Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2020

Θεματάκι..

Ο εξευτελισμός τής έννοιας τού «ταξικού πολέμου» δεν μπορεί παρά να «προέρχεται» από ανθρώπους που δεν έχουν σχέση ούτε με την έννοια/κατάσταση τού «πολέμου» ούτε με την έννοια/κατάσταση τής «εργατικής τάξης» την οποία επικαλούνται για να μιλήσουν για «ταξικό πόλεμο».
Άλλο:
Τι άλλο από Λουδοβίκοι διανοούμενοι, ή αιώνιοι εισοδηματίες έφηβοι, θα μπορούσαν να είναι αυτοί που χλευάζουν τον όρο τού «covid-κρούσματος» για να δείξουν τάχα ότι αυτό που έχει «ουσία» είναι μόνο το «κέρδος», λέγοντας λίγο πολύ αυτό που άκουσα σήμερα να λέγεται όχι από έναν αλλά από δύο Ταρίφες, ότι δηλαδή «όλα γίνονται για να...», και ότι όλα είναι ναπούμε θέατρο  «για να..».
Και καλά, οι Ταρίφες επιμένουν, Ταρίφες είναι.
Οι «μαρξιστές-αυτόνομοι», τα ιδεολογικά μπάσταρδα τού Καφφέντζης, γιατί επιμένουν να επιμένουν; σαν να είναι πεισματάρικα παιδάκια που επιμένουν να λένε ότι δεν έφαγαν το γλύκισμα ενώ το έφαγαν. 
Το γλύκισμα τού λουδοβίκειου «αντιολοκληρωτισμού», ότι «δεν αντέχω» και «δεν μπορώ» και αν μου πούνε ότι σε μια εντατική και σε μια υγειονομική επιτροπή «δεν επιτρέπεται κάπνισμα» τότε αυτό είναι «φασισμός» «σταλινισμός», και μην τα ακουμπάτε τα παιδιά, είναι τού «ελευθεριακού» παλιανθρωπισμού, ε λοιπόν αυτό το παραμυθάκι και αυτό το γλυκισματάκι τελείωσε.
Τελειώσατε, όσες αφίσες σεντόνια κι αν κολλάτε, σας πήρανε χαμπάρι, ότι σε παγκόσμια πρωτοτυπία και «ιδιαιτερότητα», και αριστεριστές και αυτόνομοι και ιδεολογικά μπάσταρδα τού Καφφέντζης και τις ίδιες θέσεις με τον Τραμπ, τον Τράγκα, τον Μπολσονάρου, και την Χρυσή Αυγή-πΟρδή, για την πανδημία, κάτι δεν πάει καλά, δεν νομίζετε; 
 
Ιωάννης Τζανάκος 

Ο «ελληνικότατος» ψεκασμένος αριστερισμός, ως νέο φασίζον «είδος»..

Σήμερα πληροφορήθηκα ότι:
«δεν υπάρχει υγεία, χωρίς δικαιοσύνη και ελευθερία».
Πρόκειται για γελοία, άστοχη και βαθιά φασίζουσα παραλλαγή τού εύστοχου αν και οντολογικού/λανθασμένου: «δεν υπάρχει ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη».
Αναφέρεται στην καραντίνα και την επιβαλλόμενη από το Κράτος «κοινωνική απομόνωση» για να καταπολεμηθεί ο Κορωνοϊός.
Αυτή η γελοία φασίζουσα «τραμπική» παραλλαγή ενός δυνατού συνθήματος, «κολλήθηκε» στους δρόμους τής Αθήνας [μάλλον και αλλού] από τους ψεκασμένους τής υπερ-ελληνικότατης [στην συνωμοσιολογική ταριφοσύνη και καφρίλα] «αυτονομίας», οι οποίοι είναι οι «αγαπημένοι» μου ιδεολογικοί «καταχραστές» και ντόπιοι «εισαγωγείς», κακοί ιδεολογικοί και κινηματικοί «μεταφραστές» τού παγκόσμιου [κυρίως δυτικού όμως] αντίφα-αυτόνομου αντικαπιταλιστικού κινήματος.
[κινηματικός «κλάδος» τού νεοαριστερισμού, προερχόμενος: 
α) από τον ιστορικό κινηματικό «κλάδο» τού υπερδιεθνιστικού «αριστερού κομμουνισμού» (Γκόρτερ, Πάνεκκουκ, κ.λπ), μπορντιγκισμού κ.λπ και 
β) από κομμάτια τού αναρχισμού].
Ας δούμε κάποια πράγματα όμως.
Έχω αναφερθεί και στο παρελθόν στον «δικαιοκεντρισμό» τού υστερονεωτερικού σεκταρισμού [Εγώ φωνή βοώντος εν τη ερήμω: Ευθύνατε την οδόν Κυρίου καθώς είπεν Ησαΐας ο Προφήτης].
Θεωρώ ότι είναι λάθος να «καταχωρούμε» τον νέο σεκταρισμό στην «δικαιωματοκρατία».
Άλλο πράγμα είναι η φιλελεύθερη «δικαιωματοκρατία» και άλλο πράγμα είναι η νεοσεκταριστική «δικαιοκρατία», ακόμα κι αν μερικές φορές «εφάπτονται» ή σχηματίζουν «επάλληλους κύκλους» μεταξύ τους..
«Εδώ», στην ελλαδική περίπτωσή μας, έχουμε να κάνουμε μάλλον με πιο ακραίες και χαζόκακες «φάσεις» σεκταρισμού, δεν υπάρχουν τόσο υψηλές «προδιαγραφές» [πέρα από μαϊμουδίσματα], αλλά ένας σκληρός «δικαιοκρατισμός» μεν αλλά προσαρμοσμένος σε πιο «πεζές» «κινηματικές» «ερμηνευτικές προσεγγίσεις»:
Ο ελληνικός μεταπολιτευτικός και μετα-μεταπολιτευτικός σεκταρισμός είναι τυφλός, βίαιος, μηδενιστικός με την «κακή έννοια» τού όρου, και ουσιαστικά είναι ένας ατόφιος υστερικός αστικός νεολαιίστικος σεκταρισμός [με καταβολές σε «υψηλές» κοινωνικές ταξικές «θέσεις» και «κουλτούρες»].
Οι άτυποι «ηγέτες» τού «χώρου» δεν είναι «μικροαστοί», μισούν τους «μικροαστούς». 
Είναι βρωμόσκυλα τής μεγαλοαστικής τάξης που έχουν ψευδοαποστατήσει από τις μεγαλοαστικές οικογένειές τους, συνεχίζοντας όμως την ρατσιστική παράδοση [τής τάξης και των οικογενειών τους].
Δεν θέλω να προβώ σε αποκαλύψεις πραγμάτων που έχω μάθει τελευταία. 
Επιφυλάσσομαι. 
Τον φόβο μου να έχουν τα βρωμόσκυλα αυτά που παριστάνουν τους...και νομίζουν ότι είναι «αντικαπιταλιστές».
Ο ελληνικός μεταπολιτευτικός αριστερισμός στις «καλύτερες στιγμές» του και στις «νέες γενιές» του, οι οποίες προσεγγίζουν πλέον «επικίνδυνα» τα συνθήματα, και τις κοινωνικές, αξιακές και ιδεολογικές στάσεις τής παγκόσμιας ψεκασμένης νέας ακροδεξιάς στο ζήτημα τής «υγειονομικής κρίσης».
Τα συγχαρητήριά μου στην «παλαιά γενιά» τού ελλαδικού αριστερισμού και ειδικά τής ελλαδικής «αυτονομίας» που «έβγαλε» τέτοια φυντάνια.
Στο μεταξύ όλος ο σοβαρός αριστερισμός, στις μητροπολιτικές καπιταλιστικές χώρες αλλά εν μέρει και στην Ελλάδα, μετά από μια πρώτη [απαράδεκτη κι αυτή] αμηχανία, τηρεί μιαν ορθή στάση στην «υγειονομική κρίση», παίρνοντας το μέρος τού πληττόμενου εργαζόμενου λαού, τού υγειονομικού προσωπικού, τής επιστημονικής κοινότητας, και συγκυριακά τού αστικού κράτους όταν τούτο είναι δημοκρατικό και επιτελεί κάποιες στοιχειώδεις κοινωνικές λειτουργίες. 
Ο δυτικός αριστερισμός ασκεί σφοδρή και έμπρακτη πολιτική και ιδεολογική κριτική στην νέα διεθνή ακροδεξιά των συνωμοσιολόγων και των αρνητών [τής επιδημίας], η οποία «ζευγαρωμένη» με ακραίους «κοινωνικο-δαρβινιστικούς» νεοφιλελεύθερους κύκλους τού μεγάλου Κεφαλαίου, προκρίνει την «ελευθερία από τα μέτρα».
Αυτό το σύνθημα που αναφέραμε στην αρχή, καθώς και άλλα σε άλλες γελοίες αφίσες, σε κείμενα και τρικάκια των Ελληναράδων «αυτόνομων», είναι πολύ κοντά σε αυτή την νέα ακροδεξιά.
Για μένα [για άλλους λόγους], και αυτοί και άλλοι αριστεριστές, ήταν και είναι «κόκκινο πανί», θα μπορούσα χωρίς ενδοιασμό να...κ.λπ, αλλά τούς θεωρούσα αφελώς «σοβαρούς αντιπάλους» σε έναν κοινό ιστορικό χώρο, ενώ τελικά αποδεικνύονται γελοίες περιπτώσεις, χειρότερες από άλλες παρόμοιες γελοίες περιπτώσεις στην Γερμανική αριστερά, συναποτελώντας [και αυτοί] μιαν ακόμα εκνευριστική «εθνοκεντρική» «ελληνική ιδιαιτερότητα» «ελληναραδισμού».
Είμαι ωστόσο περισσότερο οργισμένος όχι με αυτούς, οι οποίοι εξάλλου ως «αδύναμα σημεία» ενός αντίπαλου ιδεολογικού μετώπου με «βολεύουν» ρητορικά και ιδεολογικά για να κάνω εύκολες πολεμικές διεισδύσεις σε αυτό το αντίπαλο «στρατόπεδο». 
Είμαι έξαλλος [δε φοβάμαι να το πω], εδώ και μερικά χρόνια, με τους υπόλοιπους «συντρόφους» που τους «θέλουν» και τους «κατανοούν», στα πλαίσια μιας λούμπεν αλήτικης ιδεολογικής και πολιτικής συμπαιγνίας ενάντια σε άλλες τάσεις [ή τάσεις εν δυνάμει] στα κινήματα των νέων, στα αυτόνομα κινήματα, στην «κοινωνική αριστερά». 
Η Αθήνα είναι γεμάτη με φασίζοντα ψευτοαριστερίστικα ξερατά εναντίον τής υγειονομικής προστασίας τού εργαζόμενου λαού [ντόπιου και «ξένου»], τα οποία [ξερατά] δεν τα θεωρώ ούτε «αριστερίστικα» με βάση τις παγκόσμιες ιδεολογικές προϋποθέσεις, και οι «υπόλοιποι» «σύντροφοι» τα ανέχονται χωρίς πρόβλημα. Βλέπετε υπάρχουν «συμφωνίες» μεταξύ σκατόγερων αφεντικών και φυλάρχων «κινηματομπαμπάδων» τού «κινήματος» [κάπου εκεί είναι και ο Σύριζα και οι μ.κ.ο, παρόλο που «υβρίζονται» από τα «παιδιά»], για να υπάρξει προστασία τού «κομματιού αυτού», τού «κινήματος».  
Ενώ, αν πάω ας πούμε εγώ, ή κανένας άλλος αφελέστερος από μένα ή νεώτερος, να μιλήσουμε πουθενά ή να γράψουμε κανένα σύνθημα, μάλλον θα φάμε και ξύλο, θα χλευαστούμε, θα μας απομονώσουν.
Όπως μού είπε εξάλλου μια ποντικομαμή τού «ευρύτερου χώρου» [φροντίζοντας παρεμπιπτόντως να δει και που μένω, από καχυποψία μάλλον], όταν «δια ζώσης» ή ιντερνετικά, τού έφερνα αντιρρήσεις για τον «αντισιωνισμό-αντικουρδισμό» τού «χώρου»:
«Δεν θα σου μιλάει κανείς».
Σωστά.
Καλό μου κάνατε.
Κοιτάξτε τώρα να μαζέψτε τα φουκωικο-ναζιστάκια σας, άχρηστοι..
 
Ιωάννης Τζανάκος 
 

Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2020

Οι τρείς «άντρακλες» τής νέας ακροδεξιάς, και η ανάγκη να φεύγουν «σιγά σιγά»..

Μόνο πωρωμένοι εθνοφασίστες και θεοκράτες, εχθροί των ανθρώπων και των λαών, και μερικοί αποβλακωμένοι αριστεριστές [όχι στις Η.Π.Α που οι αριστεριστές, οι αναρχικοί, οι αντίφα, οι αυτόνομοι, είναι λάθος αλλά έχουν σθένος, είναι παλικάρια -και είναι κάτι άλλο από τα αντίστοιχα «είδη» στην γηραιά ήπειρο], μόνο αδιάφοροι και μισάνθρωποι, ανόητοι, μπορούν να στέκονται με αδιαφορία μπροστά στο ενδεχόμενο να μείνει στην εξουσία των Η.ΠΑ ο φασίστας και γλίτσας Τραμπ.

Ο Τραμπ πρέπει να φύγει, να εξαφανιστεί πολιτικά, και μαζί του πρέπει να «παίρνει σειρά» εξαφάνισης  [όχι μόνον πολιτικής] το φιλαράκι του, ο ψυχάκιας ψευτοσουλτάνος Ερντογάν.

Μα κάνω τώρα «ταξική ανάλυση»; [για «μερίδες τού Κεφαλαίου» και άλλα Πράσινα Άλογα, Κουραφέξαλα];

Τι σχέση έχουν αυτά με τον «αντιιμπεριαλισμό»;

Καλά τώρα! Κουκουρούκου. 
Αν η «ταξική ανάλυση» και ο «αντιιμπεριαλισμός», αυτής τής πρεσβυωπικής «μορφής» που σε κάνει να βλέπεις δέκα χιλιόμετρα μακριά αλλά όχι μπροστά σου, ήταν το νόημα τής ζωής μου, τότε θα ήμουν σε καμία κομματική οργάνωση τού «κόμματος τού λαού», ή σε άλλα μικρότερα, αλλά εξίσου ανοϊκά μαγαζιά.
Τα πράγματα είναι απλά:
1.
Ο εθνικισμός-απομονωτισμός τού Τραμπ που κρατάει τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό σε μια «αντιδραστική εφεδρεία» είναι τελικά χειρότερος από τον παρεμβατικό ιμπεριαλισμό και των δημοκρατικών και των νεοσυντηρητικών Αμερικάνων, είναι αμιγώς φασιστικός αντιδραστικός, σκοτεινός εθνικισμός-απομονωτισμός. 
2.
Υπήρξε μια γενική αντίδραση στο «κόμμα» τής [κεντροαριστερής και δεξιάς] «φιλελεύθερης» «υπερπαγκοσμιοποίησης», αλλά το «τραμπικό» αποκρυστάλλωμα αυτής τής αντίδρασης είναι κατά πολύ χειρότερο [από την «υπερπαγκοσμιοποίηση» και το «κόμμα» της].
3.
Και ο Τραμπ, και ο Ερντογάν, αλλά και ο Πούτιν, είναι μια όχι και τόσο χαλαρή πολιτικο-προσωπική «ομοσπονδία» σημαινόντων παγκόσμιων εξουσιαστών που εμφορείται από φασίζουσες εθνικιστικές ιδέες και «αξίες». 
Οι «άντρακλες» αυτοί είναι σε συνεχή συνεννόηση μεταξύ τους, κάνουν συνέχεια το χειρότερο, ακολουθούν την ίδια κοινωνικοπολιτισμική και πολιτική «ατζέντα», και πρέπει να αρχίζουν να μας «αδειάζουν τη γωνιά».

Ιωάννης Τζανάκος

 

Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020

Σημείωση για τον ιταλικό Νότο

Ακούστε αυτό το επαναστατικό-συντηρητικό άσμα:





Δείτε πάλι αυτό το κριτικό-πολεμικό κείμενό μου:


Repubblica Partenopea  


Και πείτε μου: 

Πως ορίζεις ως «προοδευτικό», ίσως και «αριστερό» στην εποχή του, ένα αποικιακό κίνημα όπως αυτό τού Γκαριμπάλντι και των Πιεμοντέζων; Και τους συντηρητικούς τού Νότου, που υπερασπίστηκαν την πατρίδα τους, την βιομηχανία τους, την παιδεία τους, πως τους ορίζεις;

Ο Νότος τής Ιταλίας δεν συνήλθε ποτέ από την εισαχθείσα «πρόοδο», και κανείς σοβαρός αναλυτής δεν υπάρχει, σήμερα, που να μην αναγνωρίζει ότι η αντίδρασή «του» στους Πιεμοντέζους, κυρίως δεν ήταν αποτέλεσμα τής «φεουδαλικής αναχρονιστικότητάς» «του», αλλά τού αγώνα «του» για εθνοτική/εθνική αυτονομία, μη κηδεμονευόμενη αστική ανάπτυξη, εντάξει!.με συντηρητική μορφή, για να υπάρξει όμως κοινωνία, όπως τελικά δεν υπήρξε [λόγω των βόρειων].  
Οι Πιεμοντέζοι και ο Γκαριμπάλντι έφεραν την οικονομική και πολιτισμική ανάσχεση και καθυστέρηση στον Νότο, ο οποίος είχε αρχίσει μόνος «του» την καπιταλιστική βιομηχανική ανάπτυξη..
Μερικές φορές η «μορφή» δεν έχει αντιστοιχία με το «περιεχόμενο», πραγματικά καμία αντιστοιχία.
Δύσκολα τα πράγματα για τον «μαρξισμό» τού «εγχειριδίου» και τού «εργαστηρίου».
 
Ιωάννης Τζανάκος
 

Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2020

Θίασος



Καθώς θα βγω 
να πάρω ψωμί
Θα δω στα μάτια των κοριτσιών
αν είναι φρέσκο

 
Γυρνώντας στο σπίτι 
θα κλείσω την πόρτα
ξανά, 
όπως την άνοιξα,
 
 
Ιωάννης Τζανάκος
  

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020

Συμπλήρωμα για την έννοια τής αντινομίας.

 
Οι μεταξύ τους αντινομικές νοηματικές-ή-«οντικές» «οντότητες», πέρα από τον αδιέξοδο αλληλοετεροκαθορισμό τους, περιέχουν [ως αντινομικές] 2 ακόμα «προσδιορισμούς»:
 
1. 
Αναφέρονται σε ένα κοινό πεδίο αναρώτησης-ερώτησης, ως διαφορετικές απαντήσεις σε αυτό το ερωτηματικό πεδίο.
 
2.
Περιέχουν έναν σχετικά ισχυρό ή «απόλυτο» βαθμό ισχύος και οι δύο. Κατά κάποιο τρόπο ισχύουν και οι δύο αν και αντιφάσκουσες μεταξύ τους.
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 
 

Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2020

Ο φιλόσοφος και οι σκιές του..

Σε αναφορά προς το προηγούμενο [αναδημοσιευμένο] κείμενο:

Κριτικό Κείμενο.
Ο φιλόσοφος και οι σκιές του.
Δεν ανήκω σε αυτούς που κυνήγησαν, και κυνηγάνε ακόμα, την σκιά τού σπουδαίου νεοκομμουνιστή φιλοσόφου Μπαντιού στην Αθήνα. Για το Παρίσι και αλλού δεν ξέρω τι έκαναν όσοι θεωρώ ότι θα μπορούσαν να είναι «όμοιοί» μου.
Κάτι έγινε κάπου εκεί στα τέλη τής δεκαετίας τού ’90, και χάσαμε μερικοί πολλά επεισόδια από τα ψυχοδράματα και τα πολιτικά δράματα που άρχισαν να παίζονται στα ιδεολογικά και ψυχικά παρασκήνια τής μετασοβιετικής κατάστασης του κινήματος.
Μείναμε σε παλιές διαμάχες και διχοτομίες, όπως «υπάρχει το ενδεχόμενο να υπάρξει σοσιαλισμός σε μια χώρα» και άλλα παλαιοσταλινικά και παλαιοτροτσκιστικά.
Η απάντησή μας τότε, ενός μέρους αυτού του «εμείς», ήταν ναι, μπορεί να υπάρξει σοσιαλισμός σε μία χώρα.
Ανήκαμε στην τρισκατάρατη, σήμερα σχεδόν αφανισμένη τάση ενός κάποιου είδους σταλινισμού.
Κάποτε και ο Γκράμσι απαντούσε παρόμοια, αλλά ποιος νοιάζεται σήμερα για αυτά που έλεγε κάποτε ο Γκράμσι, ξεπερασμένα πράγματα αυτά, όχι σαν τα άλλα τού ιδίου περί ηγεμονίας.
Έτσι είναι οι ιδεολογικές εποχές, οι φρέσκοι εκπρόσωποί τους λαμβάνουν ό,τι θέλουν από το παρελθόν και παρελαύνουν περήφανοι αφήνοντας πίσω τους τα «σκάρτα».
Ο φιλόσοφος μας, ο αγαπημένος Γάλλος μου, μπορεί να έκανε παρέλαση στην Αθήνα με τον φανφαρόνο αρχιτροτσκιστή, άρα το θέμα που προανέφερα δεν το θεωρεί καθοριστικό.
Εγώ δεν θα πάω στον πάγκο μου, γιατί είμαι ήδη εκεί από τότε, με πολύ κόσμο.
Και από εκεί βλέπω ότι το «κίνημα» έχει σχέση με τις δομές του ύστερου καπιταλισμού, όχι από την σκοπιά τής εναντίωσης αλλά της ακολούθησης.
Πώς και γιατί, και τι σχέση έχει αυτό με τον φιλόσοφο και τις σκιές του, ακολουθεί.
*
Για την αντινομία.
Οι έννοιες της «αντινομίας» και της «αντινομικότητας» δεν έχουν την ίδια απήχηση στη ριζοσπαστική διαλεκτική όπως η «αντίφαση» και η «αντίθεση», διότι απηχούν αδιέξοδα των οποίων η λύση δεν είναι ορατή.
Η ριζοσπαστική διαλεκτική ζει με ορίζοντες και εξασφαλισμένες υπερβάσεις, ακόμα και όταν καμώνονται οι φορείς της τον εμμενοκράτη.
Η ανάγκη για τελική λύση είναι τόσο βαθιά ώστε και όταν αποστατούν στο «αστικό» στρατόπεδο ή σε θεοκρατία, εθνικισμό, φιλελευθερισμό, διατηρούν την ανάγκη ενός εξασφαλισμένου ορίζοντα υπέρβασης.
Ορισμός χρήσιμος εδώ, χωρίς θαρρώ καντιανή σχολαστικότητα: όταν μια κατάσταση αντίκειται σε άλλη συμμετρικά ανταγωνιστική και δεν υπάρχει δυνατότητα τελικής υπερίσχυσης καμίας, και όταν απουσιάζει τρίτος συντελεστής που να τις υπερβαίνει, μιλάμε για καταστασιακή αντινομία.
Δεν με ενδιαφέρει μια εκδοχή που εξισώνει κεφάλαιο και σοσιαλισμό ως ισοδύναμα αδιέξοδα.
Ο καπιταλισμός είναι ιστορικά αδιέξοδος, ο κομμουνισμός όχι.
Η αντινομία που με αφορά περιέχει δύο πόλους που αλληλοετεροκαθορίζονται αδιέξοδα, σε ατέρμονη αντανάκλαση, χωρίς λύση μέσω επικράτησης του ενός ή μιας τρίτης αρχής.
*
Σημεία μη φυγής [α]
Όσο το δυνατόν συντομότερα και πυκνότερα, το αδιέξοδο τής εξέγερσης και της εξιδανίκευσής της.
Η επανάσταση, σε όλες τις ιστορικές και ταξικές μορφές της, είναι διεργασία κρατικής επανασύστασης, γι’ αυτό και η μαρξιστική επανάσταση έφτασε νοητικά έως το όριο τής απονέκρωσης του κράτους στην φάση μετά την επανάσταση.
Οι αντιφάσεις αυτού του σχεδίου δεν ήταν απλή αντίθεση κρατικότητας και ελευθερίας.
Η νεοσταλινική αναρχοσταλινική ερμηνεία του Μπαντιού εγγίζει το όριο μιας αντινομικής σκέψης, όμως υποστασιοποιεί αρνητικά την κρατικότητα και τελικά της αποδίδει θετικό ρόλο όταν τίθενται τα ζητήματα «ασφάλειας» του νέου καθεστώτος, ενώ μυθοποιείται η εξέγερση ως καθαρή δημοκρατία.
Τα γεγονότα μιλούν αλλιώς, η αρχική φλόγα εξέγερσης, όπου υπάρχει, είναι ήδη υπαγμένη σε ιδέα κρατικότητας.
Αναρχική επανάσταση αυτοτελώς δεν έχει υπάρξει ούτε θα υπάρξει, επειδή επανάσταση σημαίνει κατάληψη του κράτους κατά έναν τρόπο, έστω αν ο στόχος είναι η αποσυγκέντρωση ή η απονέκρωση.
Μπορούμε να προτιμήσουμε τον όρο «πολιτειακότητα», να αποφύγουμε τη λέξη «κρατικότητα», αλλά χωρίς θετική αναφορά σε μορφή πολιτειακής ισχύος η στρατηγική γίνεται αφελής.
Η αντινομία ανάμεσα σε εργατική δημοκρατία και εργατική κρατικότητα παραμένει, και αν δεν την αναδείξεις ως αντινομία θολώνεις την ίδια την προβληματική.
*
Σημεία μη φυγής [β].
Κάθε εξέγερση ή ανατρεπτική κίνηση που εμπνέεται από πολιτειακό σχέδιο προκαθορίζεται ως προς την έκβασή της από τις ίδιες τις Ιδέες της, ανεξάρτητα από μετέπειτα αλλοιώσεις.
Η ώριμη φάση, όταν επέρχεται η επανάσταση, συνεπάγεται συχνά αντιρομαντική παρέκκλιση από μιλιταριστικές ελίτ, αλλά το γενικό σχήμα δεν αναιρεί το αρχικό σχέδιο, είτε είναι ριζοσπαστικό προοδευτικό είτε ριζοσπαστικό συντηρητικό. 
Αυτό αφορά το 1848, και εθνοδημοκρατικές επαναστάσεις που κράτησαν στενότερο εθνοδημοκρατικό ή θρησκευτικό, θεοκρατικό χαρακτήρα.
Τα όρια και οι αντινομικοί περιορισμοί δεν υπάγονται αποκλειστικά στις ιδιομορφίες των παλαιών δυτικοευρωπαϊκών παραδειγμάτων.
Υπάρχει ιστορική ενότητα ανάμεσα στην αρχική εξεγερτική και στην κύρια επαναστατική διεργασία, με ιδεολογικό και πολιτισμικό προκαθορισμό που ρυθμοποιεί όλες τις φάσεις.
Όταν βλέπουμε μια επαναστατική διεργασία από σκοπιά ματαίωσης, να αποφεύγουμε την κουραστική θρηνωδία, ειδικά αν είμαστε αριστεροί ή αναρχικοί.
Αν η επανάσταση τείνει κάπου που δεν μας αρέσει, να δούμε τι πραγματικά ήταν.
Ο δημοκρατισμός των μεσανατολικών εξεγέρσεων δεν είναι ανατύπωση του 1848, δεν είναι πάντα αποκλειστικά εθνοδημοκρατικός, και όταν είναι, δεν είναι πρόβλημα καθεαυτό, εκτός αν είσαι ρατσιστικά αντιεθνικιστής δυτικός.
Συχνά δεν περιορίζεται στον νεωτερικό εθνοδημοκρατισμό αλλά κινείται προς εθνοθεοκρατικές μορφές, όπως στο Ιράν, ή προς φασίζοντα σουνιτικά ισλαμιστικά κινήματα.
Όταν δεν κατανοείς τους ιδεοπολιτειακούς προκαθορισμούς των άλλων, δεν ξέρεις πού πάνε τα τέσσερα, χάνεις συμμάχους και ανοίγεις πόρτες σε εχθρούς, γεννιέται ισλαμόφιλος αριστερισμός και έτσι τρέφεται η δυτική ακροδεξιά.
*
Συμπλήρωμα για την έννοια της αντινομίας.
Οι μεταξύ τους αντινομικές οντότητες, πέρα από τον αδιέξοδο αλληλοετεροκαθορισμό τους, περιέχουν δύο ακόμα προσδιορισμούς.
Αναφέρονται σε ένα κοινό πεδίο ερώτησης, ως διαφορετικές απαντήσεις στο ίδιο ερωτηματικό πεδίο.
Και οι δύο φέρουν σχετικά ισχυρό ή απόλυτο βαθμό ισχύος, κατά κάποιο τρόπο ισχύουν και οι δύο ενώ αντιφάσκουν.
*
Κρίσιμο συμπέρασμα, εξέγερση, επανάσταση, κρατικότητα, αντινομία.
Η πολιτική σκέψη που σέβεται την ιστορική πραγματικότητα οφείλει να αποδεχτεί την αντινομία.
Δεν λύνεις την ένταση ανάμεσα στην εργατική δημοκρατία και την εργατική κρατικότητα με ένα σύνθημα, δεν καταργείς τη μεταβατική κυριαρχία με βαπτίσεις, ούτε την υπερβαίνεις με επίκληση της καθαρής συνέλευσης.
Η επανάσταση είναι η οργάνωση αυτού του αδιεξόδου με όρους που μειώνουν την αυτονομία του κρατικού μηχανισμού, πολλαπλασιάζουν τα σημεία κοινωνικού ελέγχου και κρατούν ανοιχτό τον ορίζοντα της απονέκρωσης, όχι ως μυστικιστική υπόσχεση αλλά ως μετρήσιμο δείκτη αποσυγκέντρωσης ισχύος.
Ο εξεγερτισμός, αν δεν θέλει να γίνει θέαμα, οφείλει να δεθεί με θετικό πολιτειακό σχέδιο, αλλιώς παραδίδει την έκβαση στους επαγγελματίες της τάξης ή στους θεολογικούς διαδόχους της.
Εδώ κρίνονται οι συμμαχίες, η γλώσσα και τα όρια, όχι στο άπειρο της καθαρής άρνησης.
Χωρίς στρατηγική, η εξέγερση γίνεται τελετή.
Χωρίς αντινομική νηφαλιότητα κατά την ιδεολογική αυτοεπεξεργασία της, η επανάσταση γίνεται μύθος του κράτους.
 
Ιωάννης Τζανάκος