγουμενη απο εξω (φροντιζουν οι πρακτορισκοι της δυσης γιαυτο)

    Θέλω να πω πως όσοι ψάχνουν να βρούνε δυτικές, ισλαμιστικές και τουρκικές ή άλλες συνωμοσίες χωρίς να αποδέχονται την σημασία και το αντικειμενικό βάρος που έχει η ωμή καταπίεση που άσκησαν και συνεχίζουν να ασκούν οι μπααθιστές είναι "αλλού", δεν ξέρουν τι τους γίνεται.

    μισο λεπτακι, οι Σανταμ, Μπασαρ, Μουμπαρακ, Κανταφι δεν ηταν τα καλυτερα παιδια αλλα βαστουσαν γερα τα γκεμια του αλογου
    ειχαν την εξουσια υπο τον ελεχγο τους και ειχαν διαμορφωσει ενα ισχυρο κρατικο κατασταλτικο μηχανισμο για να διατηρησουν αυτην την εξουσια
    δεν επαναστατησε ο λαος τους μια ωραια πρωια για να αποτυναξει το ζυγο της καταστολης
    για να το θεσω ποιο ωμα, δεν θα μπορουσε να επαναστατησει ο λαος ακομα και αν το ηθελε
    επαναστατησε μετα απο διεξοδικη προπαγανδιστικη προσπαθεια που σε αλλα κοινωνικα στρωματα υποσχοταν θρησκευτικη ελευθερια, σε αλλα νομη κρατικης εξουσιας και παει λεγοντας
    και φροντισαν οι προπαγανδιστες μετα την εκρηξη της εξεγερσης να πνιξουν οποιασδηποτε προσπαθεια συννενοησης μεταξυ των αντιφρονουντων ομαδων (οχι με αυτους ειναι σιιτες/σαλαφιστες/σουνιτες/χριστιανοι στην αιγυπτο κα)
    επομενως οι συνομοσιολογοι εχουν δικαιο - ως προς αυτο τουλαχιστο

    μην παραγνωριζετε και την εξης διασταση
    στην δυση εχουμε τις μκο και τους λεγομενους social justice warriors
    σε αυτες τις κοινωνιες δεν μπορει να υπαρξει παρεμφερης 5η φαλαγγα αποσταθεροποιησης της κοινωνικης δομης εξαιτιας της ελλειψης κοινωνικης ελευθεριας κυριως
    αρα ο μονος τροπος αποσταθεροποιησης ειναι διαμεσου της θρησκευτικης ριζοσπαστικοποιησης
    πρεπει το θρησκευτικο συναισθημα να μετατραπει σε εθνικη ταυτοτητα και να την υπερκερασει
    τουλαχιστον εγω ετσι το καταλαβαινω

    αυτα τα ολιγα και ελπιζω να τα βρηκατε αξια ανταπαντησης
    αν παλι οχι, whatever....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολλά συγκεκριμένα και ισχυρά επιχειρήματα παραθέτεις, τα οποία χρήζουν αναλυτικής απαντήσεως, δεν αρκεί ένα απαντητικό σχόλιο στο υπερ-σχόλιό σου. Σε γενικές γραμμές το ζήτημα είναι ζήτημα τόνου και ζυγίσματος, γιατί τίποτα από όλα αυτά που παραθέτεις δεν είναι μη υπαρκτό ή παράλογο, αλλά το ζήτημα είναι η σύνθεση και η ιστορικοποίηση των πάντων στοιχείων, και βέβαια όλα είναι υπο συζήτηση και λογισμό, δεν το έχουμε "καταλήξει" νομίζω. Το πρόβλημά μας είναι πως κινούμεθα μέσα σε μια θάλασσα Λόγων που είναι και έλλογοι και προπαγανδιστικοί ταυτόχρονα, όταν μιλάμε βέβαια για αυτές τις ερμηνείες που έχουν κάποια αξία και δεν είναι μόνον προπαγανιδιστικές.
    Οπότε αν θέλεις μπορείς να αναμείνεις τις απαντήσεις μου, σε ένα άλλο ξεχωριστό άρθρο, και να δούμε τότε αν μπορούμε να βρούμε κάποια ισορροπία των πραγμάτων χωρίς να φτιάξουμε σουπίτσα, γιατί η σουπίτσα παραμονεύει πάντα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ιωάννης Τζανάκος - Ιστολόγια

Δρεπάνι

Δρεπάνι
Δρεπάνι..

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Kurdistan

Nichts

Nichts

Πολιτική και Γεωπολιτική..

Στα όρια..

Ουρανός

Ουρανός

Ερμηνείες της ιστορίας..

Επιστημονικά και επιστημονικοφανή..