Τελικό συμπέρασμα (σύντομο).
Δεν υπάρχει «καθαρή» μέση οδός ούτε ηθική οχυρόπορτα. Υπάρχουν άνισες θέσεις, υπερκαθορισμοί και σπάνιες ρωγμές.
Το ζητούμενο δεν είναι να σωθούμε από τη βρωμιά, αλλά να τη μετρήσουμε, να τη δεσμεύσουμε, να την κάνουμε πρόσκαιρη -και να κρατάμε ανοιχτή τη δυνατότητα ρήξης όταν η πραγματικότητα χαλαρώνει τα δεσμά της.
***
***
Μεταδομιστική Μετεγγραφή.
Μεταξύ «πονηρών δαιμόνων»
Ένα αντι-διπολικό υπόμνημα μετεγγραφής της τακτικής σε στρατηγική (και το αντίστροφο)
Πρόλογος: Η ψευδαίσθηση του «μεσόκοσμου»
Δεν υπάρχει ουδέτερος μεσόκοσμος, υπάρχει μόνο σκηνή.
Και η σκηνή δεν είναι επιφάνεια όπου παίζονται ρόλοι, αλλά μηχανή ανάθεσης θέσεων.
Όταν λεω «βρίσκομαι ανάμεσα σε δύο διαβολικούς πόλους», δεν δηλώνω τοπική συνείδηση, δηλώνω ότι ήδη μιλάω με τη γλώσσα του σκηνοθέτη.
Η «μέση» θέση είναι κατασκευή της ίδιας της κυριαρχίας για να μεταφράζει την ασυμμετρία σε γεωμετρία.
Η «ένταση» αυτής της μέσης θέσης δεν αρκεί ως επαναστατική μέθοδος, το σωστό δεν είναι να εντείνεις μια ουσία, έτσι ανακυκλώνεις μια διανομή ρόλων.
**
1. Υπερκαθορισμός χωρίς κέντρο: πώς η δομή μιλάει.
Ο όρος «υπερκαθορισμός» εδώ δεν είναι μια αλτουσεριανή αναφορά-ντεκόρ, είναι ο τρόπος με τον οποίο η τάξη των υποτελών ενσωματώνεται ως συνάρτηση μιας ανισομερούς πολλαπλότητας.
Οι «πόλοι» δεν είναι δύο σφαίρες, αλλά δύο ρυθμιστικές φαντασιώσεις που συμπυκνώνουν δίκτυα: εφοδιαστικές αλυσίδες, ροές πληροφορίας, μηχανισμούς χρέους, στρατιωτικές υποδομές, βιοπολιτικές/νεκροπολιτικές κατανομές.
Αποτέλεσμα: η εργατική τάξη του Πυρήνα, της Περιφέρειας και του «Εκτός-Πόλων» δεν μοιράζονται απλώς «διαφορετικό εχθρό», μοιράζονται διαφορετική κατασκευή του δυνατού.
Η ίδια χειρονομία εξέγερσης δεν σημαίνει το ίδιο.
Ένα «όχι» στην πρωτεύουσα του Πυρήνα μπορεί να είναι επιβράδυνση του μηχανισμού, το ίδιο «όχι» στην περιφερειακή αλυσίδα μπορεί να είναι κατάρρευση κόμβου.
Ο υπερκαθορισμός είναι η μη-συμμετρία των συνεπειών.
*
2. Η τακτική ως στρατηγική: κατάργηση της ιεραρχίας επιπέδων.
Η διάκριση «στρατηγική/τακτική» αναπαράγει τον μύθο του βάθους και της επιφάνειας.
Στην πραγματικότητα, κάθε τακτική χειρονομία είναι ήδη στρατηγική πράξη, γιατί μετακινεί κόμβους στο δίκτυο των σημασιών και των υλικών ροών.
Το «μικρό» και το «τοπικό» δεν είναι υποκείμενα του «μεγάλου»· είναι οι μόνοι τόποι όπου το μεγάλο ξαναγράφεται.
Εδώ κρύβεται το αγκάθι: η «τακτική» συμμαχία με τον εχθρό του εχθρού σου δεν είναι ποτέ «μόνο τακτική».
Κάθε τέτοια συμμαχία σε γράφει μέσα στη στρατηγική του άλλου, αφήνοντας ίχνος δεσμεύσεων.
Επομένως η ειλικρίνεια δεν είναι ηθικολογία, είναι τεχνική αποτροπής παγίδευσης.
*
3. Η ηθική ρύπανση: ενάντια στο φάντασμα της καθαρότητας.
Η καθαρότητα λειτουργεί σαν θεολογικό σύνορο της δράσης: άγγιξες το μολυσμένο - «έπεσες».
Αλλά η καθαρότητα είναι μηχανισμός ενοχοποίησης που εξυπηρετεί τα ηγεμονικά κέντρα: όποιος δεν παίζει με κανέναν, παίζει άθελά του με όλους (ως αδράνεια).
Η δική σου θέση προτείνει κάτι ακριβέστερο: να αναγνωρίσουμε την «ηθική ρύπανση» ως δομική συνθήκη, όχι ως ειδική αποτυχία.
Εδώ οι μεταδομιστικές αιχμές είναι χρήσιμες:
Αποδόμηση του Νόμου της Καθαρότητας: ο «νόμος» που απαγορεύει τη μίξη δεν είναι προφύλαξη του κινήματος από τη βρωμιά, είναι ο τρόπος που η κυριαρχία ψευδο-ιεραρχεί μολύνσεις για να κρατά τους υποτελείς ακίνητους.
Ιχνολογία της συμμαχίας: κάθε συμμαχία αφήνει ίχνος (λογιστικό, πολιτικό, μνημονικό).
Αν δεν το κατονομάσεις, θα σε κατονομάσει εκείνο -τη στιγμή της ρήξης.
*
4. Αντι-μεταφυσική του «ενδιάμεσου»: ούτε κέντρο ούτε μέση.
Το «ενδιάμεσο» είναι μεταφυσική της αναβολής: από εδώ θα περιμένουμε ώσπου να ωριμάσουν οι συνθήκες.
Στην πραγματικότητα, το ενδιάμεσο κατασκευάζεται από το μοίρασμα της ορατότητας: ποιος φαίνεται ως θύμα «καθολικό», ποιος ως «τοπικιστής», ποιος ως «τρομοκράτης».
Πρόταση: αντικατάστησε τη γεωμετρία της μέσης με τη χαρτογράφηση πυκνοτήτων.
Μη ρωτάς «πού βρισκόμαστε;» - ρώτα «ποια πυκνότητα βίας/εξάρτησης/αορατοποίησης διασχίζουμε;».
Οι απαντήσεις δεν είναι συντεταγμένες, είναι καμπύλες.
*
5. Διπλή λογιστική εχθρού: άμεσος και μεσοπρόθεσμος.
Η δική μου «διπλή λογιστική» (άμεσος εχθρός/μεσοπρόθεσμος εχθρός) σπάει τη μονομανία του «μεγαλύτερου κακού».
Επεκτείνω:
Πίνακας Α (Άμεσος): ποιος μπορεί να σε σκοτώσει/εξαθλιώσει σήμερα, με ποια μέσα (αστυνομία/στρατός/εργοδοσία/δικαστικό/παρακράτος/μηχανισμοί χρέους).
Πίνακας Β (Μεσοπρόθεσμος): ποιος θεσμοθετεί τη μελλοντική σου αδυναμία (ρυθμίσεις εμπορίου, πατέντες, ενεργειακή αιχμαλωσία, ψηφιακή επιτήρηση).
Η τακτική επιλέγεται στη διατομή των δύο πινάκων, όχι με θρησκεία του ενός.
*
6. Ρωγμές υπερκαθορισμού: πότε σπάει η γραφή της δομής.
Επισημαίνω: υπάρχουν ιστορικές συγκυρίες όπου ο κανόνας «εχθρός του εχθρού» δεν επιβάλλεται.
Το παράδειγμα που δίνω (Ιράν) το γενικεύω σε έννοια: θέσεις διασταύρωσης (junction positions).
Πρόκειται για σχηματισμούς όπου:
Ο εσωτερικός ηγεμόνας εξαρτάται από πολλαπλούς εξωτερικούς ρυθμιστές (ενέργεια, logistics, χρηματοπιστωτικά), οι εξωτερικοί πόλοι είναι αμοιβαία ασύμβατοι στο να προσφέρουν σταθερή προστασία, υπάρχει πλεόνασμα κοινωνικής αυτοοργάνωσης που δεν έχει πλήρως απορροφηθεί.
Σε τέτοιες θέσεις, η μη-ευθυγράμμιση παύει να είναι ηθική στάση και γίνεται τεχνική αποδέσμευσης.
*
7. Η σκηνή και το υποκείμενο: ποιος μιλά όταν μιλάμε;
Η «σκηνή» (ψηφιακή, μιντιακή, ακαδημαϊκή, ακτιβιστική) δεν απλώς προβάλλει το κίνημα, το ανασυνθέτει.
Οι διχοτομήσεις «καθαρό/βρώμικο», «τοπικό/καθολικό», «τάξη/ταυτότητα» επιβάλλονται ως όροι πρόσβασης στη φωνή.
Μεταδομιστική αιχμή: αποσύνδεση φωνής-αναγνώρισης.
Δεν ζητάς διαπίστευση καθολικότητας για να μιλήσεις, παράγεις ίχνος και ρυθμό.
*
8. Τεχνικό πρωτόκολλο «βρώμικων» συμμαχιών.
Αναβαθμίζω τα κριτήρια σε πρωτόκολλο εκτέλεσης:
Κριτήριο Απο-βίας: κάθε συμμαχία πρέπει να μειώνει μετρήσιμα τον τρέχοντα δείκτη βίας πάνω στους υποτελείς (τραυματισμοί, συλλήψεις, απολύσεις, λιμοί).
Κριτήριο Απο-δέσμευσης: ρήτρα εξόδου εκ των προτέρων (πολιτική και υλική).
Κανένα «αντάλλαγμα» που γεννά μελλοντικά δεσμά ιδιοκτησίας ή χρέους.
Κριτήριο Αυτο-οργάνωσης: κάθε πόρος που προσφέρεται (χρήμα, τεχνολογία, ορατότητα) μετατρέπεται αμέσως σε ικανότητα που δεν μπορεί να ανακληθεί (κοινό κλειδί, αποκεντρωμένη υποδομή, κρυπτογραφημένη δικτύωση, κοινοτική μέριμνα).
Κριτήριο Ασυμμετρίας: η συμμαχία πρέπει να αυξάνει τη δική σου ασυμμετρία (να πολλαπλασιάζει τις επιλογές σου) και να μειώνει τη δική του (να τον δεσμεύει να εκτίθεται).
Κριτήριο Μνήμης: δημόσια καταγραφή του ίχνους της συμμαχίας (χωρίς εξιδανίκευση). Το ημερολόγιο της βρωμιάς προστατεύει από τον μύθο της προδοσίας.
*
9. Ο χάρτης των τριών θέσεων (πυρήνας/όρια/εκτός).
Πυρήνας πόλου: ο άμεσος εχθρός είναι ο οικείος ηγεμόνας.
Η τακτική «εχθρός του εχθρού» τείνει να προσκαλεί ανατολικούς σωτήρες, άρα προτεραιότητα στους μηχανισμούς απο-συσχέτισης (ενέργεια μικρής κλίμακας, συνδικάτα με διεθνή ρήτρα μη-ευθυγράμμισης, υποδομές γνώσης κοινών).
Γεωστρατηγικά όρια: η ασυμμετρία είναι μέγιστη - δύο αστυνομίες σε μία.
Εδώ το διπλό ημερολόγιο εχθρού είναι όρος επιβίωσης.
Εκτός-Πόλων: ο πειρασμός της «καθαρής ουδετερότητας» είναι ισχυρός.
Αλλά «ουδετερότητα» σημαίνει ευαλωτότητα σε blitz ευθυγράμμισης.
Προτεραιότητα σε μαύρες αγορές ζωής (νερό, τροφή, ενέργεια, υγεία) που μειώνουν την εκβιασιμότητα.
*
10. Ηθική χωρίς θεμέλιο: το μέτρο της βρωμιάς.
Αν αρνηθούμε τη θεμελιακή «καθαρότητα», μένει ο κυνισμός;
Όχι - μένει η λογιστική της βλάβης.
Μετράς: ποιος πονά λιγότερο σήμερα εξαιτίας μας; ποια ικανότητα μένει αύριο στα χέρια των υποτελών; ποια εξάρτηση δεν δημιουργήσαμε;
Η Ηθική εδώ δεν είναι ιδεώδες, είναι μηχανική επιλογών που παράγει μειωμένο κακό και αυξημένη αυτονομία.
Είναι «οικονομία της ρήξης».
*
11. Παράδειγμα τύπου (αφαίρεση του συγκεκριμένου για να σταθεί παντού)
Κίνηση Α (Πυρήνας Δύσης): αποφεύγει δημόσιες εικόνες που εντάσσονται εύκολα σε αντι-δυτικό εθνικισμό άλλου πόλου. Παράγει όμως τεχνουργήματα (εργαλεία, μεθοδολογίες, νομικά προηγούμενα) που εξάγονται ως κοινά χωρίς σημαία.
Κίνηση Β (Περιφέρεια): αποδέχεται «βρώμικη» υλική βοήθεια μόνο αν απο-ουδετεροποιείται (ανοικτές προδιαγραφές, πολλαπλή προέλευση).
Κίνηση Γ (Εκτός-Πόλων): οργανώνει συστήματα διπλής ζωτικότητας ώστε καμία μονομερής πίεση να μη σε γονατίζει.
*
12. Ρεαλισμός της απελπισίας: γιατί να συνεχίσουμε;
Ρωτάς έμμεσα: αν όλα είναι βρώμικα, γιατί να μείνουμε;
Επειδή ο κυνισμός είναι η υψηλότερη μορφή αφέλειας.
Πιστεύει ότι «κανείς δεν κερδίζει», άρα η αδράνεια είναι σοφία. Όμως η αδράνεια είναι στρατηγική επιλογή - υπέρ του ισχυρού.
Η «παραμονή» στη ριζοσπαστική πράξη δεν είναι μυστικισμός, είναι η διαχείριση πιθανότητας μέσα σε ανισομέρεια.
Δεν υπόσχεται λύτρωση, υπόσχεται ροπή.
Και η ιστορία γυρίζει από απειροελάχιστες ροπές.
*
13. Σύντομη μεθοδολογία για οργανώσεις/κύκλους.
Ανάλυση Πυκνοτήτων: χάρτης βίας/εξάρτησης/ορατότητας.
Διπλή Λογιστική: άμεσος vs μεσοπρόθεσμος εχθρός.
Ρωγμές: πού χαλαρώνει ο υπερκαθορισμός σε μια σύντομη χρονική συγκυρία;
*
14. Εναντίον της Ουτοπίας της «Αθωότητας».
Η ουτοπία της αθωότητας καταλήγει πάντα σε δύο μορφές: ή στην ερημική ηθικολογία των καθαρών, ή στην κυνική αγορά της ψυχής.
Η δική μας διατύπωση προτείνει τρίτον όρο: πειθαρχία της ακαθαρσίας.
Να γνωρίζεις εξ αρχής ότι θα λερωθείς.
Να ορίζεις τα όρια μόλυνσης εσύ, όχι ο χορηγός.
Να αποσύρεσαι προτού η μόλυνση γίνει εξάρτηση.
*
15. Τελική θέση.
Δεν υπάρχει «μέση οδός» παρθενίας.
Υπάρχουν διαφορετικές ασυμμετρίες, διαφορετικοί άμεσοι εχθροί και μια κοινή ανάγκη: να ανοίγουμε ρωγμές όπου ο υπερκαθορισμός χαλαρώνει.
Να μετράμε τη βρωμιά των «κυνικών συμμαχιών» εντός τής διπολικής γεωστρατηγικής πραγματικότητας, να τη δεσμεύουμε, να την καθιστούμε πρόσκαιρη. Και να εργαζόμαστε σαν μηχανικοί μιας πολιτικής που δεν προσκυνά κανέναν πόλο, ούτε όσα ειδώλια καθαρότητας στήνουν οι ιερείς των σκηνών.
*
Συμπύκνωση σε 10 θέσεις (για άμεση χρήση).
Δεν υπάρχει «ουδέτερη μέση». Υπάρχουν μόνο κατανομές ορατότητας.
Ο υπερκαθορισμός είναι η ανισότητα των συνεπειών.
Κάθε τακτική είναι ήδη στρατηγική.
Η καθαρότητα είναι μηχανισμός ακινητοποίησης.
Κράτα διπλή λογιστική εχθρού.
Ρήτρες εξόδου σε κάθε «βρώμικη» συμμαχία.
Μετέτρεψε πόρους σε μη-ανακλητή ικανότητα.
Χάραξε ρωγμές μην ευθυγραμμίζεσαι με ρυθμιστικές φαντασιώσεις πόλων.
Ανέπτυξε συστήματα διπλής ζωτικότητας.
Κατέγραφε δημόσια το ίχνος - για να μη σε γράψει η ιστορία με ξένο μελάνι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου