Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021

Η «κενότητα» ενός «κεντρικού» σημείου..

Η «κενότητα» ενός «κεντρικού» σημείου τού σημαίνοντος είναι σαν να εμφανίζεται (ως «κενότητα») όταν το σημείο αυτό συναρμόζεται μια χαρά (και δύο τρομάρες) με μια άλλη «σημασία» (ή με ένα άλλο «νόημα», ποιος ξέρει; οι ειδήμονες ξέρουν). 
Όμως, είναι απλά μια εμφάνιση και μια «κένωση» τής μαγικο-θρησκευτικής ή απλά ιδεολογικής κ.λπ χρήσης και εννόησής του ως «μη-κενού»;
Αυτό που μένει ως σημείο-Όνομα παρουσιάζεται σε μια λογική νόηση που είναι και λίγο ευφυής ως κάτι που έπαιρνε νόημα από όλα αυτά που την ερμήνευαν την διαμεσολαβούσαν κ.λπ μέσα στο «σύστημα» που το είχε σαν έμβλημα, δόξα, κύριο νόημα, και άλλα ταπεινότερα ή ενδοξότερα.
Το βλέπει αυτή η νόηση ως «κενό», και όπως υπήρξε αρχικά και όπως συνεχίζει να υπάρχει ως έχον άλλο νόημα κ.λπ.
Και τότε είναι που εκτός από «κενό σημαίνον» εμφανίζεται σαν να ήταν και να παραμένει μια απάτη αν μένει ως κύριο Όνομα να έχει πάλι μιαν λειτουργία όπως αυτή που είχε με την παλιά σημασία του, με το παλιό νόημά του.
Ίσως οι γενεαλογίες να σημαίνουν ή αυτή την κίνηση απομυθοποιητικής κατανόησης κεντρικών σημείων ή την προσπάθεια μαζί με αυτή την απομυθοποιητική πρακτική για μια νέα αποκατάσταση μιας ενότητας και μιας ακεραιότητας αυτού τού κεντρικού σημείου.
 
Υπάρχουν συμπτώσεις ονοματολογικές που δεν σημαίνουν καμία (ή σημαίνουν μικρή) «συγγένεια» νοήματος, αλλά υπάρχουν και διαδοχές «κεντρικών» ονομάτων-σημείων που σημαίνουν μεν ριζικές αλλαγές νοήματος κάτω από την σκέπη μια ονοματολογικής-σημειακής ταυτότητας (μερικής ή ολικής) αλλά ταυτόχρονα κρύβουν ένα πολυπλοκότερο δράμα διαδοχής τού νοήματος.
 
Ο Quentin Skinner μού τρώει τα σωθικά:
Από τους νεοθωμιστές και το φυσικό δίκαιό τους μέχρι τον Jean-Jacques Rousseau «παίζεται» ένα τέτοιο δράμα, το οποίο βέβαια δεν είναι αυτό που περιγράφει ο Leo Strauss αλλά δεν μπορεί επίσης να περιγραφεί απλά με απόλυτες τομές μεταξύ κάποιων νοημάτων υπό την κοινή σκέπη κεντρικών όρων-ονομάτων-σημείων.
 
Σημείωση για νοσταλγούς:
Ένα κενωμένο από την αρχική σημασία του κεντρικό σημείο τού Λόγου λόγω των αδιέξοδων πραγματώσεων των θεωρητικο-πρακτικών διεργασιών που το στηρίζανε, δεν επανέρχεται σαν με ξόρκια σε μια «καλύτερη» μορφή με την πρόσθεση κατηγοριακών «μοσχευμάτων» ούτε με την πρόταξη κάποιας μυθικής αρχέγονης «ουσίας» του η οποία τάχα δεν εμφανίστηκε ή κι αν δεν εμφανίστηκε δεν «ολοκληρώθηκε».
Ο Λόγος έχει τιμήματα, κι ένα από αυτά είναι το αμετάκλητο κάποιων διαψεύσεων του.
 
 
Ιωάννης Τζανάκος
 

A Million Miles Away

The Battle of Evermore

Carmen, Votre toast (Toreador Song) lyrics με μετάφραση στα ελληνικά

Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021

Δεν με ενδιαφέρει..

 

Δεν με ενδιαφέρει το α-συνείδητο των φροϋδιστών.
Οι ανεπαίσθητες-ελάχιστες αντιλήψεις τού Λάιμπνιτς είναι κάτι άλλο, θαρρώ.

Η συνείδηση (και ως αντίληψη ακόμα) δεν έχει κάτι «από κάτω» της ενδιαφέρον για μένα.
Ποτέ δεν κοιμούνται μερικοί, ξενυχτάνε αιώνια.

Τι είναι αυτό που υπάρχει δια ενός στερητικού «α-» (και άλλα);
Ούτε καταλαβαίνω, ούτε και θέλω.

Αν υπάρχει συνέχεια και οντολογική ταυτότητα μεταξύ «προσκηνίου» και «παρασκηνίου» τής συνείδησης, προς τι το στερητικό «α-»;

Όλες οι συντελέσεις τής συνείδησης-αντίληψης αν τούτη είναι ενιαία με το (θεωρούμενο ως) α-συνείδητο, είναι «και» λίμπιντο-ενόρμηση. 
Η λίμπιντο-ενόρμηση, θεωρούμενη έτσι είναι κάτι άσχετο από την φροϋδική έννοια της.
 
Η σεξουαλικότητα είναι μια από τις πολλές στιγμές τής λίμπιντο-ενόρμησης, που επενδύεται συνέχεια από τις άλλες και τις επενδύει επίσης. 
Το γεγονός ότι ως στιγμή τής λίμπιντο-ενόρμησης εντοπίζεται (και) εκτός τής συνείδησης-αντίληψης είναι σημαντικό και δημιουργεί παράδοξα, αλλά μάλλον δεν είναι για φροϋδική «χόρταση». 
Το φροϋδικό συμπόσιο έχει γίνει πλέον ένα αχαλίνωτο φαγοπότι. 
Δεν θα συμμετάσχω ποτέ σε αυτό.
 
Από την στιγμή που η φροϋδική υπόθεση δεν έχει εδραιωθεί καθόλου σε εμπειρικές επιβεβαιώσεις ισχυρές, αλλά επίσης δεν προσφέρει θεραπείες των παθολογιών που εξετάζει (δεν κάνει μόνον αυτό βέβαια), έχω κάθε δικαίωμα να μην την αποδέχομαι, παραμένοντας εντός μιας κοινής επιστημονικής-επιστημολογικής γλώσσας.
 
Όπως καταλαβαίνετε, στο ταπεινό μυαλό μου δεν επιβιώνει ούτε η συμπαθέστερη σε με -κάποτε- (φροϋδική) έννοια τής μετουσίωσης.
 
Αν «όλα» «μετουσιώνουν» «όλα» στην σκέψη-αντίληψη, τότε προς τι να αφήσει κανείς την μετουσίωση ως αυτό αυτό που μετουσιώνει το «αρχέγονο» που μετουσιώνεται;
Ας πούμε ότι θα έφτιαχνες μιαν αυτόνομη προς την φροϋδική έννοια-λέξη έννοια μετουσίωσης. 
Δεν έχει αυτό το πιθανό εγχείρημα τύχη, εφόσον οι ειδικές έννοιες-λέξεις βαραίνουν από την χρήση τους από ισχυρές «σχολές»*, άρα:
Η ισοδύναμη μετουσίωση «όλων» από «όλα» σε αυτή την «επιφάνεια» δεν σου επιτρέπει να χρησιμοποιείς αυτή την έννοια, έτσι όπως έχει κατοχυρωθεί από την φροϋδική σχολή.
 
*
Ειδικές έννοιες-λέξεις όπως η «μετουσίωση» δεν μπορούν να αποκολληθούν από ένα συγκεκριμένο συντελεσμένο θεωρητικό σύστημα, ενώ γενικές «κενές» έννοιες όπως είναι η λίμπιντο-ενόρμηση μπορούν να αποκολληθούν από ένα συγκεκριμένο συντελεσμένο θεωρητικό σύστημα και να ανα-νοηματοδοτηθούν.
Ό,τι χτίζεται ως διαμεσολαβούσα (ειδική με αυτή την λειτουργική σημασία) έννοια-λέξη εντός ενός θεωρητικού συστήματος, δεν μπορεί «εύκολα» να αλλάξει χρήση και νόημα, ενώ οι γενικότερες έννοιες-λέξεις μπορούν να γίνουν αντικείμενο νέας χρήσης και να σημαίνουν άλλο νόημα, ακόμα κι αν αρχικά αποτελούν στοιχείο τού συστήματος αυτού ως «νεολογισμοί» (κι αυτές). 
 
 
 
Ιωάννης Τζανάκος

 

Νομοτέλεια

 
Υπάρχει μια νομοτέλεια στον ανθρώπινο κόσμο, που ξέρω, κι άλλο τίποτα δεν ξέρω:
Στο Iran θα γίνει επανάσταση.
 
Ιωάννης Τζανάκος

Mohammadreza Shajarian - Tasnif Dar Faragh (محمدرضا شجریان - در فراق - آ...