Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2022

pamphlet

 

Μπορώ άρα να προαναγγείλω την μπροσούρα που ξεκίνησα να γράφω εδώ και μήνες: 
Το εργατικό κράτος [το κράτος τής εργατικής τάξης] στον 21ο αιώνα [πέραν των νεοσεκταριστικών εννοιών και κριτικών του] [ελπίζω να βρω πιο εύστοχο τίτλο]. 
Θα μου πάρει όμως τουλάχιστον 2 χρόνια μέχρι να το τελειώσω και να αρχίσω να ψάχνω εκδότη.
---
So I can pre-announce the pamphlet I started writing months ago: The Working-Class State in the 21st Century [beyond its neo-sectarian concepts and critiques] [I hope to find a more appropriate title]. But it will take me at least 2 years to finish it and start looking for a publisher.

Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2022

Der heimliche Aufmarsch

Η εργατική τάξη στην Ελλάδα.


Αν υποθέσουμε ότι μια κοινωνική τάξη έχει δική της βούληση, γιατί αποφεύγει πολλές φορές να την εκφράσει; γιατί αποσύρεται από την δημόσια και πολιτική σκηνή ως διακριτή δύναμη;
Η εργατική τάξη στην Ελλάδα, εδώ και πολλές δεκαετίες αλλά και τώρα που είναι τρόπον τινά πολυεθνική, δεν εκφράζει κάποια οικεία βούληση, δεν αντιπροσωπεύεται, όχι σαν «επαναστατική τάξη» μόνον αλλά και σαν ενσωματωμένη στον καπιταλισμό κοινωνική τάξη που αγωνίζεται για τα άμεσα συμφέροντά της.
Δεν εξετάζω καν τις φαντασιακές ή μισο-πραγματικές εμφανίσεις της μέσω αριστερών ή κεντροαριστερών κομμάτων.
Μιλάω για την σιωπηλή μάζα αυτής τής κοινωνικής τάξης, και μιλάω ειδικότερα για την βιομηχανική εργατική τάξη.
Μπορώ να πω, αυθαίρετα κάπως αλλά με μιαν εμπειρική σιγουριά, ότι ειδικά ο ριζοσπαστισμός όπως εκφράζεται στην ελληνική ιδεολογική-πολιτισμική και πολιτική σκηνή αφήνει την μάζα των εργατών-εργατριών αδιάφορη ή απλά συμπαθή-αδιάφορη. 
Δεν υπάρχει η εργατική «αύρα» στην πολιτική ζωή τής Ελλάδας, όπως λόγου χάριν υπάρχει σαν συμπληρωματικό αλλά ισχυρό στοιχείο σε άλλες καπιταλιστικές χώρες που δεν έχουν διακριτή αριστερή πολιτική παράταξη.
Με το ένα και το άλλο σεκταριστικό «κάτι» στην γεμάτη κινηματίες Ελλάδα, έχει να εμφανιστεί εργατικό κίνημα ρωμαλέο από την δεκαετία τού '70.
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 

Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022

Μαχαιριά δίκοπη..

 

Μαχαιριά στην καρδιά μου. Όταν κάποια στιγμή μια ακροδεξιά συνάδελφος, και ψηφοφόρος τού Σύριζα μέχρι το 2015, απεκάλεσε τούς πρόσφυγες που έφταναν στην χώρα, «γύφτους» («αυτοί οι γύφτοι»).
Μαχαιριά δίκοπη, που δεν μπορείς να πολεμήσεις, ποιους πρώτα να υπερασπιστείς, τούς «γύφτους» ή τούς πρόσφυγες; 
Και τι νόημα έχει η «υπεράσπιση»; και ποιος είμαι εγώ;
Αντινομία: 
«ζήτω η εθνική αυτονομία, άντε γαμήσου έθνος» 
 
Ιωάννης Τζανάκος
 
 

Ψεύτες

Από ποια σκοπιά γίνονται οι κινητοποιήσεις στην Χίο ενάντια στην δημιουργία δομής για τους μετανάστες-πρόσφυγες; 
Μπορεί κάποιος να εναντιωθεί στην ίδια αυτή καθαυτή την ύπαρξη αυτών των δομών εγκλεισμού ή «φιλοξενίας» (με πολλά εισαγωγικά), αλλά από ποια σκοπιά; 
Είναι δυνατόν κάποιοι στην αριστερά να χαίρονται με κινητοποιήσεις που πιθανόν να σημαίνουν απλά την αντίθεση τού ντόπιου πληθυσμού στην παρουσία και μόνον ξένων ανθρώπων; 
Και αν υπάρχει πρόβλημα με την πιθανή μελλοντική πληθυσμιακή υπερπαρουσία ξένων λαών σε παραμεθόριες περιοχές μιας περιφερειακής χώρας που βρίσκεται σε κίνδυνο από έναν γειτονικό λαό και κράτος, γιατί δεν λέγεται αυτό ανοιχτά; 
Γιατί δεν τίθεται ανοιχτά το ζήτημα των υπόπτων ρυθμίσεων για την δημιουργία τέτοιων δομών ώστε να μην θιχτεί η ευρωπαϊκή πολιτική «απώθησης» από τα σκληρά κεντροευρωπαϊκά σύνορα που υπάρχουν ατύπως; 
Είναι προτιμότερο να χαϊδεύουν κάποιοι τον αναδυόμενο μισοξενισμό και ρατσισμό; 
Και την ίδια στιγμή να αυτοπροβάλλονται ως αντιρατσιστές; 
Δεν αρκεί να καταγγέλλεις την συνθήκη του Δουβλίνου όταν δεν σπάς έμπρακτα τα άτυπα εσωτερικά σύνορα που σου έχουν επιβάλλει οι δυτικοευρωπαίοι, για να μην διαφύγουν οι μετανάστες στην ηπειρωτική Ελλάδα και από εκεί πολλοί στην κεντρική Ευρώπη.
---
 
Η υποκρισία περισσεύει, υπερπλεονάζει σε όλους αυτούς που είτε υπερασπίζονται είτε καταπολεμούν τις «δομές φιλοξενίας» στην Χίο.
Ο πληθυσμός απλά δεν θέλει ξένους, και το πασπαλίζει αυτό και με υποκριτικές αντιρρήσεις ότι τάχαμου τους νοιάζεται, οι αριστεροί (ειδικά τού κΚε και τού Σύριζα) κάνουν τα στραβά μάτια σε αυτή την στάση τού πληθυσμού, χωρίς να την κριτικάρουν αλλά και χωρίς ταυτόχρονα να βλέπουν τους πραγματικούς κίνδυνους που προέρχονται από την μόνιμη εγκατάσταση αυτών των δομών ακριβώς πάνω στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και οι κυβερνητικοί, ακολουθώντας όμως στην ουσία την ίδια πολιτική που έφτιαξε με τα χέρια του ο Σύριζα με την μισο-μυστική συμφωνία Τσίπρα-Νταβούτογλου-Μέρκελ, δεν θέτουν ζήτημα αμφισβήτησης όχι μόνον τής συνθήκης τού Δουβλίνου αλλά και τής δημιουργίας άτυπων εσωτερικών συνόρων (για τους μετανάστες) μέσα στην ίδια την χώρα.
Στην πράξη αυτά τα εσωτερικά σύνορα δεν αμφισβητούνται ούτε από την αριστερά, έμπρακτα, με κινητοποιήσεις, όπως δεν αμφισβητήθηκε το σφράγισμα τής Ελλάδας αλλά και των μεταναστών-προσφύγων στην Ειδομένη.
Όλοι, και οι αριστεροί, δέχτηκαν παθητικά αυτό το σφράγισμα όταν συνέβη, όπως δέχονται παθητικά ή με άτονη κριτική το σφράγισμα των νησιών τού ανατολικού Αιγαίου σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα σε ό,τι αφορά την ελεύθερη κίνηση (των μεταναστών-προσφύγων).
Γιατί υπάρχει αυτό το σφράγισμα;
Για να εμποδιστεί η κίνηση τής μάζας των μεταναστών-προσφύγων προς την κεντρική Ευρώπη.
---
 
-«Κοίταξε, δεν θα πας Ευρώπη αλλά ούτε και στην ηπειρωτική Ελλάδα, γιατί από εκεί θα την κάνεις για Ευρώπη.
Εκεί που θα μείνεις μέχρι να δούμε αν θα πάρεις άσυλο και άδεια παραμονής, και μέχρι να δούμε που θα σε βολέψουμε, αν τελικά γίνει αποδεκτή η αίτηση σου, εκεί λοιπόν θα απολαύσεις την φιλοξενία ενός εχθρικού πληθυσμού ο οποίος δεν ρωτήθηκε από εμάς αν σε θέλει στον τόπο του στοιβαγμένο, αλλά ποιος ρωτάει τον οποιονδήποτε σε αυτό τον μάταιο κόσμο όταν έχει ο ίδιος το πάνω χέρι;»
-«....»
---
 
Σουρεάλ εθνικισμός και σουρεάλ διεθνισμός, σε ανάμιξη σουρεάλ, κι ό,τι προκύψει στο μέλλον δεν θα καταλάβουμε τι έγινε και πως.
--
 
Υπάρχει ένας «πληθυσμιακός νόμος» στην κατανομή των εισερχομένων σε μια (καπιταλιστική) χώρα ή σε ένα σύνολο (καπιταλιστικών) χωρών, με βάση κυρίως οικονομικές αναγκαιότητες, αλλά για να «ισχύσει» πρέπει να υπάρχει ένα είδος ελεύθερης μετακίνησης των ανθρώπων χωρίς υπερβολικές και σκληρές-τεχνητές ρυθμίσεις.
Οι άνθρωποι πάνε εκεί που έχει δουλειά και κάποιο κοινωνικό κράτος, προοπτική για τα παιδιά τους κ.λπ.
Εντάξει, πρέπει να υπάρχει κάποια ρύθμιση, ίσως και κάποια ανασχετική πολιτική, να δίνονται κάποια μηνύματα ως προς τις πραγματικές δυνατότητες οικονομικής ενσωμάτωσης ενός πληθυσμού μεταναστών, αλλά αυτό δεν σημαίνει να μπαίνουν τεχνητοί φραγμοί στην μετακίνησή τους, αυτό δεν σημαίνει να τους εγκλωβίζεις σε έναν μόνιμο «προθάλαμο», φέρνοντας σε δύσκολη θέση και τους ντόπιους που ζούνε σε αυτόν τον «προθάλαμο».
Εδώ φτιάξανε «προθάλαμο» στον «προθάλαμο», ω προθάλαμε!
Γίναμε προθαλαμοφύλακες.
 
 
Ιωάννης Τζανάκος