Προπομπός μιας καταστροφής εκπορευόμενης από ένα υποκείμενο εναντίον ενός άλλου είναι μια κατάσταση αδιαφορίας για το Eίναι του άλλου υποκειμένου, χωρίς αναγκαία να υπάρχει ακόμα στοχοποίηση ή ενοχοποίησή του δια ενός ιδεολογικού συστήματος.
Θα το «πάρω αλλιώς», λέγοντάς σας πως σε μιαν ακρατική/αταξική «αρχέγονη» κοινωνία η αδιαφορία σημαίνει το εντελώς αντίθετο, σημαίνει δηλαδή μια κατάσταση ειρήνης μεταξύ των κοινοτήτων.
Βλέπουμε πως η (σχετική) έλλειψη σχέσης ενδιαφέροντος μιας κοινότητας προς την άλλη, ενώ είναι κατά τα «αρχέγονα» δεδομένα συνθήκη ειρήνης ή μη σύρραξης, στις ταξικές ιεραρχικές κοινωνίες μπορεί να σημαίνει την δυνατότητα σύρραξης ως γενικό υπόβαθρο: «Έλκει» ως ειδική κατάσταση ή μορφή τής συσχέτισης μεταξύ των υποκειμένων σε ψυχοκοινωνικές ωθήσεις που σημαίνουν την ετεροκαταστροφική πρόθεση και εντέλει ετεροκαταστροφική πράξη.
Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι:
Η αδιαφορία τής (κάθε) μετα-αρχέγονης κοινότητας για τις άλλες κοινότητες (ή την άλλη κοινότητα) είναι εντέλει ψευδής, εφόσον υπάρχει εγχαραγμένη στην ψυχοκοινωνική της «εσωτερικότητα» πάντα μια υποκρυπτόμενη ένταση εχθρότητας και ετεροκαταστροφικής ώθησης.
Θεωρώ λοιπόν την κατάσταση αδιαφορίας όπως εμφανίζεται στην ταξική ιεραρχική κοινωνία φενακισμένα αποτυπωμένη ως κατάσταση «εσωτερικής» κοινωνικοψυχικής ειρήνης, γι΄αυτό και «βλέπω» σε κάθε της διακήρυξη ειρήνης μια κατάσταση πιθανής μετάβασης σε έναν ετεροκαταστροφικό πόλεμο.
------------------------------------------------------
Ιωάννης Τζανάκος