Πριν δύο μέρες έθεσα με χιουμοριστικό τρόπο το εξής ερώτημα σε έναν Ιρλανδό φίλο στο Facebook, ο οποίος είναι φυσικά αριστερός (με την καλή έννοια, κατά τα δικά μου κριτήρια).
Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει μια παγκόσμια αριστερή κοινή γνώμη, ποιο είναι το ποσοστό αυτών που υποστηρίζουν ανεπιφύλακτα τον ουκρανικό αγώνα ενάντια στην φασιστική γενοκτονία εκ μέρους τής Ρωσίας;
Μετά από το ερώτημα μου αυτό, υπήρχε μια ούτως ειπείν διευκρίνιση, για τον λόγο για τον οποίο τέθηκε ως
ερώτημα.
Αναλόγως τής απάντησης, είπα στον φίλο μου, θα κρίνω αν η ταπεινότητα μου μπορεί να αυτοπροσδιορίζεται σαν αριστερή ταπεινότητα ή αν πρέπει επιτέλους να αποβάλλω δια παντός αυτόν τον αυτοπροσδιορισμό.
Το ίδιο ισχύει για τον αναρχικό χώρο κ.λπ.
Θα πει εύλογα κάποιος, "μα άνθρωπε μου σε πειράζει αν η φιλο-ουκρανική στάση είναι μειονοτική μέσα στην αριστερά;
Τι κι αν είναι μειονοτική στάση, εσύ θα ανήκεις σε αυτήν ώσπου μαζί με τους άλλους συμμετέχοντες (σε αυτή την στάση) να μπορέσετε να την κάνετε πλειονοτική.
Θα κάνετε τον τίμιο αγώνα σας εντός τής αριστεράς, και στο τέλος η αλήθεια θα λάμψει..".
Θα απαντήσω εν συντομία, όσο μπορώ:
Δεν έχω άλλες αντοχές να αγωνίζομαι μια ζωή ως μειονοτική στάση, εντός ενός ιδεολογικού χώρου που συνεχίζει να δείχνει θεμελιώδη δυσκολία στο να έχει μιαν αυτονόητη ορθή αντανακλαστικότητα απέναντι σε προφανή γεγονότα που αφορούν την διεθνή πολιτική και ιδεολογική-αξιακή πραγματικότητα, όπως την εννοώ εγώ βέβαια.
Η αριστερά μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο υποτίθεται ότι είχε προσαρμόσει το αρχικό δόγμα της σε σχέση με την ρεαλιστική συγκρότηση συμμαχιών όταν το πρόβλημα είναι ένας παγκόσμιας εμβέλειας φασιστικός κίνδυνος.
Αυτή την προσαρμογή την επιτέλεσε πολλές φορές με υπόρρητο τρόπο, ώστε να υπάρχει ένα ιστορικό χρονικό διάστημα που να τής δώσει την δυνατότητα να αλλάξει μερικά θέσφατα και δόγματα που φανερώθηκαν από την ίδια την ιστορία ως εντελώς ανεπαρκή.
Ένα από αυτά τα δόγματα ήταν ότι ποτέ δεν συμμαχούμε με ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, ή για να το πω με λενινιστικό τρόπο (που έγινε ένας προσφιλής στους μαοικούς τρόπος), δεν αναπτύσσουμε ποτέ έναν σοσιαλιμπεριαλισμό.
Η ιστορική πραγματικότητα που ξέσπασε στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, συνέτριψε αυτή την θέση.
Όντας σε αφέλεια, πίστεψα, όπως και σε άλλα κρίσιμα στρατηγικά ζητήματα, ότι το έμμεσο και το ανομολόγητο, κάποια στιγμή θα μετατρέπονταν σε ανοιχτό και ομολογημένο, αλλά η ίδια η ιδεολογική-αξιακή πραγματικότητα τής αριστεράς, παγκόσμια, με διέψευσε οικτρά.
Ποτέ ένας αριστερός δεν κατόρθωσε να πει αυτό που αναγκαστικά έπραξε, και καλώς έπραξε, καθαρά, δια τού λόγου και εντός τού λόγου του.
Το βλέπουμε αυτό και στο ουκρανικό ζήτημα, όπου οι καλύτεροι, αυτοί δηλαδή που έδειξαν μίαν άμεσα ορθή στάση υποστήριξης τού ουκρανικού αγώνα, ΔΕΝ τόλμησαν ούτε τολμούν να πούνε αυτό που εγώ είπα:
Ναι, η συμμαχία ενός λαού, αλλά και ημών των υποστηρικτών του, με ένα ιμπεριαλιστικό στρατόπεδο, είναι ορθή, είναι απαραίτητη, είναι πρέπουσα, όταν υπάρχει πρόβλημα επιβίωσης αυτού τού λαού, και όταν αυτό το ιμπεριαλιστικό στρατόπεδο πληροί ένα minimum ιδεολογικών προϋποθέσεων.
Γιατί λοιπόν δεν λέγεται το προφανές;
Όταν ακόμα και η τίμια ιδεολογική-αξιακή μειονότητα εντός ενός ιδεολογικού-αξιακού κόσμου έχει πρόβλημα να πει την αλήθεια που θραύει το αναληθές θεολογικό δόγμα, τότε γιατί να την εμπιστευτώ ακόμα κι αυτήν αν θα γίνει πλειονοτική τάση;
Και τι σημαίνει αυτό το δόγμα που το καθιστά τόσο σημαντικό ώστε να το κρατήσει ένας πολιτικός ιδεολογικός παράγοντας που έχει παγκόσμια εμβέλεια αλώβητο και ιερό;
Το ίδιο ισχύει για πολλά άλλα δόγματα και υπερβατικές αρχές τής αριστεράς (και τού αναρχισμού), που θα μας χρειάζονταν μέρες και νύχτες για να σας τα παρουσιάσω.
Το νόημα της θέσης μου είναι απλό:
Δεν είναι μόνον ότι διαφωνώ και με κάποια δόγματα αλλά επίσης (ότι διαφωνώ) με τον τρόπο που η αριστερά τα υπερασπίζεται.
Ο τρόπος αυτός δείχνει μια πολιτική και ιδεολογική ουσία που με φοβίζει, νομίζω όχι άδικα, διότι παραπέμπει άμεσα σε μια σκληρή θρησκεία, σε ένα μεταφυσικό ιδεολογικό και πολιτικό σύστημα σκέψης και δράσης.
Μεγάλη συζήτηση, θα την συνεχίσω, όχι μόνο σε σχέση με την αριστερά και τον αναρχισμό, αλλά τώρα αυτό που επείγει για μένα είναι μια άμεση και τελική πολιτική και ιδεολογική προσωπική απόφαση.
Ιωάννης Τζανάκος