Αυτοκαθορισμός

Αυτοκαθορισμός

Σάββατο, 11 Φεβρουαρίου 2017

Ίχνη μιας μη φροϋδικής ψυχανάλυσης (1)


Η ανάλυση των διεργασιών της ενδοβολής (Introjektion) και ενσωμάτωσης (Einverleibung) κατά την ιδρυτική εννοιολογική γέννησή τους (αρχικά στον Ferenczi και έπειτα στον Freud) είναι ίσως τα σημαντικότερα σημεία της ίδιας της φροϋδικής θέασης ή θεωρίας στον βαθμό μάλιστα που σχετίζονται με μιαν πρώϊμη λιβιδική ή προ-λιβιδική κατάσταση και σημαίνονται εντός  της πρωταρχικής κατάστασης της ενδοβολής ως ενσωμάτωσης και την συμπλοκή της με το στοματικό στάδιο εμφάνισης της λίμπιντο.
Η συνύφανση της πρώϊμης λιβιδικής ή προ-λιβιδικής κατάστασης με την πρώϊμη σεξουαλικότητα αποκαλύπτει την πρωταρχική συνύφανση της πρώϊμης στοματικής σεξουαλικότητας με την γενική διατροφική ή "καταβροχθιστική" σχέση τού υποκειμένου με τον κόσμο.
[ Στο στάδιο της στοματικής συγκρότησης της libido, η ερωτική κυριαρχία επί του αντικειμένου συμπίπτει ακόμα με την εκμηδένισή του -- Freud / Jenseits des Lustprinzips ].
Στην ενσωμάτωση συνυφαίνονται 3 μορφές διεργασιών: α) διεργασία απόλαυσης και πλήρωσης από την ηδονική διείσδυση του (ερωτικού ή ωφέλιμου) αντικειμένου, β) καταστροφή του αντικειμένου αυτού και γ) αφομοίωση του αντικειμένου αυτού αλλά με μεταβατική ή φαντασιακή διατήρηση ή κατακράτησή του εντός του υποκειμένου.
Η συνύφανση της στοματικής διόδευσης τής ενσωμάτωσης δεν είναι απόλυτη ακόμα και στο πρωταρχικό στάδιο όπου υπάρχει ένωση της στοματικής λειτουργίας διατροφής με τον πρώϊμο ερωτισμό ή σεξουαλικότητα, εφόσον μπορεί να υπάρξει ένα ολόκληρο φάσμα άλλων διόδων όπως το δέρμα, η αναπνοή, ο πρωκτός, αλλά παραταύτα υπάρχει μάλλον μια ισχυρή θέση της λόγω της ισχυρής πρώϊμης συνύφανσης διατροφής και ερωτισμού για λόγους που σχετίζονται και με την ίδια την επιβίωση του υποκειμένου (ως ευάλωτου και εξαρτημένου από την πηγή της τροφής) όπως όμως τούτη (η επιβίωση) παράγει ένα ολόκληρο φαινομενολογικό ψυχικό φάσμα.
Η τελευταία διεργασία αποτελεί και το θεμέλιο τής πολυπλοκότερης ή μάλλον (τής) συνθετότερης αλλά πάντα διατηρούμενης-ως-πρωταρχικής διεργασίας της ενδοβολής.
Δεν είναι τυχαίο που ο κύριος και σημαντικότερος διορθωτής του φροϋδισμού, η M.Klein, στράφηκε προς αυτά τα πρώϊμα σημεία της θεωρούμενης διεργασίας, διότι κατά την γνώμη μας τούτα δεν προϋποθέτουν μια σειρά από άλλες αυθαίρετες κατασκευές της φροϋδικής αξιωματικής.
Και κατά τον τρόπο αυτό δύναται ένας μη φροϋδικός Λόγος για την ανθρώπινη υπόσταση ως δομικά τραυματική και ελλειπτική δομή τού έμβιου υπαρκτού να δομήσει μιαν άλλη παράλληλη αλλά και διαλεκτικά ανταγωνιστική αφήγηση για την ψυχική τοπολογία, η οποία να μην υποκύπτει μεν στην ψευδεπιστημονική εμμονή με το ένστικτο (Instinkt) αλλά ταυτόχρονα να μην υποκύπτει στην ενδεχομενοκρατία και την φροϋδική και μεταφροϋδική/νεοφροϋδική αυθαιρεσιολογία περί της ενόρμησης (Trieb) ή ακόμα και επιθυμίας ως ακαθόριστών δυνάμεων ώσεως ή πρόκλησης κίνησης.
Μπορεί το αντικείμενο "σκοπός" τής γενικής ενόρμησης τού ανθρώπινου όντος να μην είναι απόλυτα περιχαρακωμένο σε κανέναν φυλετικό ή ενστικτικό προκαθορισμό αλλά δεν είναι ούτε τυχαίο ούτε και τόσο εύπλαστο όσο θέλουν να το παρουσιάζουν οι (μετα)φροϋδιστές.





Ιωάννης Τζανάκος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ιωάννης Τζανάκος - Ιστολόγια

Δρεπάνι

Δρεπάνι
Δρεπάνι..

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Kurdistan

Nichts

Nichts

Πολιτική και Γεωπολιτική..

Στα όρια..

Ουρανός

Ουρανός

Ερμηνείες της ιστορίας..

Επιστημονικά και επιστημονικοφανή..