Εισαγωγικός πρόλογος
Στον Γ.Ε. και τον Brother..
Είναι παραπάνω από προφανές πλέον πως αν υπάρχει ένα
ξεχώρισμα από μια πολιτική «μήτρα» με την πρόθεση ίσως να πραγματωθεί
συνεπέστερα η εσωτερική εγγραφή της, ο «σκοπός» της, αυτό δεν
αποτελεί εγγύηση πως είναι ως ξεχωρισμένο «στοιχείο» στον σωστό
δρόμο, ούτε άρα αποκλείεται να είναι στον δρόμο για την ενσωμάτωσή του σε
αντίθετες πολιτικές «μήτρες».
Η εμμονή κάποιων ανθρώπων στην αρχική «μήτρα» χωρίς να νοιάζονται για τις α-συνέπειες, αρκεί αυτές να μην
θίγουν έναν «σκληρό πυρήνα», αποδεικνύεται ορθή, θα έλεγα μάλιστα
σοφή, αν και οριοθετημένη και αυτή από μια ευρύτερη αρνητική έκβαση των
πραγμάτων. Ας δούμε πως αυτή η «σοφία» εκτυλίσσεται στα πράγματα και
ταυτόχρονα οριοθετείται από αυτά - μακροπρόθεσμα. Ο πυρήνας του πρωταρχικού
κομμουνισμού (πρακτικά πρωταρχικού) είναι η κοινωνική κατοχή-ιδιοκτησία των
μέσων εργασίας και παραγωγής και ο κεντρικός σχεδιασμός, όπως επιτυγχάνονται
όμως «όλα αυτά» από ένα αυταρχικό επαναστατικό κράτος της εργατικής
τάξης και της φτωχής αγροτιάς (των εργαζόμενων μαζών) και της πρωτοπορίας της
(της επαναστατικής «ελίτ») [δικτατορία-δημοκρατία του προλεταριάτου].
Αυτός ο πυρήνας για να εφαρμοστεί πρακτικά (και μετά μιλάμε για διεύρυνση των
στόχων) δημιουργεί αντιφάσεις και αντινομίες, προκαλεί πολιτικές κοινωνικές και
οικονομικές ασυμμετρίες, ίσως και άρση άλλων στρατηγικών στόχων. Όπως είναι
γνωστό οι πάρα πολύ έξυπνοι, τρομακτικά έξυπνοι κριτές, αυτής της πρακτικής
διαίρεσης ανάμεσα σε πυρήνα και «περιφέρεια» του εγχειρήματος
εντοπίζουν το εξής: η ίδια η διαίρεση του εγχειρήματος και η μετάθεση ευρύτερων
στόχων στο μέλλον υπονομεύει τελικά τον ίδιο τον πυρήνα, πράγμα που φαίνεται
(κατ'αυτούς) και στο γεγονός πως ήδη από την αρχή της διαίρεσης έχει διαπραχθεί
το «αμάρτημα» ή «έγκλημα» της «αντιδιαλεκτικής», ήτοι της
καταστροφής της διαρκούς ενότητας όλων των στόχων του κομμουνισμού. Η ιεράρχηση
κρίνεται ως «αντιδιαλεκτική», στην καλύτερη περίπτωση αυτό είναι
αποτέλεσμα της «ανωριμότητας» των συνθηκών και της πολεμικής
αναγκαιότητας «υπεράσπισης» του «σοσιαλισμού» από τους
εχθρούς του. Έτσι λοιπόν προκρίνεται η διεύρυνση των στόχων, ξανά,
και η επιστροφή στην αγνή πάναγνη διαλεκτική ενότητα των στόχων και των
πρακτικών. Καταρχάς: Επί της ουσίας, στους θεμελιακούς καθορισμούς της, η
πραγματικότητα δεν έχει αλλάξει καθόλου, ειδικά
εκείνη η πραγματικότητα που έχει να κάνει με την οικοδόμηση ενός πρωταρχικού
κομμουνισμού ή «σοσιαλισμού». Θα υπάρξει επαναστατικό εργατικό
κράτος, θα υπάρξει απαλλοτρίωση των μέσων εργασίας και κατάργηση της ατομικής
ιδιοκτησίας σε αυτά, θα υπάρξει κεντρικός σχεδιασμός αυτής της οικονομικής «δραστηριότητας» που θα προκύψει από την επαναστατική απαλλοτρίωση,
και βέβαια θα υπάρξει καπιταλιστική περικύκλωση. Δεν σας αρέσει αυτή η πραγματικότητα, αποδράστε λοιπόν
στα εύκολα οράματα μιας επιστροφής στο πρώτο πρώτο και αγνό πάναγνο στάδιο της
ταξικής εκκίνησης της εργατικής τάξης ως αυτοκαθοριζόμενης τάξης. Δεν θα σας
βγάλει πουθενά, μα πουθενά.
Ή μάλλον, θα σας βγάλει:
Στην αναμονή μιας «νέας» (παρισινής)
κομμούνας του 1871 η οποία μπορεί και να συμβεί, αλλά αυτό θα είναι πραγματικά
μια τραγωδία. Γιατί τραγωδία; γιατί θα σημαίνει την ήττα, γιατί η τιμημένη
κομμούνα του 1871 ηττήθηκε, αν και παρήγαγε τα προγραμματικά στοιχεία του
μέλλοντός της. Αυτή η επανάληψη και η επιθυμία αυτής της επανάληψης από την
σκοπιά «μαρξιστών» «κομμουνιστών» και «αναρχικών»
είναι πραγματικά το πολιτικό έγκλημα εν γένει της «αντισταλινικής»
επαναστατικής αριστεράς και προτάσσεται επίσης ως η κολυμβήθρα του Σιλωάμ για
να μπορέσει αυτή (η «επαναστατική αριστερά» αλλά και γενικά η «νέα αριστερά») να αποποιηθεί τις πραγματικές ευθύνες που απορρέουν
από τα πραγματικά δεδομένα της πραγματικής κατάστασης (του πραγματικού
καπιταλισμού και του πραγματικού αντικαπιταλισμού) όπως ήδη μας έχει
παρουσιαστεί σε πλήρη εμφάνεια.
Ας επιστρέψουμε πάλι στην αρχή:
Επιστρέφω ξανά στην αρχή:
Ο μόνος τρόπος για να διεμβολίσει κάποιος το μέλλον από την σκοπιά της εργατικής τάξης και των φτωχών αγροτών και μικροαστών είναι να δει κατάματα και χωρίς φόβο τα όρια της εποχής μας, τους περιορισμούς της και την συνέχειά της από τότε που εμφανίστηκε και εκτυλίχθηκε όπως εκτυλίχθηκε. Ας γυρίσουμε στον σκληρό πυρήνα όχι γιατί είμαστε «σκληροπυρηνικοί», ο καπιταλισμός είναι σκληροπυρηνικός, ο ιμπεριαλισμός είναι σκληροπυρηνικός και όχι εμείς που τον αντιμετωπίζουμε και είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμοστούμε στην σκληροπυρηνικότητά του. Θα μας πουν πως αυτό είναι προσαρμογή στην ουσία του καπιταλισμού και στην στενότητα των όρων που μας υποβάλλει στην πράξη, και θα τους πούμε: ΌΧΙ. Είναι μια επαναστατική προσαρμογή σε πολεμικές συνθήκες που επιτάσσουν την αντίστοιχη «λαϊκή στενότητα» τού βλέμματος, ενώ ΕΣΕΙΣ της διαλεκτικής ευρύτητας αυτό που τελικά «καταφέρατε» και «καταφέρνετε» είναι να διαλύετε το λαϊκό στρατόπεδο με την αναμονή μιας εξέγερσης ήδη ηττημένης. Με έναν επεισοδιακό επαναστάτη συνομιλητή ανακαλύψαμε κατά την διάρκεια μιας εξίσου επεισοδιακής αντιπαράθεσής μας την «φιλο-ιταλική» σινεφίλ διάσταση της ταπεινής μας υπόστασης. Θα του θυμίσω την ταινία των αδελφών Ταβιάνι Αλονζαφάν. Όλοι οι ακροαριστεροί φίλοι, πέραν των διαφόρων ορθών αναλύσεών τους για το ιστορικό «συμφραζόμενο» της ταινίας, δεν έχουν καταλάβει το κενό που εκφράζει ο Φούλβιο, μένουν μόνον στην «προδοσία» του και ξεχνάνε ότι πέραν αυτής της αμφισβητούμενης προδοσίας τελικά σε κάτι έχει δίκιο. Και τελικά και αυτός εμπλέκεται, αν και ξέρει.
---
5 Θέσεις και ένα ερώτημα:
Συμπλήρωμα τής «θέσης» Φούλβιο..
Θέση 1
Η περικύκλωση από εχθρούς φανερώνει μια θέση αδυναμίας. Όχι απαραίτητα απόλυτης.
Θέση 2
Αυτό που δεν θέλουν να κατανοήσουν όσοι ζούνε πρωί βράδυ με μιαν εικόνα της λαϊκής πάλης ως ενός καυγά σε μια γειτονιά ή σε έναν δρόμο είναι πως οι λαϊκές προλεταριακές τάξεις βρίσκονται εκ της κοινωνικής οντολογικής θέσης τους σε εναρκτήρια αδυναμία. Γι΄αυτό και οι πρώτες ενισχύσεις για τις τάξεις αυτές έρχονται είτε από τους μορφωμένους γόνους τους, που μικροαστικοποιούμενοι δια της μόρφωσης τις εκφράζουν με αμφίθυμο τρόπο, είτε από διανοούμενους της άρχουσας τάξης που δεν αντέχουν την κοινωνική αθλιότητα και προσχωρούν στην «υπόθεση» της πραγματικής βοήθειας προς αυτές. Ακόμα όμως και αυτές οι ενισχύσεις έχουμε καταλάβει όλοι ελέγχονται σε πολλά επίπεδα. Πρώτα πρώτα μπορεί να υπάρχει ένα είδος ταξικής υπεροψίας προς τους βοηθούμενους που είναι προερχόμενη βέβαια από την ίδια την ειδική κοινωνική θέση του διανοούμενου. Αυτή η υπεροψία εμφανίζεται συνήθως σε ένα μεταγενέστερο στάδιο όταν η πραγματικότητα δεν αλλάζει σύμφωνα με τις άμεσες επιθυμίες του ριζοσπάστη διανοούμενου, η ιστορία δεν είναι πάντα ένα γρήγορο πράγμα, και οι «λαϊκοί» ακροατές του «απελευθερωτικού» Λόγου δεν αλλάζουν επίσης τις απόψεις τους για την μη δυνατότητα της αλλαγής όσο αυτοί είναι εν ζωή, αφού όντως δεν συμβαίνει και κάποια ουσιαστική αλλαγή. Τότε, ο διανοούμενος ανακαλύπτει πως οι συνθήκες δεν αλλάζουν γιατί για να αλλάξουν πρέπει οι «λαϊκοί» να πειστούν ότι μπορεί να υπάρξει αλλαγή. Αν «πιστέψουν» οι «λαϊκοί» (κατά κάποιο τρόπο ταυτόχρονα) πως υπάρχει δυνατότητα αλλαγής τότε θα υπάρξει και αλλαγή. Πόσοι πύρινοι Λόγοι και παραινέσεις μαζί με απειλές καταστροφής (που θα έρθει, αν δεν..) έχουν ειπωθεί περί αυτής της συναρτήσεως δεν μπορούμε να ξέρουμε, αλλά ξέρουμε λίγο από εμπειρία λίγο από σκέψη πως έχουν ειπωθεί πολλές πάρα πολλές.. Στο μυαλό ενός από τα γενοφάσκια του ηττημένου προλετάριου, όχι τόσο σε «προσωπικό» αλλά «ταξικό» επίπεδο, υπάρχει μια βαθιά σκέψη που λέει «τίποτα δεν πρόκειται να γίνει». Αν δε αυτό που είναι απέναντί του είναι ένας φοιτητής ή ένας λεπταίσθητος διανοούμενος υπάρχει και μια καχυποψία ως προς τις προθέσεις του. Κανένας προλετάριος δεν παύει να κοιτάει καχύποπτα ένα παιδαρέλι ή έναν διανοούμενο όταν του αραδιάζει τους λόγους για τους οποίους πρέπει να παλέψει. Μόνον ένας άλλος διανοούμενος προλετάριος ψημένος στον καθημερινό σκληρό αγώνα γίνεται ακουστός με σοβαρότητα, αν και πάντα με επιφύλαξη. Σημασία έχει όμως και το τι λέγεται. Αυτό που λέγεται για να έχει «τύχη» πρέπει να έχει σχέση με το βασικό πρόβλημα του προλεταρίου που είναι ο αγώνας του για επιβίωση και αυτοσυντήρηση.
Θέση 3
Θέση 4
Η τοποθέτηση των ριζοσπαστών γύρω από το «θέμα» της σχέσης τοπικού παγκόσμιου σε αναφορική σχέση προς την
επιβιωσιακή βάση της ζωής με έναν ρεαλιστικό διαλεκτικό τρόπο ή με παπάντζες
καθορίζει και την υποδοχή του Λόγου τους.
Θέση 5 -επιστροφή στην θέση 1
Οι προλετάριοι ως τάξη και ο κάθε ένας από αυτούς έχουν πλήρη επίγνωση της πιθανής περικύκλωσης του όποιου εγχειρήματός τους και του όποιου δικού τους κράτους ή της όποιας δικής τους εξουσίας, σε περίπτωση που υπάρξει. Όταν τους ορθώσεις την εικόνα ενός μαχόμενου, αν και περικυκλωμένου από τους εχθρούς εργατικού πολιτικού μηχανισμού ή εργατικού κράτους, κάνουν αμέσως την αντιστοίχιση της τωρινής τους ταξικής θέσης και αδυναμίας με αυτό το κράτος αλλά (κάνουν) επίσης και την αντιστοίχιση με μια άλλη ισχυρότερη θέση από την άποψη της κυριαρχίας, χωρίς όμως αυτή η ισχύ να μετατρέπεται ποτέ σε κάτι εντελώς διαφορετικό από την τωρινή θέση τους (αδυναμίας). Αυτό συμβαίνει εξάλλου και όταν γίνεται.
Ερώτημα
-------------------------------------------------------------------------
Ιωάννης Τζανάκος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου