Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021

Τα αντικρατικίστικα σεκταριστικά παραμύθια τής υπερεπαναστατικής Χαλιμάς και η κοινωνική ασφάλιση.

 
Εμείς οι σοσιαλιστές εργαζόμενοι είμαστε ακόμα έκπληκτοι με την κοινωνική αποστασία των υπερεπαναστατών σεκταριστών, όπως τούτη εκφράζεται έμπρακτα, αν και κάπως ύπουλα, με την ταξικίστικη-σεκταριστική εγκατάλειψη τού κοινωνικού κράτους πρόνοιας ως πρακτικού κοινωνικού μηχανισμού και ως ριζοσπαστικού ταξικού αιτήματος.
Ξέρουμε ότι ο νεοφιλελευθερισμός, ως έκφραση τής δομικής επιθετικότητας τού μεγάλου ιδιωτικού εθνικού και υπερεθνικού Κεφαλαίου, έχει στο μόνιμο στόχαστρό του το κοινωνικό κράτος πρόνοιας και το δημόσιο-κρατικό ασφαλιστικό σύστημα.
Ξέρουμε ότι έχει πετύχει τον σκοπό του να το αποδομήσει όπου υπήρξε και να εμποδίσει την ανάπτυξή του όπου θα μπορούσε να υπάρξει.
Αυτό που δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε μέχρι να εμφανιστεί ήταν τη στάση όχι μόνον τής «δεξιάς» σοσιαλδημοκρατίας αλλά και τής αριστερής ή αριστερίστικης σοσιαλδημοκρατίας.
Αυτό που πραγματικά ήταν εξοργιστικό όταν το είδαμε ήταν η βαθιά υποχώρηση των αντικαπιταλιστών-αντικρατιστών και η στρατηγική υποταγή τους στον νεοφιλελευθερισμό.
Για τούς «δεξιούς» σοσιαλδημοκράτες μιλάνε και φλυαρούν όλοι οι υπόλοιποι «μη-δεξιοί».
Για τον εαυτό τους όμως δεν μιλάνε.
Τι δεν λένε: 
1. 
Οι πιο «συνεπείς», οι αντικαπιταλιστές-αντικρατιστές, δεν λένε ότι πίσω από τον επιδερμικό υπερεπαναστατισμό τους δέχονται να μην υπάρχει και στον καπιταλισμό και στον μετα-καπιταλισμό [σοσιαλισμό, κομμουνισμό, αναρχία κ.λπ] νομική, άρα κρατική εγγύηση των συντάξεων και των υγειονομικών-ιατρικών καλύψεων των εργαζομένων. 
Άρα πίσω από τις ταξικές κραυγές τους για την διατήρηση τού δημόσιου κοινωνικού ασφαλιστικού συστήματος, ορίζοντάς το ως μόνον-δημόσιο, θέτοντας την εγγύηση τής δημόσιας υπόστασής του ανεξάρτητα από την κρατική-νομική εδραίωσή της, υπάρχει βαθιά συμφωνία με τον νεοφιλελευθερισμό. 
2. 
Οι αριστεριστές σοσιαλδημοκράτες, τύπου Σύριζα και Μέρα25, ακολουθώντας την ίδια σεκταριστική γραμμή [όντας και σε συμμαχία με τους ακραιφνείς σεκταριστές], προβαίνουν στην ίδια ακριβώς στρατηγική αποσύνδεση «μεταξύ» κράτους και δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος, ώστε να ακολουθήσουν «ντροπαλά» την στρατηγική επιλογή τού νεοφιλελευθερισμού να αποσπάσει το κράτος από κάθε μόνιμη και στρατηγική ασφαλιστική υποχρέωση. 
Δέχονται κι αυτοί, στα πλαίσια μιας ψευδοκεϋνσιανής «νεοκεϋνσιανής» λογικής, την απορρύθμιση, και απαρνούνται το πολιτικό καθήκον να απαιτήσουν την μονιμότητα των κοινωνικών δημόσιων δαπανών, απαρνούνται την δημοσιονομική παρέμβαση, την κυριαρχία στο νόμισμα, και άλλα, παρουσιάζοντας τον νεοφιλελευθερισμό ως «νομοτέλεια». 
Σε μια άλλη δημοσίευση θα δείξω πως η γραμμή των σεκταριστών υπηρετεί τον καπιταλισμό, αλλά επιπλέον εκφράζει το αγριανθρωπικό και αντεργατικό-αντιλαϊκό όραμά τους για τον «σοσιαλισμό από τα κάτω» ή τον αγριανθρωπικό νεοσταλινικό «μετακαπιταλισμό» τους.
 
Ιωάννης Τζανάκος
  

Κοινωνικό κράτος πρόνοιας: Ένα αληθινό αντι-νεοφιλελεύθερο/αντι-φιλελεύθερο ριζοσπαστικό αίτημα τής εποχής μας.


 
Σε κάποια φάση τής παγκόσμιας καπιταλιστικής ανάπτυξης αναπτύχθηκε μια μορφή κρατικής ασφαλιστικής κάλυψης των εργαζόμενων, κυρίως στις τότε κυρίαρχες καπιταλιστικές-ιμπεριαλιστικές χώρες.
Μπορεί αυτή η κοινωνικοασφαλιστική κάλυψη των εργαζόμενων [εργατών και μικροαστών] να ήταν αποτέλεσμα οικονομικών και πολιτικών αναγκαιοτήτων που απέρρεαν από τις αναγκαιότητες εδραίωσης τής καπιταλιστικής-κρατικής κυριαρχίας, αλλά ως αποτέλεσμα απέκτησε μια δική του αυτόνομη σημασία για την ζωή τής εργατικής τάξης και των λαϊκών μικροαστικών κοινωνικών στρωμάτων.
Ακόμα και σήμερα που υπάρχει διαρκής επέλαση τού νεοφιλελεύθερου μοντέλου πολιτικής και οικονομικής κυριαρχίας τού Κεφαλαίου, είναι πολύ δύσκολο για το Κεφάλαιο και τις αστικές τάξεις σε ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες να διαλύσουν εντελώς το κοινωνικό κράτος πρόνοιας.
Οι προοδευτικές αστικές πολιτικές δυνάμεις [αριστερές, σοσιαλδημοκρατικές κ.λπ] και οι ριζοσπαστικές αντικαπιταλιστικές αντιεξουσιαστικές κ.λπ δυνάμεις, έχουν κάθε λόγο να συμφωνήσουν και να αγωνιστούν από κοινού για την προάσπιση τού κοινωνικού κράτους πρόνοιας και να υπερασπιστούν την ύπαρξη και την περαιτέρω εδραίωση των δημόσιων κοινωνικοασφαλιστικών καλύψεων για τους εργαζόμενους.
Δεν πρέπει να επικρατεί ειδικά στον ριζοσπαστικό χώρο μια σεκταριστική αντίληψη για το κοινωνικό κράτος πρόνοιας και μέσω αυτής να θεωρείται τούτο ως απόλυτα συνυφασμένο με τον καπιταλισμό και το γραφειοκρατικό αστικό κράτος.
Υπάρχουν κοινωνικά αγαθά τα οποία παράχθηκαν στην βάση ειδικών καπιταλιστικών συμφερόντων και μέσω ιστορικά παροδικών ταξικών συμβιβασμών και ταξικών συνεργατικών συναινέσεων, αλλά αυτό δεν τα καθιστά «αμαρτωλά» ώστε να «αποστρέψουμε» το «καθάριο ταξικό» βλέμμα μας από αυτά.
Επίσης, το γεγονός ότι ο καπιταλισμός έχει μεταβεί σε ένα δομικά επιθετικό νεοφιλελεύθερο στάδιο αχαλίνωτης κυριαρχίας και ανάπτυξης, δεν σημαίνει ότι το αίτημα ανασύστασης τού κοινωνικού κράτους πρόνοιας είναι «ρεφορμιστικό».
Δεν είναι ρεφορμιστικό για τους εξής λόγους:
1. 
Και να πέσει ο καπιταλισμός μόνο ένας εργατικός κρατικός μηχανισμός μπορεί, τουλάχιστον μέχρι τον «τέλειο κομμουνισμό», να συγκροτήσει ξανά ένα διαρκές/συνεχές και μόνιμο στον χρόνο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα, και μάλιστα να το δημιουργήσει ως ευρύτερο και πληρέστερο ακόμα και από αυτό που υπήρξε στις «κοινωνικότερες» φάσεις τού καπιταλισμού.
2.  
Η κοινωνική-εργατική αποταμίευση που χρειάζεται για τους εργαζόμενους για να ζήσουν με υλική ασφαλιστική [υγειονομική-συνταξιοδοτική] επάρκεια και σε ένα ταξικό-εκμεταλλευτικό και σε ένα σοσιαλιστικό σύστημα, μπορεί να διασφαλιστεί μόνο μέσω ενός ισχυρού δημοσίου τομέα που [θα] λειτουργεί υπό την νομική και πολιτική εποπτεία ενός δημοκρατικού κράτους.
Καμία επιμέρους «κοινοτική μονάδα» ή «ατομική-οικογενειακή μονάδα» ή «εργατική-συμβουλιακή «μονάδα», και στον καπιταλισμό και σε ένα μετακαπιταλιστικό-αντικαπιταλιστικό σύστημα, δεν μπορεί να διασφαλίσει την κοινωνική και χρονική συνέχεια που μπορεί να διασφαλίσει ένα δημόσιο-κρατικό κοινωνικοασφαλιστικό συνταξιοδοτικό και κοινωνικο-υγειονομικό σύστημα. 
Όλα τα άλλα είναι παραμύθια τής Χαλιμάς, και υποσημαίνουν μια βαθιά υποταγή και συναίνεση τού σεκταρισμού προς τον νεοφιλελευθερισμό. 
Ο σεκταριστικός «καθάριος-ταξικός» αντικαπιταλισμός-αντικρατισμός έχει προβεί σε ύπουλη πολιτική «αντι-κεϋνσιανή» συμμαχία με τον νεοφιλευθερισμό, και παραδίπλα η αριστερίστικη σοσιαλδημοκρατία, τύπου Σύριζα και Μέρα25, μέσω αυτού τού σεκταρισμού βρίσκει την τέλεια δικαιολογία για να μην υπερασπιστεί πλέρια αυτά όλα που ως σοσιαλδημοκρατία θα μπορούσε να υπερασπιστεί και προάγει αν δεν ήταν ταξικά ξεπουλημένη [ακόμα και με τα σοσιαλδημοκρατικά κριτήρια].
Η επιστροφή σε «παλιομοδίτικα» «κεϋνσιανά» σοσιαλδημοκρατικά-σοσιαλιστικά αιτήματα και επιτεύγματα σηματοδοτεί την αληθινή αριστερή και ριζοσπαστική ταυτότητα τής εποχής μας, χωρίς να την εξαντλεί βέβαια..
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 

5 κρίσιμα αντι-ρομαντικά σημεία..

 
1.
Δεν είναι δυνατή η επιστροφή σε μια μορφή τοπικής κοινότητας. 
Η κριτική στην κοινότητα όμως δεν πρέπει να περιορίζεται στην κριτική τής εξιδανίκευσης των προνεωτερικών κοινοτικών μορφών οργάνωσης ούτε μόνον στην κριτική στην ουτοπικότητα ή μη-εφικτότητα τής ύπαρξης μιας μορφής κοινότητας ακόμα και υπό μοντέρνους όρους. Χρειάζεται μια εναλλακτική μορφή άμεσης κοινωνικότητας η οποία σε ένα μετακαπιταλιστικό πλαίσιο θα αναπληρώνει το κενό τής ύπαρξης κοινότητας και θα καταργεί την σημερινή υπεραφαιρετικότητα των καπιταλιστικών [και κρατικοσοσιαλιστικών] κοινωνικών δεσμών.
 
2.
Η κριτική στο έθνος/έθνος-κράτος πρέπει να μην γίνεται από την σκοπιά μιας διαλυτικής επιστροφής σε μια προ-εθνοκρατική μορφή κοινοτικής ή ομοσπονδιακής οργάνωσης γενικά. 
Έτσι κι αλλιώς έχει αποδειχτεί ότι έθνος/έθνος-κράτος υπήρχε και πριν την νεωτερικότητα, αλλά κι αν ακόμα «θηρεύσουμε» στο παρελθόν άλλες μορφές εθνοτικής και διαεθνοτικής ύπαρξης-συνύπαρξης αυτές δεν ανταποκρίνονται σε καμία περίπτωση στις σύγχρονες ανάγκες των ανθρώπων. 
Ούτε οι μεγάλες καπιταλιστικές ή κρατικοσοσιαλιστικές ομοσπονδίες-συνομοσπονδίες εθνών/εθνών-κρατών μπορούν να «καλύψουν» κανένα κενό αν τυχόν και «αφεθεί» το έθνος/έθνος-κράτος να καταστραφεί ή να περιοριστεί δραστικά. 
Η λεγόμενη μεταεθνική κατάσταση των σύγχρονων ισχυρών καπιταλιστικών κοινωνιών είναι το ίδιο αδιέξοδη και προβληματική, τουλάχιστον, όσο το σύγχρονο έθνος/έθνος-κράτος.
Οι μεγάλες συσσωματώσεις είναι πάντα αυτοκρατορικές, άρα υπόκεινται στην ισχύ των μεγάλων ισχυρών εθνών, δομικά άνισες και ασύμμετρες, και πάντα στο τέλος διαλύονται.
Χρειαζόμαστε και σε αυτό το θέμα μιαν άλλη προοπτική και μιαν άλλη διαεθνοτική διαμεσολάβηση, την οποία δεν την έχουμε, και η οποία δεν μπορεί να έχει σχέση με οτιδήποτε από αυτά που γνωρίσαμε.
 
3.
Δεν υπάρχει περίπτωση να καταργηθεί η εργασία και το «βάρος» της, ούτε η τεχνική θα μπορέσει ποτέ να δημιουργήσει «τόσο» ελεύθερο χρόνο «ικανό» να μας απαλλάξει από το «βάρος» αυτό. 
Η ζωή είναι και θα είναι πάντα μια εργασιακή δέσμευση που θα απορροφά μεγάλο μέρος τού ζωντανού χρόνου των ανθρώπων.
Η πιθανή και επιθυμητή από τους επαναστατικοποιημένους εργαζόμενους κατάργηση τής εξάρτησης τής εργασίας και τής εξάρτησης τού φορέα της από ιδιωτικές και κρατικές εργοδοσίες, άρα η κατάργηση τής ύπαρξης ιδιωτών ή κρατικών εργοδοτών/αφεντικών, δεν μπορεί να σημαίνει την πλήρη κατάργηση τής αμειβόμενης εργασίας.
 
4.
Δεν υπάρχει τίποτα στην «σημερινή» κοινωνικοϊστορική δυναμική και στην αντίστοιχη παραγωγική δυναμική που να δείχνει ότι θα μπορέσουμε να αντικαταστήσουμε πλήρως το κράτος ως έναν από τους θεσμούς τής κοινωνίας. 
Μπορούμε πάντα να μιλάμε για δημοκρατικό περιορισμό του, και για ριζοσπαστικό εκδημοκρατισμό του, μπορούμε να μιλήσουμε για ένα δημοκρατικό εργατικό/σοσιαλιστικό κράτος, αλλά η πλήρης κατάργηση του είναι ουτοπία χωρίς κανένα έρεισμα στην ιστορική εμπειρία και τα δεδομένα τής πραγματικότητας.
 
5.
Δεν υπάρχει τίποτα στην «σημερινή» κοινωνικοϊστορική δυναμική και στην αντίστοιχη παραγωγική δυναμική που να δείχνει ότι θα μπορέσουμε να καταργήσουμε παντού τον ιεραρχικό καταμερισμό τής εργασίας.
Όπου μπορούμε πρέπει να τον καταργούμε, αλλά δεν μπορούμε να τον καταργήσουμε παντού.
Η ίδια η τεχνική συγκρότηση των σύγχρονων κοινωνιών επιτάσσει ένα είδος ιεραρχικού τεχνικού καταμερισμού.
Δεν υπάρχει επιστροφή σε ένα προ-τεχνολογικό σύστημα παραγωγής, ούτε υπάρχει επιστροφή σε μια προ-επιστημονική οργάνωση τής παραγωγής αλλά και τής σκέψης.
Υπάρχει η δυνατότητα εργατικού και κυρίως δημοκρατικού ελέγχου και καθορισμού τους, και επίσης υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθεί ένας δημοκρατικός μηχανισμός διαρκούς διάχυσης τής τεχνικής γνώσης στην κοινωνία. 
 
Σημείωση περί τού πολιτικού προσανατολισμού.
Η θεώρηση τής ρεαλιστικής αλήθειας που εκτέθηκε «εδώ» ως «ρεφορμιστικής» ή «κρατικίστικης» είναι μια σεκταριστική υποταγή στον ρεφορμισμό.
Όσοι θέλουν να «βγαίνουν» «από τα αριστερά» στις προηγούμενες διαπιστώσεις δεν θέλουν να υπάρξει επανάσταση, κι ας το ποθούν, και η μοίρα τους είναι να υποτάσσονται στον κάθε ένα Σύριζα ή Σάντερς ή Μπάιντεν, αν τυχόν και σφίξουν τα γάλατα.
Ο σεκταρισμός, ειδικά σήμερα, είναι το πρόπλασμα τής απότομης προσγείωσης στον αστικό ή γραφειοκρατικό «ρεαλισμό». 
Με λίγα λόγια, όποιοι σήμερα είναι «αριστερότεροι» αριστεροί και «αναρχικότεροι» αναρχικοί, πάντα θα προλειαίνουν το έδαφος μιας αριστερής σοσιαλδημοκρατίας. 
Πρακτική στάση, και εντέλει θεμιτή, αλλά η αριστερίστικη υποκρισία που την θεμελιώνει περισσεύει.
Είμαι πιο «δεξιά» από αυτούς, άρα είμαι πιο αριστερά από αυτούς.
 
Ιωάννης Τζανάκος
    

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021

What is the man? By Şehîd Atakan Mahir

 

"I would like to start with a few personal words and give a personal example on some other topics, perhaps it applies to the other male friends as well," an evaluation by Martyr Atakan Mahir.
 
 

CENTRAL NEWS

We are a gender whose free characteristics are very weak. We must be honest about this. We have been taught freedom, but it is difficult to recognize it in our own personalities. As a man I did not succeed to, like the leadership, develop a free personality in a very concrete way. I have not even made it my aim. I can say that quite honestly. I really yearn for freedom. But it has not become a feature of my character. It seems that we have more or less set out on this path under force. We treat it as a duty: to work a little bit for the Kurdish people, to live a little bit good. We limit ourselves far too much. How much interest can I have in Jineolojî if I am not able to live free in a concrete way as a man, if I have neither internalized it nor made it my aim? I have often asked myself where the mistakes in our way of questioning lie. First of all, very fundamentally, what are the qualities that make up a man’s character? The fundamental difference between us and the leader lies precisely there. It is precisely for this reason that we do not really strive decisively for freedom. We are more likely to be dragged along on the path to freedom. If we, as men, question our situation a little more thoroughly, we realize that we resemble a slave to freedom. We treat the pursuit of freedom like a compulsion or a duty. We always give self-criticism because we do not even succeed in freeing ourselves or anybody else.


How, then, are the people to be set free? Of course it is not enough for that. It quickly becomes clear. You have been a part of this struggle for 30 to 40 years and people are therefore oriented towards you. But why don’t you touch the women? Why don’t you develop a free attitude? The same goes for families that we visit. I have often wondered why we don’t succeed in influencing their lives in a certain direction. You’re fighting a battle, you’re part of the guerrilla movement – they respect you for that. But the things they notice about us are very general and superficial. The people see us in something like this: ‘They are selfless. In the mountains, they die for us. And while they die there, they also live sexually celibate. ` It remains with a very rough perception. They say, ‘Unlike us, they renounce all the pleasures of this world. Can it be that the Kurdish people look at me this way? The approach to women goes a little bit further and reaches another level. When I question all this, I come to the following conclusion: Why don’t they see in us the same freedom as they see in the leader? Why can they not deduct a high level of morality and politics from our gender behaviors?

Why?

Because we remain superficial. Because we are not clear to ourselves why we have joined this path towards freedom and treat it as a duty. Like articles of clothing that we have put on. We remain shallow. I can see all this in myself. If so, we can come to the following conclusion: Because man’s need for freedom is not really concrete and tangible, it always falls back into the hegemony of his own sex. It will always look favorably on the existing conditions. Questioning these conditions will always be a kind of duty, a compulsion for her. I, for example, am someone who really has a little interest in this topic and is researching it. But I can’t get beyond looking at the various aspects separately and only according to my own needs. I also only do this when I encounter difficulties myself. Only as far as my interest in the autonomous women’s sphere goes. I do not follow a consistent line. I have already mentioned the reason for this. The concrete need for freedom is very weak. Because of this, the following happens to me: I take up the different areas such as ideology, women’s freedom, the concept of freedom separately. I also put them into practice in isolation from each other. Always each area on its own. Always only limited to a certain time. Only when a problem has arisen. Why doesn’t this interest take on a permanent form? Why does the learning process not take place continuously? Why does it not express itself permanently in the practical implementation and in the behavior? When I ask myself all these questions, a clear picture of the state of things arises. There are one or two things I would like to mention, which we will correct and question a little. For example, I have always wondered why we were brought up in this way. I could also say something about the approach of women, but there may not be enough time for that. This is a subject for a different context. That is why I will not go into it at this point. On this issue, my most basic observation is this: Firstly, a false understanding of freedom ultimately leads to slavery, a lack of

drive to understand the whole thing as a duty, not to make these aspects part of one’s own personality like the leader. Secondly; to define the man through the distinction from the woman, as something ‘that is not like the woman’. That is very dominant here. When you ask a man about his definition of man, he does not go beyond that kind of definition. Only in very few cases does this happen. We try to do it to a limited extent on the basis of the knowledge that the PKK passes on to us. So when you are asked what the man is, you can list everything in this sense that the woman is not. Anyway, the first thing we start with is the nature of the body. But this approach leads to the fact that you do not know or cannot recognize yourself.

 

‘What is the man? That which the woman is not. Okay, but then what is the man? I don’t know. ‘

At this point you stop, because the definition of man was taught to you this way. There is a second related side, which is even more dangerous: The leader has always analyzed the murders of women.

 

This has led me to ask myself certain questions. I, for example, am a man who is involved in the PKK struggle. I have softened or corrected a few characteristics of myself. But I wondered whether I was capable of killing a woman. The answer is, yes, I would be capable of it. This is not at all harmless, because it means that the second page of the definition of man – that is, ‘that which is not a woman’ – says: ‘Every man must kill a woman. Every man must oppress a woman. Every man must rule over a woman.` This definition leads to exactly that. If every man is ‘what a woman is not’, he must necessarily define his non-womanly side. This state is very dangerous. In this sense it leads to the internalization of a hostility towards woman. The simplest effect of this hostility is to look down on the woman from above. In the sense ‘Woman cannot think that far. She can’t do it as well as I can.` On the other hand, the female friends can start fighting early on and mediate this fight to us as well. We can therefore change this concrete attitude quickly. But the other side is much more internalized. Every man really carries a very deep- seated hostility towards women within him. If a man has not yet killed a woman himself, it is pure coincidence. Sometimes it may be the result of precautions. The following reaction to this would be wrong: ‘The man is also a human being after all. Marry a man and after a few days you will be able to see how he beats his wife. After a short time he does other things. In the heart every man carries the desire to beat a woman. In extreme words: As the ultimate affirmation of his own identity, every man longs to kill a woman. This is a result of my own reflection process. As a human being you really tremble at this truth. Why is a man’s identity so constituted? Because he does not fill out his other half. The more you develop an alternative to the man who is ‘not like the woman’, the less bad he will be able to do to the woman. The more you will be able to bring about changes in your own identity as a man.


Another point: There is immaterial love. We live it ourselves again and again. You think about the woman you love. With regard to my own feelings, I have often asked myself in this context: As a man, am I really capable of loving a woman? With such an exaggerated male identity – can I really love a woman? My first insight in this question is this: First of all, in love with a woman, every man loves himself. When you first try to love, you are not even aware of it, but you must overcome it. The woman thinks that you love her, but that is not the case at all. Something like this: ‘Look, I can love. I am a man. I have to prove to myself again and again that I am a man. And you don’t even notice that. ‘Manliness is a mechanism that confirms itself every day. But the woman thinks the man loves her. But that’s not the case at all. I say it honestly: A man who is really capable of loving a woman – that is something really hard. I know that from my own emotional world. It requires a very determined struggle. Every man loves himself in his relationship with his wife. His forms of self- love are not enough. Therefore he has the need to be loved by others. If your self-love were strong enough, that would be enough. But man’s self-love is not enough. That’s why you as a man have the need to complete yourself with love from outside. In short, the male identity is really questionable or problematic. You can question, evaluate and overcome it to a certain degree. In parts this really leads to a systematic overcoming.

Love must first of all mean that a third identity emerges from it. Long-term friendships are characterized, for example, by the fact that, detached from the name of the friend, a friendship develops which is like a kind of third identity: You cannot say or do everything you feel like doing. You cannot simply leave him or her when you feel like it. We can also see this in the friendships between women and men in our ranks. The old friends among us do not have the luxury of simply giving up on each other. This does not mean that we let each other get away with everything. No. But you can’t just break up a friendship like it was just yesterday. Because that’s when a friendship was built. It’s like a third identity. It’s connected to certain principles. The same goes for the concept of love. We as individual personalities must not simply be concerned with finding each other as quickly as possible. Rather we must strive to create the concept of love. Love must offer us certain things. It must offer us a common framework. Within this framework, things like affection, respect or trust must be able to accumulate. All the values that we as men value in a woman and that the woman values in us men – they too must be able to be collected in this framework. But this is not how we approach the concept of love. In love there is the following egoism: body and mind strive for unity and you try to reach this unity as fast as possible. This approach leads in a certain way to egoism. It prevents love from becoming something immaterial. Instead, love very quickly becomes something that is completely material and limited to only one person. But love is like a universal law. For its realization one must really become one. A human being, whether as a man or as a woman, actually feels all his life like something half, something imperfect. You feel that something is missing. But at this point something else often comes into play. We can call it individualism or – as the leader does – the personification of love. It is this attitude that comes into play: ‘That’s exactly it. That is the right thing. I am right.` But that is the wrong approach.

How is it that you become aware of all this?


You’re fighting a battle with the help of your friends. For a long time I’ve wondered why we always learn freedom from women who have already proven themselves. It made me realize this: To constantly meet a woman with the attitude of ‘Are you really human? Prove it! If you do not prove yourself, I will not establish a relationship with you and I will not see you as a human being’ – that is a very bad fascism. To force a woman to a position where she has to prove herself all the time is fascism. I have seen that position with me, I still see it today. I came to the following conclusion: Friends fight a battle, develop understanding of the leader’s thoughts, and because of that certain things go to pieces. As soon as that happens, you understand that you are also affected by it. Then you start to learn and to question. But our dealing with it still remains partial or isolated. I have already mentioned this before. We only deal with it as much as we think it is necessary. Just enough to keep us on our feet. So that we can correct a mistake when we make it. Only if you’re interested in issues relating to women’s autonomy. All that is limited. I say this for the following reason: I feel that these mechanisms are also important for women. ‘I am in our territory and therefore strong. There is no reason for me to be afraid. If I come to your territory, my autonomy will be lost. The woman is very strong. But as a woman, I have to carry the strength from my area with me, and on this basis I have to lead discussions and bring about changes in the other areas.

For example, the woman takes a step back at the first obstacle she encounters. Why? ‘He is a man. He will not change. For thousands of years we have dealt with you. You won’t be right anymore.’ So there’s a strong excuse. But it doesn’t hit what it’s really about. It rests on the autonomous structures. This is a mistake. So the woman’s equipment is not quite in place. In this sense, the mechanism is not sufficient. In fact, there is no reason at all to discuss the legitimacy of autonomous female structures. There, in my opinion, there has been a considerable accumulation of power.

Among friends there is the following phenomenon: He says to the woman ‘OK, let’s work together’, but does not give her trust. Interestingly, after a certain time, the man asserts his control. It happens, for example, that areas that are opened up by the women for cooperation with the men come under the control of the men after a certain time – when the men have little values and decency. We also discuss this phenomenon time and again in the various areas of practice. Does this mean that women are guilty of something, even though they meant well? Has she made herself guilty by acting in cooperation with you as a man? A man excludes a woman who does not suit him. The one he does like, he brings under his control. Generally speaking, we as men don’t know how to work with women. Don’t give men’s excuses any meaning. Even when the strongest, best woman comes to an area where a man is the commander at the front, it is easy to see that the man cannot even work with this woman. The following things happen on the side of the man: Nervousness, very concrete attempts to bring the woman under one’s own control, to use the competences given to him in a completely different way, to use power to enforce his control, to insist on having the last word in the style of habitual masculinity. All kinds of attitudes in this style then come to light. As men, we too have a need to work with women when we want to lead an area. Why should we first take precautions after a person has left? In short: This variety of mechanisms will result from the fact that woman and man will discard their power- and domination-focused qualities.

SOURCE: REVISTA LÊGERÎN 02 ENG

 

 

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021