Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Νέα Σμύρνη, Κυψέλη, Δραπετσώνα..

 

 

Ζούσα στην Νέα Σμύρνη από το 1977 έως το 2018, οπότε μετακόμισα στην Σπάρτη.
Η Νέα Σμύρνη δεν είναι συνοικία τού «δεξιού νοικοκυραίου»-μικροαστού, αλλά είναι η συνοικία τού «αριστερού-αριστεριστή νοικοκυραίου»-μικροαστού.
«Πάμε στον Άδωνι για καφέ», Πανιώνιος, ΚΚΕ-ΕΣ με 20% την εποχή που με το ζόρι έπαιρνε 3-4%, 2 ταγμένοι «εσωτερικάκηδες» Δήμαρχοι, πρώτα ο Μπεχλιβανίδης, τελευταία ο Κουτελάκης.
«Πάνθηρες», το αριστερίστικο-αριστερό κλαμπ φιλάθλων τού Πανιωνίου, και άλλα.
Δεν «έγινα» αριστερός στη Δραπετσώνα, δεν θα προλάβαινα άλλωστε μέχρι τα 9-10, αλλά στη Νέα Σμύρνη.
Η Νέα Σμύρνη είναι μια στάνταρ αριστερή-κεντροαριστερή μικροαστική συνοικία, που είναι (κυρίως ήταν) και λαϊκή-προλεταριακή στο άνω μέρος της (άνω Νέα Σμύρνη).
Αυτή τη στιγμή, μετά από διεργασίες δύο δεκαετιών, προτού ακόμα κάνει ντου ο δεξιομπατσο-μηχανισμός τού Χρυσοχοΐδη, η Νέα Σμύρνη είναι ήδη τα «Εξάρχεια τού μικροαστού».
Έχει υπάρξει, στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν, μια κατάληψη κεντρικού δημόσιου-δημοτικού χώρου στην κεντρική πλατεία [πρώην Καφετέρια «Γαλαξίας»], η οποία ήταν και το πεδίο ιδεολογικής ζύμωσης για να υπάρξει μια ευρύτερη διάδοση και εδραίωση των νεοαριστερών και νεοαναρχικών ιδεών στον μικροαστικό Δήμο (μαζί με τις αναρχικές συλλογικότητες, και την «εργατική λέσχη»).
Ενώ έγινε μια ανάλογη προσπάθεια «εξαρχειοποίησης» στην Φωκίωνος Νέγρη στην Κυψέλη, εφόσον υπήρχε πολύς κόσμος στο «κίνημα» στην Κυψέλη, «δεν έπιασε» λόγω ακριβώς τού λαϊκοπρολεταριακού χαρακτήρα τής Κυψέλης (τις τελευταίες δεκαετίες) και μάλιστα λόγω τού γεγονότος ότι οι λαϊκοί προλετάριοι στην Κυψέλη, άρα και όσοι συχνάζουν στην Φωκίωνος Νέγρη, είναι μετανάστες από πολλές εθνότητες.
Δεν μπόρεσε να πιάσει εκεί η «εξαρχειοποίηση» αν και ήταν  σκοπός τού κινήματος και επιχειρήθηκε, μιας και οι προλετάριοι στην καθημερινότητά τους, ειδικά οι ξένοι, δεν νοιάζονται για τέτοια πράγματα.
Λόγω τής συντρόφου μου που είναι Κυψελιώτισσα μέχρι το κόκκαλο, έχω ζήσει την Κυψέλη πολύ καλά, εδώ και δεκαετίες.
Η Κυψέλη δείχνει τα τελικά όρια τής αριστερίστικης-αναρχικής διείσδυσης στο προλεταριάτο, ειδικά το «ξένο».
Μπορεί να βλέπεις παντού αφίσες και τρικάκια, αισθάνεσαι την ζωντανή και μαζική παρουσία τού αριστερισμού και τού νεοαναρχισμού, αλλά το νιώθεις αμέσως ότι αυτή η παρουσία «απορροφάται» από μιαν αδιάφορη και πραγματιστικά προσανατολισμένη προλεταριακή λαϊκή μάζα.
Δεν σας κρύβω ότι μέσω τού κοριτσιού μου «απορροφήθηκα» και εγώ εν πολλοίς από την απίστευτη γοητευτική κυψελιώτικη λαϊκοπρολεταριακή «ατμόσφαιρα» και απέκτησα «ισορροπίες», ιδεολογικές και πολιτισμικές, τις οποίες δεν μου τις έδωσε ποτέ η Νέα Σμύρνη. 
Κατά κάποιο τρόπο, μέσω τής Κυψέλης «ξεπέρασα» την Νέα Σμύρνη, και επέστρεψα (νοερά) στην πρώτη, παιδική μου, συνοικία, την Δραπετσώνα, η οποία παρεμπιπτόντως δεν είναι «ακριβώς» Πειραιάς, είχε και έχει την δική της ταυτότητα. 
Ας έρθω στην «επικαιρότητα».
Δεν ξέρω αν η δεξιά και το παρακράτος της, το έκανε επίτηδες να κάνει ντου στην Νέα Σμύρνη, δεν τις πιστεύω αυτές τις συνωμοσιολογίες, αλλά με την εφόρμησή της στην Νέα Σμύρνη είναι σαν να «προκάλεσε» την καρδιά τού «αριστερού-αριστερίστικου μικροαστισμού» στην πόλη τής Αθήνας.
Αν το έκανε επίτηδες είναι ηλίθια, αν το έκανε κατά λάθος ή έπεσε πάνω στον αριστερό τοίχο που δεν ήξερε ότι υπάρχει, τότε είναι ακόμα περισσότερο ηλίθια και άσχετη από το κοινωνικοανθρωπολογικό «τοπίο» τής Αθήνας.
Αν οι δεξιάρες κατορθώσουν να φτιάξουν έναν ακόμα θύλακα μικροαστικού υπερεπαναστατισμού στην Αθήνα, κάπως πιο «κυριλέ», τότε είναι «άξιοι συγχαρητηρίων». 
Για Νόμπελ είναι οι άνθρωποι.
Εγώ πάντως, όταν γυρίσω, αν γυρίσω στην Αθήνα, θα πάω ή στην Κυψέλη ή στην Δραπετσώνα.
Τούς μικροαστούς δεν τους αντιπαθώ τόσο, όσο οι ίδιοι τον εαυτό τους (εξού και ο οντολογικός «αντι-μικροαστισμός» τους, έχω αναφερθεί: Ψάχνοντας τον ταξικό «εσωτερικό εχθρό»), αλλά τούς βαριέμαι αφάνταστα.
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 
    

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΙΣΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΥΤΕΛΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΟΥΣΒΙΤΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΙΣΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΥΤΕΛΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΟΥΣΒΙΤΣ

Μόνο ντροπή προκαλεί η αναφορά της κας Έλενας Ακρίτα σε σχετικό άρθρο της «...Ζούμε σε ένα κρανίου τόπος. Ζούμε σε ένα Άουσβιτς. Σε λίγο θα ράψουμε κι αστέρια στο πέτο του παλτού μας για να ξέρουν ποιους ποδοπατούν σε αυτή την ατέλειωτη Νύχτα των Κρυστάλλων»Το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος αποδοκιμάζει τον απαράδεκτο και ανυπόστατο παραλληλισμό των συνθηκών του Άουσβιτς με τη ζωή σε μια δημοκρατική χώρα όπως η Ελλάδα.

Γιατί στο Άουσβιτς οι άνθρωποι δεν ζούσαν... Πέθαιναν κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό, κάθε στιγμή... γιατί στο Άουσβιτς η ζωή είχε χάσει κάθε αξία... γιατί ο άνθρωπος είχε χάσει την ανθρωπιά του... γιατί στο Άουσβιτς επικρατούσε μόνο η απανθρωπιά... γιατί στο Άουσβιτς η κάπνα των κρεματορίων απλωνόταν στον ουρανό και η στάχτη της ανθρώπινης σάρκας σκέπαζε τη γη... γιατί στο Άουσβιτς εξοντώθηκαν 1.500.000 άνθρωποι που δεν είχαν τη δυνατότητα  να φωνάξουν «Πονάω ρε ...».

Επαναλαμβάνουμε για μια ακόμη φορά ότι το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος, οι Έλληνες Εβραίοι, όσοι από εμάς διάβηκαν την πύλη του Άουσβιτς και επιβιώσαμε και είμαστε ακόμα ζωντανοί, οι απόγονοι των θυμάτων, δεν θα σταματήσουμε ποτέ να καταγγέλλουμε κάθε προσπάθεια ευτελισμού και εργαλειοποίησης του Ολοκαυτώματος που οδηγεί στη λήθη και στην παραποίηση της ιστορίας.

Αθήνα, 9 Μαρτίου 2021

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ

 

Ajam - Sanam Bia [Official Music Video] / عجم - صنم بیا

Οι «διανοητές» και οι «ριζοσπάστες» τής (ιμπεριαλιστικής) περιφέρειας και ημι-περιφέρειας..

Όσο «περιφερειακότερη» είναι μια (αστική) κοινωνία, τόσο και «ιδανικότερα» θέλει να βλέπει και να πραγματοποιεί ό,τι τής «έρχεται» από τις μητροπόλεις.
Δεν νομίζω ότι θα μπορούσαν να βρούνε πιστότερους πιστούς μερικοί (ιδεολογικοί, πολιτικοί, «πολιτισμικοί») μητροπολιτικοί «ποιμένες» από αυτούς που βρίσκουν στις χάσκουσες ιδεαλιστικές επαρχίες τής μητρόπολής τους (δεν νομίζω ότι λόγου χάριν ο Μπαντιού ή η Μπάτλερ, θα έβρισκαν τόσους πιστούς στην χώρα τους όσους βρήκανε εδώ).
Έθνη-κράτη/έθνη «φαντάσματα» ως ημι-κυρίαρχα εθνομορφώματα, κράτη πελάτες, έτοιμα για υπηρεσία ή τυχοδιωκτισμούς για τους μεγαλοϊμπεριαλιστές αφέντες τους, και πελατάκια διανοούμενοι τής περιφέρειας.
Οι τελευταίοι πάντως «αναλαμβάνουν υπηρεσία» να καταπιούν αμάσητα τα πάντα από μόνοι τους, είναι εθελοντές τής πρώτης ιδεολογικής γραμμής, και ως τέτοιοι δεν είναι μόνον οι ακαδημαϊκοί ή οι αναγνωρισμένοι διανοούμενοι, αλλά και όλα σχεδόν τα «μορφωμένα» ή υπερ-ριζοσπαστικά υποκείμενα τής κοινωνίας.
Όταν ξυπνήσουνε, συνήθως απότομα, είναι αργά, αλλά μπορεί και να μην ξυπνήσουνε ποτέ.
Πάντα υπάρχει μια εκ των υστέρων μεταβίβαση ενοχής από μέρους τους, ακόμα κι αν τα πράγματα δεν πάνε καλά ούτε για τα ίδια (τα «διανοούμενα» ή «ριζοσπαστικά» υποκείμενα τής περιφέρειας):
«Δεν σας τα λέγαμε»;
«Καλά να πάθετε τώρα»..κ.λπ κ.λπ
Με αυτό τον τρόπο τής εκ των υστέρων (σεκταριστικής) ηθικολογίας καλύπτονται τα κενά ανάλυσης και η απόσταση από την συγκεκριμένη πολιτική πράξη, χωρίς ο σεκταριστής να χρειάζεται να κάνει ουσιαστική αυτοκριτική για την εξάρτησή του από τα δικά του μητροπολιτικά «διανοητικά αφεντικά» και τα θεωρητικά/ιδεολογικά τους σχήματα.
Κουραστικά επαρχιώτικα πράγματα, τής Αθήνας.
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 
 

Μη-τεθειμένα αντινομικά διλήμματα.

 
Ο «τρόπος» με τον οποίο «διαμεσολαβείται», άρα αποκτάει νόημα ο αντιαυταρχικός, άρα και αντι-συντηρητικός αγώνας στην ελληνική (αστική) κοινωνία, δεν είναι «ξεκάρφωτος», σχετίζεται άμεσα με τον «τρόπο» αυτού τού αγώνα σε άλλες αναπτυγμένες καπιταλιστικές κοινωνίες και χώρες.
Υπάρχουν βέβαια μερικές κρίσιμες «ενοχλητικές λεπτομέρειες» γεωστρατηγικού-γεωγραφικού «χαρακτήρα» που καθιστούν την άμεση «ιδεολογική μεταφορά» τού «τρόπου» αυτού (από τις δυτικές μητροπόλεις σε χώρες σαν την Ελλάδα) προβληματική.
Δεν βλέπω να υπάρχει ιδιαίτερη επίγνωση τής ανάγκης προσαρμογής σε αυτές τις ειδικές συνθήκες. 
Το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο από ό,τι νόμιζα μέχρι σχετικά πρόσφατα, και αποκρυσταλλώνεται σε μια σειρά από αδιέξοδα αντινομικά διλήμματα που δεν υπάρχουν όμως έτσι απλά, εφόσον δεν τίθενται στην κυριολεξία και την «αγριότητά» τους, άρα «διπλασιάζονται» ως προς την ένταση και το αδιέξοδό τους, ακριβώς διότι δεν υπάρχουν απλά αλλά υπάρχουν και ως μη-τεθειμένα. 
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 

Λίγα λόγια και καλά..

 
Τίποτα δεν αποκλείει την επανάληψη τού 2008 και τού 2015, με σημαντικές διαφορές, αλλά μερικά πράγματα έχουν αλλάξει προς το χειρότερο, και με ευθύνη αυτών που ξυπνάνε και κοιμούνται με το όνειρο μιας επανάληψης.
Θα μπορούσα να πω, με βασική ευθύνη των προαναφερόμενων.
Δεν ξέρω τι να πρωτοπώ για να σας δείξω τι εννοώ.
Κακώς έχουνε μερικοί ξανασταθεί πάλι, με τόσο πάθος, μόνο στο «αντι-μικροαστικό» τους αφήγημα (και υπάρχουν τόσες εκδοχές του!), είτε για να τα «ξαναφτιάξουν» είτε για να τα «σπάσουν» με τον «μικροαστό», στην πραγματικότητα και τα δύο μαζί.
Κάνουνε μεγάλες προσπάθειες για να ξαναχτίσουν άλλη μια συμμαχία πάνω στα υποτιθέμενα ερείπια τού ταξικού ή κοινωνικού «μικροαστισμού».
Το τοπίο όμως είναι πολύ διαφορετικό, χωρίς να λείπει βέβαια και αυτή η «διάσταση».
Λείπει ο «μικροαστός» από τη χώρα αυτή;
Δεν υπάρχει περίπτωση.
Τέλος πάντων.
Βλέπω πάλι ένα συντονισμό ετερογενών δυνάμεων, βλέπω πάλι μιαν υπόγεια, μερικές φορές και ιντριγκαδόρικη συνεννόηση μερικών κύκλων, για να ξαναφτιάξουν νέες πλατείες και νέους αγανακτισμένους, και οι «συνθήκες» τής «αιώνιας» δεξιάς μπατσοκρατίας και αυταρχίας τούς δίνουν πραγματικές ελπίδες (αν και τα μίση μεταξύ των υπόγειων συμμάχων είναι ίσως μεγαλύτερα, και η συνεννόηση, «με τα μάτια» κυρίως, δυσκολότερη), αλλά επιμένω ότι η κατάσταση είναι πλέον πολύ διαφορετική.
«Και ποια είναι η κατάσταση»; θα πείτε..
Δεν θα προβώ σε ανάλυση.
Βγάλτε τα πέρα μόνοι σας, δεν έχετε ανάγκη από αναλύσεις ανθρώπων σαν και τού λόγου μου.
Εξάλλου και εγώ πλέον είμαι πολύ μακριά σας, όπως και πολλοί άλλοι.
Κάποια στιγμή η κεντροακροδεξιά με τους ακροκεντρώους συμμάχους της θα «πέσει» και θα «πέσει» παταγωδώς.
Τότε θα αρχίσει το πραγματικά χοντρό παιχνίδι, νομίζω.
Τότε μπορεί και να τα πούμε αναλυτικότερα.
Προς το παρόν..δεν θα πούμε τίποτα άλλο, και βέβαια δεν θα ξαναπέσουμε στην παγίδα τής πολιτικής «υπερθέρμανσης» τής περιόδου 2008-2015.
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 

Ο καθορισμός τού «πολίτη»..

Ποια είναι η ελάχιστη ανθρωπολογική «μοναδολογική» υπόσταση μιας α-κρατικής αταξικής κοινωνίας;
Το «ελεύθερο άτομο»;
Το «κοινωνικό άτομο»;
Ένας «συνδυασμός» αυτών των καθορισμών;
Και η πολιτική ή πολιτειακή συγκρότηση αυτής τής ελάχιστης συστατικής «μονάδας»;
Η αστική κοινωνία ως αστική δημοκρατία, ή ως αστική μορφή τής δημοκρατίας, αναφέρεται στον «πολίτη».
«Εμείς» οι «υπόλοιποι» που ισχυριζόμαστε ότι θέλουμε να την «υπερβούμε», πως αντιμετωπίζουμε αυτή την «μοναδολογική» έκφανση τής ανθρώπινης κατάστασης;
Ως «αλλοτρίωση»
Όχι μόνον δεν πρέπει να απαρνηθούμε τον πολιτικό ή πολιτειακό καθορισμό τής «δημοκρατίας», όπως βλέπω ότι πράττουν μόνιμα πλέον οι σεκταριστές που έχουν ξεπεράσει ακόμα και τους κατηγοριακούς υπο-καθορισμούς της («αστική» και «εργατική» δημοκρατία), όχι μόνον λοιπόν δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τον γενικό «δημοκρατικό» καθορισμό, αλλά πρέπει να σκεφτούμε και να συζητήσουμε για τον άνθρωπο τής ακρατικής/αταξικής κοινωνίας ως πολίτη.
 
Ιωάννης Τζανάκος