Παρασκευή 15 Ιουλίου 2022

Όπλα από παντού..

Οι παράξενες αντιστροφές.
Στον χώρο τής πάλαι ποτέ «δυτικόφιλης» αριστεράς, στην Ελλάδα πάντα, «δυτικόφιλοι» έχουν παραμείνει μόνο όσοι υπήρξαν συνεπείς στις αρχές τής «δεξιάς» τάσης τού ευρωκομμουνιστικού ρεύματος. Οι υπόλοιποι ξωκείλανε, για πολλούς λόγους: α) ήρθαν σε ώσμωση με την «ανανεωτική» πτέρυγα τού (σταλινικού) ΚΚΕ, που αποχώρησε από το ΚΚΕ και ενοποιήθηκε με τον χώρο τού παλιού ΚΚΕ-εσ, β) εντάχθηκαν στην νεοαριστερίστικη ιδεολογική ζύμωση όπως τούτη αναπτύχθηκε μετά την πτώση τού «υπαρκτού σοσιαλισμού», όθεν, απορροφήθηκαν από τον ιδιάζοντα αλλά (ταυτόχρονα) σκληροπυρηνικό «αντιδυτικισμό» τής νέας αριστεράς, έχοντας μερικοί σχέση με αυτόν ως συμμετέχοντες στην σεκταριστική τάση τού «αριστερού ευρωκομμουνισμού», γ) απορροφήθηκαν από τα νεώτερα λαϊκίστικα ρεύματα, τής αριστερής εκδοχής, σε παράλληλη ώσμωση με τον «αρχέγονο» πασοκικό λαϊκισμό (εκεί που έφτυναν τώρα γλείφουν με πάθος).
Η -κάποτε αδιανόητη- σημερινή τάση των πάλαι ποτέ «ανανεωτικών» (όχι όλων, όπως είπαμε) να στραβοκοιτάνε προς την «αυταρχική ανατολή» εξηγείται, σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, από αυτούς τούς παράγοντες, χωρίς ωστόσο να απολυτοποιούμε τα πράγματα. Οι νέοι ευρωσκεπτικιστές-δυτικοσκεπτικιστές, όπως τούς σκιαγραφήσαμε, είναι όλα αυτά, αλλά ταυτόχρονα παραμένουν και τυχοδιώκτες και κότες (συγγνώμη για τον χαρακτηρισμό), οπότε ούτε αποχώρηση από την Δύση σχεδιάζουν, ούτε έχουν πρόβλημα να γίνουν κι αυτοί υποτακτικοί της, ανά περίσταση και ανά «πολιτική/γεωπολιτική» ανάγκη. Ο «αντιδυτικισμός» τους είναι πρακτικά κενός και υποδηλώνει την πρόθεση για κάποιο εντός τής Δύσης «διπλό παιχνίδι» με εχθρούς τής Δύσης, αλλά μην φαντάζεστε αναλογίες λόγου χάριν με το παιχνίδι τού Ερντογάν. Θα έλεγα, κατεβάζοντας κι άλλο το επίπεδο τού λόγου μου, ότι δεν είναι απλά Και-Κότες Και-τυχοδιώκτες αλλά κυρίως (είναι) Κότες με τυχοδιωκτικές τάσεις, Κότες-Τυχοδιώκτες, οπότε μάλλον αποτελούν τον επικινδυνότερο «συνδυασμό» δειλίας και τυχοδιωκτισμού, από όλες τις πλευρές τής «σύνθεσης», διότι αν είσαι τυχοδιώκτης πρέπει τουλάχιστον να είσαι τσακάλι, και αν είσαι κότα δεν σε παίρνει να νομίζεις ότι είσαι τσακάλι. Αν είσαι κότα και νομίζεις ότι είσαι άφοβο τσακάλι τού πονταρίσματος και τής περιπέτειας, καλύτερα να εγκαταλείψεις την δημόσια ζωή και την πολιτική. Θα μπορούσες ίσως να ασχοληθείς με τις επιχειρήσεις και να γίνεις άλλος ένας χρεοκοπημένος βλαξ, από αυτούς τούς πολλούς που υπερεκτίμησαν τις δυνάμεις τους κ.λπ.
Αυτά με τους «παραστρατημένους» (πρώην;) «ανανεωτές» τής (κάποτε;) φιλοδυτικής αριστεράς (στην Ελλάδα) που κατάντησαν σήμερα να υπολογίζονται στις ελπίδες τού Πούτιν.
Εμείς; Ποιοι εσείς;...θα πούνε. Εννοώ εμάς που κάποτε ξυπνάγαμε με το όνειρο τής πτώσης τής Ρώμης, και αφού περνάγαμε όλη την μέρα με αυτό το όνειρο πέφταμε για ύπνο μαζί του, και το βλέπαμε και την νύχτα. Τι έγινε με εμάς; Αλλαξοπιστήσαμε; μερικοί σίγουρα όχι, λένε τα ίδια. Εννοώ εμάς, κάποιους λίγους που παραμένουμε σε απόλυτο βαθμό το ίδιο αντιδυτικοί όπως παλιά, αλλά ταυτόχρονα υποστηρίζουμε το Κουρδιστάν, την Ουκρανία, τα επαναστατικά κινήματα στο Ιράν και αλλού. Αλλάξαμε; Όχι, αν κρίνω από τον εαυτό μου. Ο δικός μας αντιδυτικισμός όμως είναι άλλης φύσεως από τον δυτικό νεοαριστερό ή σταλινικό αντιδυτικισμό. Είμαστε πρακτικοί άνθρωποι, και επίσης δεν συμπαθούμε καθόλου πλέον τις ανατολικές και άλλες μη-δυτικές απολυταρχίες. Στο ρευστό γεωπολιτικό παιχνίδι προτάσσουμε μιαν αντίστοιχη, πιθανά κάπως τυχοδιωκτική, δική μας περιδίνηση, η οποία όμως αντιστοιχεί στην περιδίνηση των ίδιων των μη-δυτικών λαών, έστω σαν ιδεατή φόρμα. Για να κλείσω το λογίδριο μου, μισο-υπαινικτικά μισο-φανερά, θα προτάξω πάλι έναν τίτλο ενός βιβλίου που θέλω να γράψω, αν θα το καταφέρω ποτέ - διότι με βλέπω στο τέλος να γράφω ένα βιβλίο που το περιεχόμενο του θα είναι μια παράθεση «τίτλων»:
«Όπλα από παντού»..
ή αλλιώς:
Ζήτω το ΡΚΚ!

There will be a revolution in Iran.

I stand unreservedly in solidarity with the liberal, democratic and leftist people of Iran, in their struggle for democracy, human rights and true socialism that will unite universal liberal and democratic values with the direct democracy of workers' councils.
 
The historical riddles of the Middle East, which are also world riddles, will be solved through the democratic labor movement in Iran.
As you have understood, I am not in favor some fundamental analyzes and positions of the Iranian left (and the left in general, ''today'') but I am not the right person to judge it, so I support its political victory despite my objections, and I wish the multi-ethnic Iranian people to become a global example for the revival of the social labor movement.
 
I want Iranians and Kurdish friends to know and remember that a lone voice in Greece always sings and always will sing the monotonous song:
"There will be a revolution in Iran"
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 
 
 

Φιλοσοφικές σημειώσεις στην άκρη ενός απογεύματος.

Αν θεωρήσουμε την αντίθεση Κεφαλαίου Εργασίας ως οντολογική αντίθεση, τότε, όταν η εργασία ακολουθεί σαν πιστό σκυλί το Κεφάλαιο στην καταλήστευση και καταστροφή τής Φύσης είναι δυνατόν να κατανοηθεί (στα πλαίσια αυτού τού σχήματος) μόνον ως μη συνειδητή, έκπτωτη, αμαρτωλή υπόσταση που δεν ακολουθεί την εσωτερική υπόσταση της. 
Όμως, η εργασία δεν έχει μια τέτοιαν εσωτερική υπόσταση ως εσωτερικότερη τής υπάρχουσας. 
Η εσωτερικότητα που καταστρέφεται και διώκεται από το Κεφάλαιο και το κατά καιρούς εργασιακό/εργατικό παρακολούθημά του, είναι η Φύση.
-----
Η Φύση ως έννοια αμφισβητείται πλέον ριζικά από τις κοινωνικές και φιλοσοφικές επιστήμες, παρά τις οικολογικές και φιλοζωικές ευαισθησίες που γίνονται δεκτές στους κόλπους τους, υποκριτικά. 
Κι αν ακόμα διαβάσεις ριζοσπάστες αντι-σπισιστές κ.λπ θα δεις ότι αποφεύγουν τον όρο Φύση όπως ο γεροδιάολος το λιβάνι, ως φοβούμενοι (ίσως παραπάνω από αυτούς πού ακολουθούν τις ανθρωποκεντρικές γνωσιο-οντολογίες) να παραβιάσουν την Αρχή τής υπεροχής τής συμβολικής τάξης.
----
 
Ο αποτυχημένος αναγωγισμός κατά την προσπάθεια να βρεις τις αιτίες όλων των συγκρούσεων και κάθε μίας ξεχωριστά, ανάγοντας τες όλες σε ένα ή το πολύ δύο δίπολα, είναι πάντα χειρότερος από έναν τίμιο φαινομεναλισμό που επιμένει να παραμένει στην ίδια την επιφάνεια των συγκρούσεων σαν να υπήρχαν όλες (άρα και κάθε μία ξεχωριστά ) δια της μοναδικής και αυτοτελούς ουσίας τους.
-----
 
Αν η ανθρώπινη γλώσσα πρέπει να αντιμετωπίζεται από τον ίδιο τον εαυτό της ως ένα κάλπικο νόμισμα το οποίο δια τής γλωσσοανάλυσης ακυρώνεται συνέχεια ως κάλπικο χωρίς όμως να αντικαθίσταται (έστω στιγμιαία) από ένα αυθεντικό νόμισμα, τότε η ουσία μιας αληθινής γλώσσας θα ήταν μια μη γλώσσα. 
Αντίφαση είναι όλο αυτό, αν δεν δοξάζει πάλι μια σιωπή.
Ή κάνω λάθος;
-----
 
Η αποκάλυψη τής εγγενούς ενδογλωσσικότητας τής σκέψης σημαίνει μια σχεδόν κατάργηση τού όρου σκέψη, εκτός αν ο ίδιος ο όρος τούτος συνοδεύεται πάντα από τον όρο γλώσσα, σε ένα διαρκές παιχνίδι ταύτισης/και/διάκρισης μέσα στην ταύτιση των δύο αυτών όρων: Σκέψη-γλώσσα σε έναν αέναο ορολογικό αλληλοαντικατοπτρισμό κ.λπ. 
Αυτή η αποκάλυψη όμως σημαίνει και την εγκατάσταση μιας μόνιμης ενοχής εντός τής γλώσσας καθαυτής. 
Η γλώσσα ή γλωσσικότητα καθίσταται ο όρος εκείνος που στέφει κάθε άλλον όρο που σχετίζεται νοηματικά ή ιδεολογικά με την σκέψη, αλλά με τίμημα την μεγαλύτερη ενοχή που υπήρξε ποτέ κατά την διάρκεια αυτοελέγχου μιας νοητικής-γλωσσικής διεργασίας. 
Ο Βασιλιάς αυτού τού νέου φιλοσοφικού και ιδεολογικού Βασιλείου, η γλωσσικότητα, βασιλεύει ως ένας απόλυτος ένοχος που ανακαλύπτει την ενοχή του σε όλη την έκταση τού Βασιλείου αυτού που «ήταν» πάντα ο «ίδιος», ως μοναδικός άρχων και ως μοναδικός πολίτης του, με αυτόν τον τρόπο καθιστάμενος (ο ίδιος) αποκαλυπτικός Κήρυκας τής αυτοαναίρεσης του τούτης ως σημείου τής κυριαρχίας του επί των πάντων που αφορούν στην σκέψη.
Η γλωσσικότητα ως ένας απόλυτος ηγεμόνας πλέον, ο οποίος αντλεί την σημερινή εξουσία του από την αποκάλυψη τής απόλυτης ενοχής του σε όλη την χρονική έκταση τού παρελθόντος, όπου ασκούσε την εξουσία του χωρίς αυστηρά τεθειμένα όρια, αλλά επίσης (αντλεί την σημερινή εξουσία του) και από την σημερινή λειτουργία του να αυτοελέγχεται διαρκώς ως προς την τάση του να θεωρεί τον εαυτό του ως κάτι παραπάνω από γλωσσική μορφή, ελέγχοντας έτσι όσους δεν έχουν ακόμα την δυνατότητα να πράξουν το ίδιο.
------
 
Με βάση την προηγουμένη σημείωση: 
Δεν γνωρίζω κανένα θεωρητικό ιδεολογικό φιλοσοφικό σύστημα σκέψης ή γλωσσικότητας που να μην φορτώνει την πλάτη τής ανθρώπινης υπόστασης με ένα φρικτό βάρος ενοχής, και βέβαια σε αυτή την επαίσχυντη πράξη δεν βλέπω να απουσιάζουν πολλοί θορυβώδεις δήθεν εχθροί τής ενοχικότητας, Νίτσε Υπαρξιστές και άλλοι, νεώτεροι και με πολλά «μετα-» στην φαρέτρα τους. 
«Κατηγορώ τους πάντες», γιατί όσο περνάει ο καιρός νιώθω ότι μας έχουν πρήξει το συκώτι προτού ακόμα στείλουν το αρπακτικό πτηνό να το φάει.
------
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 
 

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2022

West/East

I assume that the emergence of a new supranational imperialist pole-world after there has already been another that has already been formed, creates the historical need for this new pole-world to emerge in a different way. In this case, the new imperialist East could not emerge in the same way that the West emerged. Due to the primary historical dominance of the West, the East developed in 2 relatively distinct separate phases, while the West developed in a single framework of determinants: The West emerged as a self-contradictory unity that was composed from the beginning simultaneously of the ethno-political units and the supranational Western system of domination as a whole (all this through a continuous process of conflicts and massacres, and not as outlined in liberal historiographies). While the East (as the most powerful representative of the non-Western world) as an emerging imperialist pole-world is obliged to follow a process in two separate phases: first the nation-state emerged and then (now) an attempt is made to emerge the broader special supranational framework (in essence the imperialist new east as such).

But I want to point out something: the historical priority of the West did not make it superior, and also the singularity of the imperialist New East does not simply mean that it imitates the West and on the other hand develops a singularity that would enable it to walk the general path that the west has already carved. Both what precedes and what follows constitute, from their objective historical-chronological position, a singularity each, which, however, includes the same degree of generality. The two peculiarities of emergence constitute a single phenomenon as absolutely necessary unfoldings of its dialectical nature.

---

Speaking of the new imperialist East, we make a series of horrible abstractions. What about India? what about  Indonesia? what about Japan? The relationship of these countries with the hard-line new eastern imperialists does not make them as countries members of an aggressive as a whole neo-East. Japan in particular seems to function as an advanced outpost of the West, is not a candidate to participate in a new anti-Western totalscheme. Also, in the south there is Latin America, which probably approaches the new East more than the aforementioned eastern countries. Well, the distinction between the West and the new aggressive East must be understood in a non-exclusively geographical geostrategic way.

Ιωάννης Τζανάκος



The Jimi Hendrix Experience - Foxey Lady (Miami Pop 1968)

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Child (Slight Return)

Τετάρτη 6 Ιουλίου 2022

A comment on Michael Karadjis' answer..

Some general remarks, in relation to your kind reply,

1.
When we refer to territorial-centric capitalism-imperialism, perhaps we should not limit ourselves to "territorial visions" of annexations, etc., but to a plan to return to the Westphalian or pseudo-Westphalian nation-state whose main characteristic is the homogenous and hard-line dominance over a territorial space.
Newer Western capitalism played with the scenario of a complete de-territorialization of it, while the emerging nation-statist state-centric Eastern capitalism of the emerging great or would-be great new Eastern imperialisms play with the scenario of a new territorialization.
There are of course great contradictions between them, there is no strictly demarcated and unified block of these forces, but they have strong common elements that do not only concern ideological or imaginary identifications.
They are converging on a new and hybrid model of state-centric capitalism (with a strong but controlled private sector), which is authoritarian in a structural rather than a circumstantial way.
The west has all the bourgeois possibilities "within" it (bourgeois democracy, dictatorship-junta, hybrid combinations thereof, etc.), but the east, I think, is developing a structural and now stabilized neo-despotism.
The territorial-centric model therefore means a tendency to remove what Deleuze defined as de-territorialization (as it exists in capitalism but also in Deleuze's desire to appropriate "nomadism", and to constitute a radical anarcho-Marxism -and others, it's not time to analyze them). The extreme reinstatement of territorial-centrism through the bloody campaign of the Russians apart from all else wich it means in practice perhaps also symbolizes a re-emergence of the ''self-enclosed territoriality'' of the nation-state. China still has no territorial claims beyond Formosa (although I think Vietnam should start to worry) (don't forget it swallowed Tibet) but the whole essence of its state policy is incomprehensible without seeing how it views its territory. I think China is now a well-polished and domesticated open concentration camp promoting a new type of techno-totalitarianism/capitalism (extreme surveillance of citizens, etc.).
2.
There is certainly no ontologically or even worse culturally understood "eastern pole", but an idiosyncratic and original revival of the first stages of the emergence of the "western pole", when together with the emergence of the Westphalian nation-states emerged the non-national context of their emergence.
In the first phase the non-Western capitalist world (as yet another new capitalist world) tried to emerge mainly as nation-state, the original modern-capitalist "unit" of sovereignty, without the wider special context (as happens in the West, where through horrific intra-capitalist and transnational antagonisms this wider framework was constituted: "west"), and in the phase we are in today, the non-western capitalist world (mainly the "east": China-Russia-Turkey-Iran perhaps) has conceives and has begun to implement the plan to make this strong broader special framework which it could not implement in the original first phase (despite the Soviet state capitalist "nudges" and the Soviet plan to create an alternative non-Western capitalism in the new countries etc.).
This second phase of the new capitalism of the non-Western world, as it is "interwoven" with the strong statist tendencies of its first phase, presents us with the possibility that there is, historically necessary, an extreme violence from the perspective of the "new east'', as if we could speak of a process of primary accumulation of power in two phases.
In the West, or rather, the West was something that emerged as a broader context of the emergence of a new mode of production but also a new mode of structuring of power (in nation states that exist as "units of sovereignty" and in the broader and more fluid "unit of sovereignty'' which is the west as such as a world-imperial system), while the east is something that emerges similarly to the west, but with a need to accelerate, and in two phases.
3.
The idiosyncratic new authoritarianism of the emerging new east does not arise from any inherent "cultural" characteristics of it, but from the historical necessity that means the emergence of the non-west nation-states and a wider authoritarian form of their capitalism, under the special condition of a ''late realization'', which mandates the structural existence-and-coexistence of two phases in a state of acceleration of this process:
First phase-acceleration: nation-state without a wider "familiar" cosmo-imperial non-national framework.
Second phase-acceleration: emergence of the wider "familiar" cosmo-imperial non-national framework with a simultaneous defense-attack against the already formed ("west"), given the idiosyncratic crystallizations of the first phase (strong existence of a strict version of the nation-state determination).
 
 
Ιωάννης Τζανάκος