Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2021

Σημειώσεις μετά από την καταστροφή (4)

 

Cold Marxism, technocratic Marxism, terminologically limited Marxism, Marxism for robots, the Marxism I dream of.
 
«Should Be Higher..»
 
I want to confess something to you:
I am a Robot..
 
Δεν υπάρχει διάκριση και ετερότητα και αντίθεση μεταξύ «ζωντανής» και «νεκρής» εργασίας.
Τελεία και Παύλα.
Πάμε μπροστά.
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 

Iran και μαρξισμός

Ο επαναστατικός μαρξισμός είναι μια αναδυόμενη και πανίσχυρη ιδεολογική δύναμη στην νεολαία τού Iran.
 Μπορεί να είναι εικόνα ‎1 άτομο και ‎κείμενο που λέει "‎iaswican 2m #LeilaHosseinzadeh was finally able to talk to her family tonight. She' been transferred to Ward 209 of #Evin & reported that she was brutally beaten in both Shiraz & Tehran detention centers. She has not been given her medication & her injection is overdue. حسین_زاده #لیلا Free Leila Hosseinzadeh‎"‎‎

Επανάληψη

 

Αντίθετα από αυτά που λένε οι ψυχαναλυτές και ο Κίρκεγκωρ, η επανάληψη μπορεί να υπάρξει.
Ο σοσιαλισμός θα επαναληφθεί.

Θα είναι μια δύσκολη επανάληψη, αλλά θα υπάρξει. 
Η ανθρωπότητα δεν έχει άλλον ορίζοντα..

Ιωάννης Τζανάκος

Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021

Feuerbach. Η άρση της αλλοτρίωσης ως ανθρωποθεϊστική ιδεολογία, ή, ο ψευδής Προμηθέας.

Τι μας λέει ο Feuerbach;  
Εάν η θρησκεία είναι προβολή* (των ιδιοτήτων) τής «ανθρώπινης ουσίας», τότε η κριτική της θρησκείας είναι επαναφορά στην «αφετηρία» που «είναι» ως «Είναι» αυτή η «ανθρώπινη ουσία».
Η εκθρόνιση (τής ιδέας, αξίας αλλά και φαντασίωσης περί) τού Θεού (ή των Θεών) είναι η προϋπόθεση για την ενθρόνιση και καταξίωση του ανθρώπου.
Βλέπουμε όμως ότι όταν νοείται κατά αυτόν τον τρόπο (τού Feuerbach) η «εκθρόνιση» τού «Θεού», έχουμε να κάνουμε με μια διατήρηση αυτών των ιδιοτήτων που καταχωρήθηκαν ως «θεϊκές» ιδιότητες, με μόνη διαφοροποίηση την αλλαγή τού κατέχοντος αυτές.
Αν αυτές οι ιδιότητες που καταχωρήθηκαν στον «Θεό» (ή τους «Θεούς») δεν τίθενται στο φως τής κριτικής ως αποτελέσματα φαντασιώσεων και ακραίων παράλογων, άρα ανεδαφικών αξιώσεων ενός όντος όπως ο άνθρωπος που τις κατασκευάζει στην φαντασία του ως «θεϊκές» ιδιότητες, τότε ακόμα και η αποκάλυψη τής προέλευσής τους από τον ίδιο τον άνθρωπο ενώ φαίνεται ορθολογική (ως αποκάλυψη) είναι μια καρκινική μετάσταση τού καρκίνου τής θρησκευτικής-θεοκρατικής μεταφυσικής.
Ο Feuerbach αποκαλύπτει την πραγματική πηγή των φαντασιώσεων που ονομάστηκαν «Θεός-Θεοί» στον ίδιο τον άνθρωπο, και με αυτό τον τρόπο αποκαλύπτει το γεγονός ότι δεν υπάρχει Θεός (σε αυτό έχει κι αυτός δίκιο) αλλά δεν τις κατακρημνίζει ως φαντασιώσεις, δεν τις ρίχνει από το βάθρο μιας ιδεολογικής βασιλείας.
Θέλει λοιπόν να κάνει τον άνθρωπο πάλι ιδιοκτήτη και συνειδητό κάτοχο των φαντασιώσεων του που ονόμασε «Θεό-Θεοί» αλλά όχι καταστροφέα και αποδομητή τους ως φαντασιώσεων του.
Δεν θέλει ίσως να κάνει τον άνθρωπο «Θεό» αλλά κάτι σαν «Θεό».
Τον ακολουθεί με μετατροπές ο Marx και ο Nietzsche (που τον είχε μελετήσει κι αυτός).
Ένα λεπτό νήμα, πανίσχυρο, ενώνει Marx Nietzsche και Feuerbach, και αυτό το νήμα σημαίνει μιαν ιδιαίτερα επικίνδυνη καρκινική και εντέλει λούμπεν πληβειακή μετάσταση τής προαιώνιας θρησκευτικής-θεοκρατικής μεταφυσικής και οντολογίας**.
[*Η έννοια τής «προβολής» στον Feuerbach ελέγχεται ως μη υπάρχουσα στο σύστημά του, αλλά είναι θαρρώ ερμηνευτικά εύστοχη]
[** Δεν πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι και οι παραληρηματικές εκδοχές αυτού τού οντολογικού-θεοκρατικού ανθρωποθεϊσμού στον αναρχισμό, έχουν την ίδια προέλευση και σημαίνουν τον ίδιο θεοκρατικό δεσμό σκέψης]
 
Ιωάννης Τζανάκος

Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

 

ژده!
مژده که یار می آید
مژده به تمامیِ عزیزان
عطرِ خوشی پیچیده است
بویِ خوشِ انقلاب
هُشدار به همۀ آنان!
علی الخصوص کاسه لیسانِ نظامِ منفورِ اسلامی
که با وقاحت و بیشرمی
اعتراضاتِ مردمِ به جان آمده را نادیده،
همواره مردم را بی تفاوت قلمداد می نمودند!
آیا هنوز هم می خواهید چشم های خود را بسته و نادیده بگیرید!!!؟
با چه رویی!!!؟
خاکسترِ اعتراضاتِ مردم پیوسته روشن و گرم
هیچگاه نیز خاموش نگردید ؛...
یکی از همین روزهاست که شعله هایِ خشمِ مردم
ریشۀ نظامِ سراسر نکبت بارِ اسلامیِ وابسته به سرمایه داری را بسوزانَد
و برای همیشه
به زباله دانِ تاریخ سپرده گردد!!!
لیلی : 2021

Γεώργιος Δροσίνης, Φωτερά Σκοτάδια

 

Δὲ θέλω τοῦ κισσοῦ τὸ πλᾶνο ψήλωμα
Σὲ ξένα ἀναστυλώματα δεμένο.
Ἂς εἶμαι ἕνα καλάμι, ἕνα χαμόδεντρο·
Μὰ ὅσο ἀνεβαίνω, μόνος ν’ ἀνεβαίνω.
 
Δὲ θέλω τοῦ γιαλιοῦ τὸ λαμπροφέγγισμα,
Ποὺ δείχνεται ἄστρο μὲ τοῦ ἥλιου τὴ χάρη.
Θέλω νὰ δίνω φῶς ἀπὸ τὴ φλόγα μου,
Κι’ ἂς εἶμαι κ’ ἕνα ταπεινὸ λυχνάρι.
 


Γεώργιος Δροσίνης, Φωτερά Σκοτάδια 1903-1914
 
 

Μη-αναλογίες

Όταν φανταζόμαστε, όντας μη επαρκείς να το διαπιστώσουμε κάπως, ότι υπάρχει μια κορυφή στην «πυραμίδα» τής γνώσης και προσπαθούμε να την δούμε από κάποιο «κάτω», έχουμε διάφορα προβλήματα, ειδικά σήμερα. 
«Ανήκει» σε αυτή την κορυφή ο Marcel Duchamp;
Αν ακούσουμε τους δασκάλους που εκτιμάμε, και έχουμε μια κάποια σιγουριά ότι και οι ίδιοι ανήκουν σε αυτή την κορυφή ή ότι έστω κοντά σε αυτήν μπορούν να κρίνουν καλύτερα από εμάς, τότε ο εν λόγω κύριος όντως ανήκει «τρόπον τινά» και αυτός στην κορυφή τής πυραμίδας τής γνώσης (υπό την ευρεία και μάλλον πρόχειρη έννοια τής γνώσης, μη τρελαίνονται μερικοί..και αυτοί οι δάσκαλοι).
Εμείς, μερικοί από εμάς, στραβοκοιτάμε τον κύριο αυτό, και άλλους, και αναρωτιόμαστε συνέχεια:
Είναι αυτό το στραβοκοίταγμα αποτέλεσμα τής χαμηλής, ούτως ειπείν πληβειακής θέσης μας ως προς την πυραμίδα αυτή (και αλλού);
Οι πιθανές θετικές ή (αντίθετα) οι μετριοπαθώς ίσως αρνητικές (φανταστικές ή πραγματικές) απαντήσεις αυτών των δασκάλων, δεν λύνουν το μυστήριο και την απορία μας, η οποία διπλασιάζεται και μπερδεύεται συνάμα με ένα άλλο υπο-ερώτημα που κάνει το ερώτημα μας δυσκολότερο στο να απαντηθεί. 
Γιατί όμως το λέω αυτό και τι εννοώ;
Δείτε το υπο-ερώτημα:
Πως και γιατί δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να ανακαλύψουμε και να αναγνωρίσουμε την ανωτερότητα και την υψηλότητα λ.χ τού Βίτγκενστάιν, ήδη από νωρίς, ακόμα κι αν μας διαφεύγει το μεγαλύτερο και δυσκολότερο μέρος τής θεωρίας του;
Γιατί να μην δούμε, παρά την άγνοιά μας, το ίδιο στον Duchamp;
Συνεχίζει να μην μας γεμίζει το μάτι.
Ακόμα κι αν βλέπαμε τον Βίτγκενστάιν να θαυμάζει τον κύριο αυτό, λέω τώρα ένα φανταστικό σενάριο, πάλι δεν θα πειθόμασταν παρά την επίγνωση μας ότι ίσως πρέπει να υπάρχει μια συνεπαγωγή σε όλο αυτόν τον (φανταστικό) θαυμασμό, που θα έπρεπε να μας δείξει την αδυναμία μας, άρα και το λάθος μας.
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 

Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021


دوستی با مردم دانا نكوست، دشمن دانا 
 به از نادان دوست

دشمن دانا بلندت می‌کند، بر زمینت
می‌زند نادان دوست
 
 
 
نظامی گنجوی